Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Årets viktigaste nyhet inom VR är redan här

CES171_berghs

Redan i januari, under världens största techmässa CES, presenterades vad som troligtvis kommer vara årets viktigaste nyhet inom VR. Åtminstone för de marknadsförare som är nyfikna på hur de kan använda virtuell verklighet i sin kommunikation. Tobias Lundqvist från Berghs var på plats och berättar om hur du kan använda Vives nya produkt Tracker för att ge dina produkter liv i den digitala världen.

Skrivet av David Lindh
Februari 23, 2017

Först och främst, vad är HTC Vive för de som inte redan känner till det?

Vive är ett VR-headset som tagits fram i samarbete mellan Taiwanesiska mobiltillverkaren HTC och amerikanska spelföretaget Valve. Tillsammans med Facebooks Oculus Rift är det världens mest avancerade VR-plattform för hemmabruk. Förutom att interagera med objekt med sina handkontroller kan du också gå runt i den virtuella världen, tack vare två sensorer du sätter upp på väggarna hemma.

Marknads­föring med Virtual Reality

I den här intensivkursen lär du dig hur ditt företag kan marknadsföra sig med VR, från några tusenlappar upp till miljonbudget.

Läs mer om kursen!

Under CES 2017 presenterade Vive sin nya tracker. Vad används den till och varför är det intressant för oss som kommunikatörer?

Vive Tracker är ett tillbehör som du kan fästa på vilket fysiskt objekt som helst. Om du sedan har en 3D-modell av det objektet kan du använda det i virtual reality, precis som i verkliga världen. Säg att du säljer tennisracket och utvecklar ett tennisspel för en mässa. Tidigare skulle spelaren använt den vanliga handkontrollen för att styra sitt tennisracket. Nu kan du istället fästa en Tracker på det fysiska tennisracket du säljer och låta spelaren uppleva exakt hur det känns att använda just din produkt.

 

 

tracker_berghs

Bildkälla: HTC

Vilka användningsområden för Tracker fick vi se på CES?

Än så länge har endast några få utvalda utvecklare fått testa den, men redan nu kan man se vilka användningsområden som öppnas. TrinityVR visade till exempel upp en baseboll-simulator för professionell användning. Genom att använda sig av data från riktiga matcher kunde de simulera hur världens bästa pitchers kastat bollen de senaste matcherna. På så sätt kan spelare öva mot en digital version av spelaren de ska möta nästa match.

Besökarna fick också testa på att släcka bränder med en riktig slang, boxas med Trackers fästa på boxhandskar och spela shoot em up:s med en maskingevärsreplika. Eftersom Tracker har en USB-port kan utvecklare lägga till extra knappar för att styra upplevelsen i spelet. Gevärets avtryckare kan till exempel användas för att avfyra det, eller så kan knappen på en kamera användas för att ta bilder i VR.

htc_replika_berghs

Bildkälla: HTC

Hur kommer Tracker användas i kommunikation framöver?

Än så länge har vi bara fått se ett fåtal applikationer, men mässupplevelser och in-store ligger så klart nära till hands. Förutom wow-faktorn i tekniken så finns det i många fall faktiska kundfördelar med att kunna testa produkten innan köp.

Fortbildning för existerande personal skulle också kunna bli bättre och mer kostnadseffektiv. Med hjälp av denna utrustning skulle t.ex. brandmän öva i pressade miljöer utan att riskera sitt liv.

Framöver kommer vi säkert få se mindre och billigare trackers. Företag skulle kunna bygga in dem direkt i produkten och låta sina kunder använda dem i olika VR-appar. Leksaker kommer till liv i en magisk värld, idrottare tävlar mot varandra över hela världen och din ballografpenna kan användas för att även ta anteckningar i den digitala världen – för att nämna några framtida användningsområden. Vi har bara sett ett första vacklande steg, men framtiden ser utan tvekan ljus ut för denna typ av teknologi.

HTc_gloves_berghs

glovestracker_berghs

Bildkälla: HTC