Berghs studenter tar hem två pennor och fyra kuber i The Young Ones

I 2018 års upplaga av One Shows studenttävling var 10% av finalisterna studentgrupper från Berghs - och de kammade hem sex av priserna. Här kan du se alla vinnarbidrag.

“The Young Ones” är studentdelen av One Show, en av världens främsta prisceremonier inom kommunikationsbranschen. Varje år tävlar hundtratals bidrag från studenter och skolor från hela världen om att ta hem en “Pencil” (penna) eller en “Cube” (kub), som bägge delas ut i tre valörer – guld, silver och brons – i de olika kategorierna. 

I år valde juryn ut totalt 392 finalister bland de insända bidragen. 41 av dessa finalister utgjordes av bidrag från Berghsstudenter. Att studentgrupper från Berghs utgör 10% av finalisterna är fantastiskt, och än mer fantastiskt är att sex av bidragen rodde hem ett pris. Här är de prisbelönta projekten från Berghsstudenter, tillsammans med en kommentar från respektive studentgrupp:

Eytys Cruise Collection Campaign (bronskub)

Arbetsgrupp: Alvin Marelius, Anna Salonen, Danial Ali och Ida Jonsson

Studenterna som tagit fram kampanjen går sista året på Communication Design-programmet. De gjorde pitchen för Eytys som en del av utbildningen. Kursen har arrangerats av Berghs i samarbete med Chimney Group som bland annat rekryterat kunden till projektet och varit stöd i det kreativa arbetet med studenterna.

Uppgiften gick ut på att skapa rörligt online-material för Eytys lansering av sin vårkollektion.

Kommentar från arbetsgruppen:

“I april i år släppte modevarumärket Eytys en skokollektion inspirerad av franska post-impressionisten Henri Rousseaus konst. Rousseaus mest kända verk är exotiska trots att han själv aldrig lämnade Frankrike eller såg en djungel. Istället spenderade han timmar i botaniska trädgårdar fantiserande om världen utanför. För att skapa en modern manifestation av hans konst, placerade vi vår film i två lager. Modellerna och objekten i ett, bakgrunden i ett annat. Trots att de visas tillsammans, existerar de aldrig i samma fysiska rum.”

Honest Protein (bronskub)

Honest Protein, belönad med bronskub i The Young Ones

Arbetsgrupp: Arvid Nilsson, Tom Hallgren, Jesper Nilsson Böös

Kommentar från arbetsgruppen:

“Hälsotrenden är inte längre en trend, den är ett faktum. Vi tränar mer än någonsin, men protein idag är begränsat till en medveten målgrupp. Vi ser också en brist på lättillgängligt protein utan tillsatser. Vi tror att Arla har chansen att nå ut till en ny målgrupp och de har möjligheten att producera ett billigare mjölkprotein. Vårt koncept är baserat på hur man traditionellt skakar proteinpulver [för att blanda ut det med vätskan, reds. anm.] och hur vi rör oss när vi motionerar”

Google Greenlinks (bronskub)

Arbetsgrupp: Ida Jonsson och Simon Magnusson

Kommentar från arbetsgruppen: “Google Greenlinks är en enkel idé med ett ambitiöst mål – att bygga ett grönare internet. Idag bidrar datacenter, den “fysiska manifestationen” av internet, med mer koldioxidutsläpp än hela flygindustrin. Google är koldioxidneutrala och vår idé är att hjälpa konsumenter att se vilka aktörer som inte är det genom Googles sökmotor. Genom att ändra länkar till innehåll lagrat i koldioxidneutrala datacenter från blå färg till grön, gör Google det enkelt att se vilka företag som värnar om miljöfrågor. Användare kommer ha möjligheten att göra skillnad genom att välja att bara se gröna länkar, och små bolag kan hoppa på den gröna vågen genom att förlägga sina webbplatser på Googles gröna servrar.”

Rexona Pace (bronskub)

Arbetsgrupp: Emelie Svensson, Mikaela Sandström, Disa Hein och Lisa Liljenberg

Kommentar från arbetsgruppen:

”Viljan var att kommunicera något nytt åt ett varumärke som inte hängt med i dagens kommunikativa utveckling. Vi hade en bild av att göra något etiskt rätt, modernt och oväntat. Valet landade på Rexona som med sina genusfixerade produkter kan behöva ett lyft i både identitet och tonalitet. Genom att skapa en produkt som känns samtida och inte så könsstereotypisk kan vi hjälpa till att belysa hur stagnerad deodorantvärlden är. Vi skapade en ny identitet för varumärket, en unisex produkt och en digital kampanj med en film i fokus. Rörelse blev den starka kopplingen till vår nya kund – Rexona. Alla rör på sig, alla svettas. Svett är unisex.”

 

An Opioid Victims Remix (silverpenna)

Arbetsgrupp: Victor Lindkvist  (AD), Simon Magnusson (Copy) och Alvin Marelius (Communication Design)

Kommentar från arbetsgruppen:

“Vi ville jobba med normaliseringen av opiater i musiken, och med genren Soundcloud rap. Den unga artisten Lil Peep dog av en överdos förra året och sörjdes av många i musikindustrin. Vårt mål var att väcka uppmärksamhet till opiatkrisen med hjälp av ljud – eller rättare sagt, frånvaron av ljud. Genom att låta alla Lil Peeps låtar sluta med en minut musik utan sång/rap vill vi få människor att höja sina röster på årsdagen av Lil Peeps död. En minut av tystnad för alla offer för opiatepidemin. Vi kallar det An Opioid Victims remix.”

Create Intervention (bronspenna)

Arbetsgrupp: Signe Belfiore, Anna Thofte, Erik Nyström och David Lie

Kommentar från arbetsgruppen:

“En missbruksepidemi som i tystnad isolerar och dödar 70 000 personer i USA årligen – hela samhället representerat – kräver en stor megafon. Både för att sprida kunskap och för att bryta stigmat. När en anhörig hamnar i problem med missbruk vill vi instinktivt samla våra närmaste för en så kallad intervention. Trots att vi lever våra liv online idag finns det ingen uppenbar funktion för interventioner online. När vi insåg det förstod vi att det skulle bli vår lösning. Megafonen blev naturligt Facebook. Att ha ett tillägg som riktar ljus på något mörkt och tabubelagt i Facebooks kontext sprider nödvändig medvetenhet på ett nödvändigt obönhörligt sätt. Funktionen i sig ser vi som ett första steg, en uppföljning och ett komplement till fysiska interventioner. Det ska inte vara svårare än det redan är att stötta en nära med missbruksproblem.”

Students and staff from Berghs at the One Show 2018

Taggar: