Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs studenter vitaliserar papper

Vasamuseets Vänner bjöd in Berghs studenter inom Communication Design till utmaningen att vitalisera förpackning, produkt och sätt att presentera föreningens Vasapapper. Många bra förslag presenterades innan styrelsen för Vasamuseets Vänner valde ut ett. Resultatet av arbetet finns nu på plats i Vasamuseets shop.

Örlogsfartyget Vasa sjönk den 10 augusti 1628. När fartyget bärgats våren 1961 fann arkeologer skeppets ankartåg av hampa. Ett av de två tågen hade bevarats väl av tjära som läckt ut ur en krossad tunna. Den andra kabeln hade brutits ned till en massa som fick skyfflas ur fartyget. Genom massan som var ren hampa fick man fram ett material som lämpade mycket väl för handtillverkning av kvalitativt papper. Vasapapper har sedan 1962 tillverkats först vid Tumba Bruk, därefter Grycksbo Pappersbruk och idag då Sanny Holm tillverkar papper hantverksmässigt på sin gård i Jämtland. Pappret är unikt då det är den enda del av Vasa som besökare kan ta med sig hem.

Studenterna vid Berghs tog an utmaningen och presenterade ett synnerligen bra koncept som nu finns att beskåda och inhandla i Vasamuseets Shop. Se pressbilder på det vinnande bidraget.

– Med en stark historia och en världsunik produkt i bagaget har det varit spännande och verkligen kul att jobba tillsammans med studenterna på Berghs. Vasapappret har fått en ny inramning med stil, ett uttryck som är både modernt och historiskt. Förpackningen verkligen lyfter produkten och skapar och signalerar en kvalitativ känsla, säger Ylva Kassander, vice ordförande, Vasamuseets Vänner.

Uppdraget från Vasamuseets Vänner var ett mycket lämpligt uppdrag för att passa in i en kurs om typografi och förpackningsdesign under vägledning av en av Sveriges främsta formgivare, Marcus Gärde.

Den unika produkten och det starka varumärket sporrade till stor skapalusta och kreativa lösningar och tävlingsmomentet, att ett koncept skulle realiseras, gav en verklighetsnära udd till samarbetet, framhåller Pål Pettersson, Program Director Communication Design/Graphic.

Taggar: