Berghs lanserar Berghs Studio

12 juni 2017. Idag lanseras Berghs Studio, som kommer genomföra uppdrag för kunder tillsammans med studenterna. Genom att koppla samman byråsidan, kundsidan och unga kommunikatörer vill vi skapa nya förutsättningar för alla tre att utvecklas.

Berghs Studio har varit aktivt som pilotprojekt i över ett år, idén kommer från de företag som genom åren gett briefer till studenterna, men det är först nu som vi väljer att gå ut officiellt med det nya erbjudandet.

– Vi har alltid samarbetat med både byrå- och kundsidan för att låta våra studenter jobba i en så branschnära miljö som möjligt. Alltför ofta har det dock stannat vid en idé. Berghs Studio är ett helt nytt erbjudande där vi kan hjälpa till att förverkliga de fantastiska koncept som skapas i huset, säger Camilla Wallander.

Studenter i samarbete med senior kompetens

Christopher Waldekrantz, tidigare programansvarig för Berghs Copy- och AD-program, blir Creative Director för satsningen. Han pekar på vikten av mentorskap för de studenter som engagerar sig i Berghs Studio.

– Som student ska man inte behöva ta samma ansvar som en anställd i branschen. Därför ser vi alltid till att seniora kommunikatörer jobbar tillsammans med dem och tar det yttersta ansvaret. Det säkerställer också att vi alltid håller hög kvalitet på våra leveranser, säger Christopher Waldekrantz.

Bred kundlista direkt från start

Tobias Lundqvist, tidigare ansvarig för skolans digitala utbildningar, går in som Business Director för Berghs Studio. Under det gångna året har han utvecklat erbjudandet i nära samarbete med befintliga kunder. Därmed har de en bred kundlista från start, med allt från globala kampanjer för Fortune 500-företag till mindre kommunikationsinsatser för lokala aktörer.

– Det finns ett stort intresse att samarbeta med våra unga talanger. Min erfarenhet är att beställaren vågar utmana sig ännu lite mer i det här sammanhanget, vilket höjer den kreativa nivån ytterligare, säger Tobias Lundqvist.

Ett av de företag som under pilotåret har anlitat Berghs Studio är den amerikanska skönhetsjätten Coty, med varumärken som Max Factor, Gucci och Wella.

– Att jobba direkt med studenterna gav oss nya insikter om hur vi kan utforma erbjudanden mot en yngre målgrupp. Vi letar alltid efter nya sätt att öka vår innovationsgrad och där har samarbetet med Berghs Studio varit en viktig del, säger Lina Pisani, Global senior digital & innovation director på Coty Professionals.

Del av internationell expansion

Huvuddelen av verksamheten kommer att utgå från Sveavägen i Stockholm, men satsningen en del av den internationella expansionen. Det senaste året har skolans VD varit stationerad i London och Berghs Studio jobbar redan idag med kunder från USA, Schweiz, Frankrike och Tyskland.

– Många av våra kunder har sina anställda utspridda över hela världen. För dem är det inte konstigare att arbeta med en byrå i Stockholm än att beställa från sin inhouseavdelning på andra sidan jorden, säger Camilla Wallander.

Taggar:

Bloggare/Influencer

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.

Se alla inlägg