Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Experten tipsar: Fem saker att tänka på när du ska beställa en skräddarsydd utbildning

Har du funderat på att köpa en skräddarsydd utbildning för dina medarbetare? Då vill vi gärna hjälpa dig med lite tips på vad du ska fundera på innan du tar kontakt. Cecilia Sjödin, Project Director på Berghs Solutions delar med sig av sina insikter i artikeln!

Här på Berghs genomför vi varje år mer än 120 skräddarsydda utbildningar för företag och organisationer av alla storlekar och över hela landet (ibland finns de i utlandet också).

Cecilia Sjödin har hjälpt hundratals företag och organisationer hitta den bästa lösningen. 

Här är fem saker Cecilia vill lyfta fram;

Ta reda på vad ni verkligen behöver

Det första Cecilia och hennes kollegor gör när ett företag hör av sig och vill köpa en särskild utbildning är att ta reda på vad målet med utbildningen är. Vad ska den ska lösa för utmaning eller vilken ny kompetens ska den säkra.

Anledningen är förstås för att kunna ta fram rätt utbildning, och det är inte ovanligt att det slutliga förslaget skiljer sig en del från vad som sades i början.

- Vi gör en ordentlig behovsanalys, säger Cecilia. En skräddarsydd utbildning handlar inte om att slänga ihop några färdiga lösningar vi har på lager. Vi måste tillsammans med kunden identifiera vad det är de vill lösa, och vilken effekt de vill uppnå. Först därefter kan vi komma med ett förslag. Och då händer det ändå ofta att jag tar kontakt med kunden och säger att jag tänkt ett varv till. Varje skräddarsydd utbildning är unik på det sättet.”

Så vårt första tips till dig är att verkligen tänka efter vad det är ni behöver bli bättre på. Ofta handlar den egentliga lösningen om något som inte är tydligt från början.

Fundera över rätt form och upplägg

Med skräddarsydda utbildningar får du inte bara möjligheten att påverka innehållet, även tid, plats och upplägg är något som du har en helt annan frihet att bestämma. Det finns flera saker du kan göra i förväg här:

Först och främst, kolla med alla som ska vara med hur det ser ut i deras kalendrar. Då ökar möjligheten att du hittar en tid som passar alla, och du slipper jaga öppna luckor när utbildningen står för dörren.

Om utbildningen löper över flera tillfällen är det också bra att fundera på hur tätt de olika passen ska ligga. Är en gång i veckan bra, eller vill ni ha ett mer intensivt program? Det finns för- och nackdelar med bägge, men i slutändan handlar det om hur just du och dina medarbetare vill ha det.

Samma sak med formen för utbildningen. Här på Berghs mixar vi alltid teori och praktik, men ni kanske vill ha mer workshop-känsla än utbildning. Genom att fundera på det i förväg kan du skapa en skräddarsydd utbildning som är rätt just för er.

Som Cecilia Sjödin konstaterar:
- En av de saker som är så kul med mitt jobb är att jag får skapa något särskilt för varje kund, det är aldrig två utbildningar som är helt lika.

Ta med medarbetarna i planeringen

Cecilias erfarenhet är att initiativet till många skräddarsydda utbildningar kommer från medarbetarna. Men oavsett om det är så eller det är chefen som kommer på tanken så är det viktigt att ta med alla de som ska gå på utbildningen i planeringen. På så sätt säkrar ni att de behov ni har täcks upp. Det är även en stor hjälp för både Cecilia och hennes kollegor, samt förstås för den eller de lärare som sköter själva utbildningen, att få en så tydlig bild av er situation som möjligt.

- Om det är chefen som beställer är en annan fördel med att ha pratat med medarbetarna i förväg att de kan vara mer konkreta med vad som behövs för dem än, berättar Cecilia. Chefer har sitt perspektiv och specialister har sitt. Genom att förstå bägges behov blir det lättare att sätta rätt moment och nivåer i utbildningen.

Beställ inte för smalt

När du funderar på vad du vill att din skräddarsydda utbildning ska innehåll så är det lätt att du nischar den för hårt. Det kanske finns ett mycket konkret problem som ska lösas eller ett tydligt behov av ökad kompetens på ett område, men det finns fördelar med att titta lite bredare.

Genom att vidga innehållet en del kan du dels få med flera medarbetare på samma utbildning, dels förbättra kompetensen inom områden som inom en snar framtid kommer att vara viktiga för din organisation. Då får du ut en större nytta av din investering.

Så här beskriver Cecilia hur hon tänker:
- När jag pratar med en beställare börjar jag ofta med ett större perspektiv, för att kunna hitta en lösning som ger så mycket värde som möjligt. Att tänka alltför smalt kan ge en mindre effekt av utbildningen.

Tänk långsiktigt kring kompetensutveckling

Vårt sista råd är ett som är väl värt att tänka på med jämna mellanrum: Kunskap är till stor del en färskvara som behöver förnyas regelbundet. Det betyder att du ska försöka planera in så mycket värde som möjligt i varje utbildningstillfälle, men även vara vaksam på att dina medarbetare kommer att behöva lära sig nya saker eller få en uppfräschning på sånt de redan jobbar med. Det är klokt att ha en genomtänkt plan för hur du ska vässa kompetenserna på ditt företag år efter år.

- Många av våra kunder kommer tillbaka år efter år, de har sett att regelbunden kompetensutveckling verkligen ger dem fördelar gentemot konkurrenter, berättar Cecilia.

Sugen på att höra mer?

Vill du få mer tips om vad du ska tänka på när du köper en skräddarsydd utbildning? Vi har gjort en guide som du kan ladda ned här.

Eller vill du prata mer om din organisations utbildningsbehov? Tveka inte att ta kontakt med vår Solutions-avdelning. Enklast gör du det genom att ringa eller mejla Cecilia Sjödin på telefon 070-246 9410 eller cecilia.sjodin@berghs.se.

Du kan också läsa mer om våra utbildningar och om några av våra kunder på https://www.berghs.se/foretag/.