Berghs-trio vinner Client Pitch i Young Ones

Förra veckan kammade team från Berghs hem fyra stycken kuber i ADC och två pennor i Young Ones. Men inte nog med det, det var även ett team som vann Client Pitch som gick av stapeln dagen innan galan.

I Client Pitch tävlar utvalda bidrag mot varandra genom att teamen presenterar sin idé live framför en jury. Juryn består av både branschfolk och kunder och hela situationen påminner därför om en riktig pitch. Berghs hade två team på plats och vi ställde några frågor till teamet som kammade hem vinsten i retoriken- och presentationsteknikens hemland!

Hur förberedde ni er?

Vår tanke från början var att se pitchen som om den vore inför en riktig kund. Krångla inte till det i onödan. Tänk på vilka saker som måste förklaras för att lösningen ska kännas som en sportkeps – tight. Att sen repa in det där manuset så att man kan det utantill är bra. På genrepet blev vi varse om att vi inte kunde manuset lika bra som vi trodde att vi kunde. Detta satte lite eld i baken på oss, så vi tog en öl, åkte hem och repade oss till fördärvet. Vad gäller själva upplägget för pitchen, så tänkte vi att de flesta andra grupper nog skulle gå på ett rent emotionellt spår (pga amerikaner och pga att briefen handlade om opiatkrisen). För att försöka sticka ut lite från det så valde vi att jobba lite mer med dynamik genom hela pitchen. Vi inledde lite humoristiskt och resonerande för att sedan övergå till en mer inspirerande ton, och
slutligen dra på lite fiolstråkar under finalen.

Vinnartrion på ceremonin

Hur var känslan att pitcha?

Det var sjukt nervöst, men spännande! Vissa i gruppen kan ibland (typ alltid) få temporära Ian Curtis-ryckningar av scenskräcken, men på något sätt höll vi ihop det. Nervositeten hjälptes ju inte direkt av att amerikaner är snordrillade retoriker. Fast det gick ju bra ändå!

Vad gjorde att ni vann tror ni?

Först kan ju sägas att vi hade lite tur med att allt flöt på utan teknikstrul. Utöver ovannämnda dödsnötande så var det nog mest en stark tilltro till varandra, grundmaterialet och valet av pitch-upplägg som gjorde skillnaden. Det märks ganska tydligt om man tror på det man säljer eller ej. Med det sagt så räknade vi verkligen inte med att vinna, då alla grupper gjorde väldigt bra ifrån sig. I ljuset av det vill vi verkligen ta tillfället i akt att även uppa den andra gruppen från vår klass: ni gjorde ett kanonjobb, och dessutom helt utan manuskort! Slutligen vill vi ge ett sista tips till alla som studerar på Berghs, och det är att ALLTID komma ihåg att skicka in ert Young Ones-bidrag även till client pitch. Kom igen, det blir kul (och skitläskigt)!

Om ni vill se caset som studenterna pitchade så kan ni se deras casefilm här:

 

 

Taggar: