Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och är nyfiken på hur man kan kombinera kreativitet, teknik och förståelse för människor för att skapa verklig effekt? På programmet Digital Design & Strategy får du under ett intensivt år utforska områden som användarcentrerad design, digital kommunikation och marknadsföring, digital affärsutveckling och AI. Du får möjlighet att både bredda dina kunskaper och fördjupa dig inom det som intresserar dig mest – så att du kan forma en unik profil och hitta precis rätt väg mot ditt framtida jobb.
- Ansök senast
- 15 april 2026
- Start
- 10 augusti 2026
- Slut
- 28 maj 2027
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 172 000 kronor Finansiera med CSN
- Tillkommande kostnader
Study material of SEK 5,000 may be added.
Just nu kan du inte ansöka
Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?
Utbildningen är för dig som vill jobba inom det digitala och är intresserad av samspelet mellan människor, teknik och kommunikation. Under året arbetar du med riktiga kunder i skarpa case, där du får lösa verkliga utmaningar och pitcha dina förslag. Du lär dig om användarcentrerad design (UX/UI-design) och innovationsprocesser, men också om digital kommunikation, marknadsföring, affärsutveckling och AI.
Under flera veckor samarbetar du med studenter från andra program på skolan i större gemensamma projekt för riktiga kunder, där du får möjlighet att utforska din egen roll i relation till andra yrkesroller.
Efter examen är du rustad för en rad olika roller på morgondagens arbetsmarknad, till exempel digital designer, UX/UI-designer, service designer, digital marknadsförare, inom företag, organisationer, start-ups eller byråer.
- UX-Design
- UI-Design
- Digital Marknadsföring
- Innovation
- AI
- Lärande i Arbete (fem veckors praktikperiod)
- Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (reell kompetens)
2. CV
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner
Vad kostar programmet?
Studieavgift
172 000 kronor
Utbildningen är momsbefriad.
Tillkommande kostnader
Study material of SEK 5,000 may be added.
Digital design fungerar som länken mellan människa och teknik. Som digital designer kan du ta dig an många olika roller, men grunden är alltid att utgå från användarens behov. Exempel på yrkesroller är UX-designer, UI-designer, Product Designer, Service Designer eller interaktionsdesigner.
Som digital strateg arbetar du ofta i gränslandet mellan data, kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling. Här använder du både kvantitativa och kvalitativa insikter för att skapa strategier som fungerar i en digital och global verklighet. Roller inom detta område kan vara digital strateg, business designer, UX researcher, digital kommunikatör eller marketing manager.
Detta program väver samman dessa områden och ger dig de verktyg och kunskaper som krävs för att navigera dagens digitala landskap – där design, strategi och kommunikation möts för att skapa verklig effekt. Vilken roll du tar dig an efter examen beror förstås också på din tidigare bakgrund och dina personliga intressen och styrkor. Men detta program har möjlighet att ge dig precis den språngbräda du behöver till ditt drömjobb.
Du är en problemlösare som tänker digitalt. Begrepp som digitalisering, UX och innovation triggar dig snarare än skrämmer dig. Och möjligtvis har du ett digitalt förflutet, kanske från tidigare jobb inom branschen på en marknadsavdelning, startup eller designbyrå. Eller så har du ingen tidigare erfarenhet alls. Men din nyfikenhet växer med ny kunskap – du vill bara lära dig mer och mer och mer. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.
Vi ser AI som ett verktyg för att förstärka våra kompetenser inom kommunikation, kreativitet och innovation – alltid med människan i första rummet. På Berghs lär vi inte ut vad AI gör, utan hur du kan använda AI för att driva idéer framåt, lösa utmaningar och skapa bestående värde. Att arbeta med AI handlar om både möjligheter och ansvar och därför är det viktigt för oss är att fortsätta utforska utvecklingen inom AI. Läs mer om vår AI-policy: https://www.berghs.se/om-berghs/
Så ansöker du till Berghs heltidsprogram
Läs mer- 1.Ladda ner ditt arbetsprov
- 2.Paketera din ansökan
- 3.Skicka in
- 4.Din ansökan behandlas
- 5.Antagningsbesked
Frågor om programmet?
Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.
Programansvarig

Paula Ponzer är programansvarig för heltidsprogrammen Digital Design & Strategy och Growth Marketing. Hon har jobbat inom digital marknadsföring och kommunikation i snart 15 år, främst i mode- och musikbranschen - både i Sverige och i Sydkorea, där hon bodde under flera år. Paula har även en bakgrund inom hållbar företagsutveckling och har startat och drivit flera idéella initiativ inom området.
Testimonials
Relaterade artiklar
Emma jobbar bakom kulisserna på dramatens kommunikationsavdelning
Emma jobbar med grafisk och digital design på Dramaten
Vad gör en UX/UI-designer?
Vad sysslar en UX/UI-designer med om dagarna? Skillnaden mellan UX och UI design? Varför är behovet av UX/UI-designers på arbetsmarknaden så stor?
Berghs Digital Design & Strategy-studenter i samarbete med Cancerfonden Rosa Bandet och Beckmans designhögskola
Idag lanseras Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i Sverige.
Frågor om programmet?
Kontakta oss gärna om du har några frågor!
