Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Axel Nathorst-Böös/Jonas Jonsander: tror man att print är framtiden bör man kanske tänka om

berghs preview

Snart lämnar Axel Nathorst-Böös och Jonas Jonsander Berghs efter ett år på diplomutbildningen Interactive Communication. Vi fångade dem i farten och bad dem sammanfatta sin tid på Sveavägen 34.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 31, 2012

Hej Jonas och Axel, studenter på Berghs diplomutbildning Interactive Communication: Digital Director/Digital Creative. Kan ni beskriva er utbildning med tre ord?
Jonas: Inspirerande, intensivt och utmanande.

Axel: Utmanande, heltäckande och nytänkande

Ett år på Berghs – vad hinner man med?
Jonas: Oj, väldigt väldigt mycket. Det är fullt ös i princip hela tiden och man får vara beredd på att lägga ner mycket tid och kraft, men samtidigt så är det oerhört givande och ger en stark grund inför arbetslivet. Speciellt då flera av projekten vi gör är skarpa case.

Axel: Man hinner med en hel del. Det är utan tvekan det mest intensiva året i mitt liv. Skolprojekten och lektionerna tar mycket tid, samtidigt som vi utöver det jobbar med olika tävlingar och personliga projekt nästan hela tiden, så det är mycket som ska in på lite tid.

Vilket är era starkaste minnen från kunderna och casen ni arbetat med under året som gått?
Jonas: Det har varit väldigt många som varit roliga och utmanande, i två av dem har både jag och Axel jobbat ihop: ett projekt för Expedia i kursen Digital Planning samt ett för Fisherman’s Friend i kursen Interactive Opportunities of a Brand. Den största utmaningen har nog varit slutprojektet där jag jobbar med fastighetsbolaget Hufvudstaden, men även det case som jag/vi lyckats oerhört bra med.

Axel: Ett av mina starkaste minnen är när bl.a. jag och Jonas gjorde ett projekt för Fisherman’s Friend. Det var tidigt under utbildningen och vi hade ingen i gruppen som kunde göra grafik, men vi kände ändå att vi var tvungna att ha en casefilm för att förklara vår idé så vi bestämde oss för att göra en stop-motion film med figurer utklippta ur gamla tidningar. Vi jobbade med det nästan dygnet runt i fyra dagar . Resultatet blev över förväntan och det var en lärorik upplevelse, även om det i efterhand nog fanns bättre sätt att lösa problemet på. Man lär sig mycket av att ta dumma beslut och inte välja den enkla vägen.

Vem skulle du säga passar att läsa just Interactive Communication? 
Jonas: En person med en stark vilja, drivkraft och en oerhörd nyfikenhet. Sen bör man ha ett starkt helhetsperspektiv och andas digitala tjänster/plattformar och trender. Tror man att print är framtiden bör man kanske tänka om, men anser man att interaktion och innovation är nyckeln till framgång, så sök.

Axel: Det är också viktigt att man inte förväntar sig att få allt serverat till sig på ett silverfat. Vi får de verktyg som behövs för att bli duktiga på det vi gör och det är en bra miljö att lära sig och utvecklas i, men i slutändan hänger allt på en själv.

Ni har hittat tid att delta i tävlingen Young Glory – berätta!

Axel: Young Glory är en tävling som har pågått under hela året med nya briefer varje månad. Vi tyckte Wikipediabriefen var särskilt intressant, dels för att det var ett väldigt aktuellt ämne med SOPA-debatten som pågick samtidigt, men också för att det är ett intressant problem med hur man ska hålla Wikipedia levande rent finansiellt.

Jonas: Det är svårt att finna tid, men som Axel nämnde så tyckte vi att just den specifika briefen var väldigt intressant och vi kom ganska snabbt på lite olika intressanta spår och idéer. Sen såg vi det nog mer som en kul grej att testa oss lite gentemot andra reklamstudenter i världen och tävlingar som Young Glory fungerar lite som en värdemätare.

I januaribriefen belönades ni med brons för er lösning WikiAuctions (grattis!). Varför tror ni att den plockades upp?

Axel: Tack! Vi började jobba med den bara någon dag innan deadline, men kom ganska snabbt till insikten att Wikipedia som helhet är enormt och ganska svårt att greppa. Lösningen bygger på att man bryter ner varje artikel till en enskild produkt och låter folk stödja sina favoritartiklar med donationer. Jag tror att den insikten tillsammans med det lite absurda i att auktionera ut något som man egentligen inte riktigt kan äga gjorde att vårt bidrag togs emot väl.

Vilket är ert bästa tips för studenter som sitter med ansökningarna till Interactive Communication just nu?

Jonas: Mitt tips skulle nog vara att be folk i din omgivning om input eller kontakta oss som går här just nu om råd, det är något jag inte gjorde men tror skulle vara väldigt värt. Feedback är nyttigt. Samt, börja redan nu att skaffa en uppfattning kring branschen och eventuella byråer som kan intressera dig.

Axel: Visa ett tydligt resonemang i ansökningarna. Jag tror att det är det som i slutändan bedöms; att man kan visa hur tankegångarna kring problemen gick, snarare än själva lösningen.

Vad ska du göra när när ni slutar här, på Berghs?

Jonas: Jag är just nu i full fart med jobbsökande och min plan är att ha ett jobb som strateg/planner innan 1:a juni.

Axel: Jag söker också jobb och praktikplatser på olika byråer just nu. Förhoppningsvis har jag något klart inför sommaren!

380

Axel Nathorst-Böös

381

Jonas Jonsander

Interactive Communication startar till hösten på Berghs. Utbildningen är ett år och sista ansökningsdag 2012 är den 25 maj. Läs mer och ansök här!