Artiklar

Berghsstudenter hjälper Widerlöv med ny franchisesatsning

Berghs heltidsstudenter jobbar nu för fullt med sina examensarbeten. Under sex veckor ska de ta fram nytänkande lösningar på företagens briefer. Vi pratade med en av årets uppdragsgivare, mäklarbyrån Widerlöv & co som med hjälp av studenterna vill lansera varumärket på en ny marknad. Tomas Widerlöv, VD på företaget berättar mer om samarbetet här!

Widerlöv & co skapades av bröderna Tomas och Stefan Widerlöv som såg en lucka i mäklarbranschen. De sätter stort värde i kundnytta och företaget blev först i Sverige med budgivning på nätet. Viljan ligger i att ständigt utvecklas och hitta nya lösningar för att bryta traditionella branschmönster. Med framtiden och nya utmaningar i sikte vill bröderna nu, tillsammans med sina nya kompanjoner i Stockholm, fortsätta utvecklingen och nå nya marknader. Berghs heltidsstudenter har i uppdrag av Widerlöv att ta fram nytänkande lösningar för att hjälpa företaget lansera på nya marknader.

Hej Tomas! Vad fick er att vilja delta i Berghs examensprojekt?

– Vi har tidigare haft medarbetare som vidareutbildat sig genom att gå på kurser på Berghs och därmed fått en bra bild över den kunskap och kompetens som finns på skolan. När vi såg en annons där möjligheten att delta i ett av Berghs examensprojekt kommunicerades tvekade vi inte att skicka in vår ansökan.

Vilka utmaningar står ni inför som ni hoppas få hjälp med av studenterna?

– Vi har precis börjat marknadsföra vår franchisesatsning som vi lanserade i början av året och vi hoppas med hjälp av studenterna på Berghs få nya infallsvinklar och tankar kring kommunikationen av vårt erbjudande och lanseringen av vårt varumärke på nya orter.

Hur ser samarbetet ut med studenterna?

– Det har fungerat väldigt bra hittills, med kickoffen, första mötet och med briefen till studenterna. Vi har utsett en av våra medarbetare från vår marknadsavdelning som projektledare från vårt håll.

Vad har ni för förväntningar på resultatet?

– Det ska bli väldigt spännande att se resultatet. Studenterna är varken hemmablinda av eller har förutfattade meningar om vår bransch och därför är våra förväntningar att vi kommer att få se något som är ”outside the mäklarbox” som vi hoppas kunna använda i vår marknads­föring framöver.