Berghs förstaårsstudenter vinner Future Lions med idé som kan upptäcka hudcancer

När Future Lions firar 20 år i Cannes, kliver tre förstaårsstudenter från Berghs School of Communication upp på scenen som en av världens fyra vinnare. Med sitt koncept SkinID – en idé som kombinerar befintlig teknik med vardagsbeteenden för att upptäcka hudcancer i tid – visar de att enkelhet, insikt och innovation räcker långt, även i den internationella reklamvärldens mest prestigefyllda tävlingar.
Hur känns det att som nybörjare i branschen vinna ett så prestigefyllt pris, och vara en av de fyra bästa casen i världen?
Alice: Det känns självklart jättekul, och att få den bekräftelsen redan första året är mer än vad vi hade vågat hoppats på.
Saga: Lite overkligt, men ja - otroligt roligt förstås! Det gör en verkligen ännu mer pepp, både inför år två och inför att så småningom kliva in i branschen på riktigt.
Erik: Ja, det är superkul att så pass tidigt få en möjlighet att visa ens färdigheter och sporrar en att utmana sig själv ännu mer i framtiden.
Kan ni berätta om er idé – vad går den ut på och vilken teknisk lösning ligger bakom?
Vår idé går ut på att tidigt kunna upptäcka hudförändringar för att motverka utvecklingen av hudcancer. Det gör vi genom att använda oss av Face ID, eftersom vi insåg att vi faktiskt gör en sorts screening varje dag när vi låser upp våra mobiler. Vi ville nyttja den vanan till dess fulla potential och göra det enkelt för människor att kunna hålla koll utan att behöva förändra sitt beteende.
Hur tänkte ni kring att göra er lösning enkel att förstå och tillgänglig för en bred målgrupp?
Hudcancer är ett utbrett problem och aktuellt för i princip alla människor, vilket i sig gör lösningen relevant och lätt att förstå. Utöver det var det viktigt för oss att det inte krävdes för mycket av användaren. Förutsätter ens lösning att man ska ladda ner en app eller köpa en grej är det lätt att tappa folk på vägen, och då spelar det ingen roll hur smart ens idé är. Man överskattar hur mycket energi folk orkar lägga ner. Ska det göra skillnad och nå många måste tröskeln vara väldigt låg.
Hur har ni tänkt kring paketerandet av er idé?
I linje med idén har vi valt att hålla paketeringen enkel och avskalad. I och med att lösningen och tekniken är så pass självförklarande har fokuset för oss istället legat på storytellingen och hur vi berättar om idén rent dramaturgiskt. Vi ville lägga fokus på själva insikten, det vill säga att vi kollar våra ansikten varje dag men inte nyttjar det beteendet. Det var det som var själva poletten för oss när vi kom på idén, och då kändes det viktigt att trycka på det. Sedan höll vi oss vi självklart även till Apples manér vad gäller tonaliteten och det visuella.
Vad tror ni var det som gjorde just er idé så stark och vinnande?
Vi tror att styrkan ligger i att vi inte uppfann någon ny teknik utan använde befintlig teknik på ett innovativt sätt. Sedan återigen att den är så pass enkel att förstå samt tillgänglig för en bred massa.
Hur har ni arbetat som grupp – vad har varit era styrkor tillsammans?
Alice: Vi funkar nog väldigt bra som trio eftersom vi alla värdesätter enkla idéer och utmanar varandra att skala av snarare än att lägga till. Samt att vi är relativt flytande i våra roller när det kommer till Art Director och Copywriter-arbetet.
Saga: Jag tror att en viktig del är att vi alla är väldigt noga med insiktsarbetet, och är måna om att inte lämna det steget förrän det känns hundra. När vi kom på den här idén över en öl på Okra var det verkligen en pollett som trillade ner och vi visste att det var den vi skulle göra ut.
Erik: Vi kompletterar varandra väldigt bra och har högt i tak i gruppen vilket jag tror vi alla tycker är viktigt. Vi har även en väldigt hög tillit till varandra och våra kunskaper, vilket ger ett stort lugn och bättre samarbete.
Vad betyder den här vinsten för er personligen?
Alice: Jag ser det verkligen som ett kvitto på att jag är på rätt spår och att man ska våga lita på sin magkänsla.
Saga: För mig handlar det också om bekräftelsen på ens magkänsla. Mycket inom reklam är ju rätt subjektivt och alla kommer alltid ha sina åsikter, men i slutändan känner man ofta själv vad som är rätt och inte - och det ska man bevisligen gå på!
Erik: Såklart superkul på alla sätt och vis, som sagt så är bekräftelsen en stor boost och man blir taggad på att överträffa sig själv framåt.
Vad skulle ni vilja säga till framtida studenter som också ska tävla i Future Lions?
Våga håll det enkelt! Lita på er idé och trassla inte till det för mycket. I Future Lions är idén verkligen det allra viktigaste, så lägg mer tid på att knäcka den än på själva paketeringen. En bra idé ska kunna förklara sig själv. Med det sagt, när ni väl sitter med filmen, är vårt bästa tips att gå snabbt in på lösningen och fila mycket på manuset. Skala bort och se till att det är riktigt tight.
Casefilm SkinID:
Läs mer om Future Lions här.
Relaterat
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Berghs Intro
- —Kommunikation enligt Berghs
- —Strategi, design, PR, digitalt och copywriting
- —Hitta din roll i branschen
Relaterade artiklar
BERGHS ÄR BÄST I VÄRLDEN - HISTORISK TOPPLACERING I YOUNG ONES
I årets upplaga av den internationella studenttävlingen Young Ones kammar Berghs hem förstaplatsen i den globala rankingen, och utses därmed till världens mest kreativa skola – en historisk bedrift som befäster Berghs position som ledande inom kreativ kommunikation och utbildning.
Berghs studenter toppar listorna i One Show
Lucas Kronemyr och Adam Wibom går programmet Art Director/Copywriter på Berghs.
Frukost, flirt och ketchup – så skapade vi en kampanj för en ensam generation
När Felix, Klara och Boris – studenter på programmet Strategisk Kommunikation på Berghs – kammade hem en vinst i Young Ones för sitt arbete med Heinz Jalapeño Ketchup, blev de en del av det imponerande prisregnet för skolan.