Berghs Grad Show 2018

Grad Show, examensutställningen som visar upp avgångsklassernas bästa arbeten, hade i år fokus på att göra utställningen till en digital upplevelse. Samtliga case kan ses i den digitala portfolion som hittas på stateofmind2018.com.

Årets upplaga av Berghs Grad Show hade ett digitalt fokus, detta efter önskemål från Berghs. Det innebar bland annat att utställningen fotograferades med 360-kameror för att kunna upplevas på Grad Shows hemsida stateofmind2018.com. Hemsidan var också en storsatsning i år, som inte bara fungerat som informationskanal utan även som digital portfolio för samtliga avgångsstudenter.

​Redan när arbetet med att ta fram koncept för Grad Show började i februari stod det klart för Studentbyrån att deras arbete skulle präglas av det digitala. I briefen från Berghs fanns önskemål om att göra slututställningen till ett internationellt event och i det att lyfta fram avgångsstudenterna.

Studentbyrån har tagit fram konceptet State of Mind som handlar om förändring och påverkan. Konceptet kommer tas ut i den fysiska utställningen men även på utställningens hemsidan. Där kommer man kunna hitta en digital studentportfolio och bilder tagna med 360-kamera för att kunna uppleva utställningen även om man inte är på plats på Sveavägen 34.

– Redan innan arbetet med att ta fram koncept började visste vi att möjligheten att besöka och uppleva utställningen digitalt skulle finnas, berättar Camilla Wemmenlöv från Studentbyrån. Därför har arbetet med att utveckla en riktigt bra hemsida varit extra viktig i år, fortsätter hon.

De case som kommer visas på utställningen i huset har blivit utvalda av en extern jury. På hemsidan kommer däremot samtliga inskickade case att visas, oavsett om de är med på den fysiska utställningen eller ej – något som möjliggör för alla studenter att garanteras exponering. I samband med öppningen av utställningen kommer fullständig hemsida med case, 360-bilder och studentpresentationer gå live. Studentcasen hittar du på: stateofmind2018.com.

2018 års Studentbyrå består av:
Camilla Wemmenlöv, digital kreatör
​Carina Ortiz, digital kreatör
​Clara Axner, strateg
​Emelie Svensson, grafisk formgivare
​Frida Ohlander Danielsson, PR
​Hanna Adelstål, copywriter
​Josefin Fridlund, AD
​Josefin Günther, PR
​Molly Nordgren, strateg
​Tom Hallgren, grafisk formgivare