Berghs på SXSW: The Rise of Social Commerce

I den här spaningen från studenterna Olle Forneus och Gaby Backman tittar vi närmare på "Payments Gone Viral: The Rise of Social Commerce". Studenterna intervjuar Hans Morris, före detta chef på Visa och nu CFO på Citigroup, som berättar om hur framtidens donationer på internet kan tänkas se ut.

Direkt från South by Southwest i Austin, Texas:

Hans Morris, före detta chef på Visa och tidigare CFO på Citigroup, berättar om hur framtidens donationer kan tänkas se ut och vad det finns för styrkor med sociala medie-shopping. Förutom Hans Morris så deltog även Kahina Van Dyke, chef för Facebooks commerce & partnership payments och Dale Nirvani Pfeifer, grundare och vd på GoodWorld.


Van Dyke berättade att styrkan med social commerce ligger i att då redan stora plattformar (såsom Facebook) har algoritmer som kan scanna av bland annat dina relationer och därmed bekräfta att du är du. På så sätt kan köpen bli mycket enklare att genomföra för den enskilda konsumenten. Dessutom betonades det att de idag rätt många och krångliga reglerna och processerna kring internationell handel underlättas mycket genom detta – speciellt viktigt är det här för mindre företag som har begränsade resurser och som inte kan kompensera kostnaderna med storskalighet.

 

 

Narvani Pfeifer menar att vid små transaktioner såsom donationer så finns det en stor fördel att använda sociala medier just för att du kan bygga upp förtroende från dina vänner. Du kan se att de har donerat och därför både bli inspirerad och få förtroende för välgörenhetsorganisationen. Vidare menar Nirvani Pfeifer att millennials har inte tålamod att gå igenom en lång process för att donera och dessutom är donationerna UX-mässigt inte så enkla idag, vilket gör att många potentiella givare tappas bort på vägen.

Psst! Följ gärna studenterna Olle och Gaby på deras resa och intryck från SXSW på Berghs Instagram

SXSW_berghs

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.