Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs antagningsprocess – eller vad som händer när du skickat in din ansökan

mg

Du jobbade kanske hårt både dagar och nätter. Gjorde rätt, gjorde fel, gjorde om. Letade i pärmar och mappar och skrivbordslådor efter intyg och betyg. Men sen då, när allt är inlämnat och allt en kan göra är att vänta. Vad händer med det du skickade in? Och när hör vi av oss?

Skrivet av Berghs School of Communication
December 12, 2015

Först och främst, är ansökan komplett?

Din ansökan når först våra koordinatorer. De säkerställer att din ansökan är komplett. Vad som krävs för en komplett ansökan och grundäggande behörighet kan du läsa mer om under respektive program här, men vi sammanfattar nedan:

För YH-utbildningarna (Digital Strateg/ Kreatör, Produktionsledning, PR samt Strategisk kommunikation) och Konst- och kulturutbildningarna (Art Director/ Copywriter samt Communication Design) krävs följande för att ansökan är komplett:
1. Godkända gymnasiebetyg eller motsvarande
2. Fullständigt arbetsprov
3. Personligt brev
4. CV som styrker yrkeserfarenhet alt eftergymnasiala studier. Du behöver ha totalt 1 års eftergymnasiala studier och/eller arbetslivserfarenhet, detta ska styrkas med intyg/betyg. 
För Bachelor-programmet krävs följande (på engelska), för att ansökan ska vara komplett.
1. Godkända gymnasiebetyg eller motsvarande
2. Personligt brev
3. CV
Skulle du ha missat att skicka in någon del av ansökan kan du komplettera den här. Vi kan också komma att kontakta dig om vi saknar något.

Bedömning av ansökan och intervju 

När din ansökan är komplett läser Berghs Programansvariga igenom den och gör en bedömning utifrån idéhöjd, utförande och relevans. Om vi tycker att din ansökan lämpar sig bättre för ett annat program än det du sökt kan vi komma att föreslå att ansökan lämnas vidare till det programmet. Om så är fallet kontaktar vi dig för att samtala om det.
Utifrån bedömningarna kallas ett antal sökande till ett möte med den Programansvarige. Ytterligare en person sitter med vid intervjun, det kan vara en nuvarande student, en kursansvarig eller koordinatorn för programmet. Under mötet samtalar ni om dina arbetsprover, dina kvalifikationer, dina förväntningar på utbildningen med mera. Intervjuerna sker löpande under våren. Intervjuerna sker i olika takt för olika program, och kan ske i olika omgångar för samma program. Bli därför inte förvånad om det dröjer innan du hör något.
Efter genomförda intervjuer sätts klasserna samman. Du meddelas senast midsommarveckan, den 23 juni, om du blivit antagen till utbildningen, blivit reserv eller inte blivit antagen.
Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta respektive koordinator för programmen. Här hittar du Anton, Anki, Linda, Inga och Catharina.