Den här utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta med visuell kommunikation och vill orientera och lära dig vilka möjligheter som finns. Utbildningen ger dig en bredd för att förbereda dig mot visuellt, kreativa yrkesroller. Här får du kunskap inom bland annat grafisk design, förpackningsdesign, motion design, art direction och digital design.

Sammanfattning

Datum: 15 Aug 2016 – 1 Jun 2018

Sista ansökningsdag: 20 Apr 2016

Just nu kan du inte ansöka, men vill du bli kontaktad när det är dags?

Vad är Communication Design?

Benämningen “communication design” är, till skillnad från grafisk design, ett vidare samlingsbegrepp för visuell kommunikation som kommunicerar innehåll med exempelvis grafisk design, motion design, UX-design, redaktionell design, förpackningsdesign och typografi. Communication design understryker bredden av kunskaper som ges på utbildningen för att förbereda dig inför ett flertal kreativa yrkesroller.

Om utbildningen

Communication Design är ett tvåårigt heltidsprogram för dig som vill arbeta med visuell kommunikation. Utbildningen innefattar yrkesrelevant, praktiskt orienterad undervisning som förbereder dig för ett brett spektrum av yrkesroller så som grafisk designer, art director, motion designer och digital designer.

Som en del av skolans pedagogik arbetar studenterna återkommande i verklighetsbaserade projekt med riktiga uppdragsgivare från såväl kommersiella som ideella aktörer. Under utbildningen utvecklar du din kreativa förmåga och din hantverksskicklighet och förbereder dig för att arbeta på t.ex design-, reklam- eller digitala kommunikationsbyråer, redaktionella miljöer eller på företag och organisationer som kommunicerar innehåll genom visuellt orienterad kommunikation.

Under utbildningen får du också unika möjligheter att samarbeta med studenter inom Berghs övriga kommunikationsutbildningar. Det ger dig erfarenhet av samverkan och gränsöverskridande idéarbete, något som är starkt efterfrågat på arbetsmarknaden både i Sverige och internationellt. På det sättet möter du kraven på framtidens visuella kreatör som en komplett kommunikatör med förmåga till strategiskt, kritiskt och kreativt tänkande.

Vem borde söka?

Du som brinner för kommunikation och ser kraften i hur man genom kommunikation kan skapa förändring får inte missa att söka till det här programmet. Du gillar att komma på idéer och är minst lika intresserad av att visualisera dessa. Du har ett öga för detaljer och gillar redan idag att framställa illustrationer, filmer, bilder, grafisk design, logotyper. Du går igång på snygga magasin, coola butikskoncept, innovativa appar och hemsidor. Du analyserar med intresse grymma filmförtexter till tv-serier och filmer, visuellt expressiva musikvideos, smarta och snygga förpackningar. Du är nyfiken på hur ny teknik och nya plattformar är en del av kommunikationslandskapet och självklart är design och kommunikation ett område du vill jobba med i framtiden.

Kursansvariga

Sophia Wood. Jenny Theolin, Clara Terne, Joel Dittrich, Marcus Gärde, Anders Örtegren, Erik Leonsson Sara Teleman, Jacob Kimwall, Lasse Ermalm, Anna Lundqvist, Patrik Hambraeus, Thea Tyvi, Pålle Pettersson, Pompe Hedengren, Fredrik Heghammar

15 aug 2016 – 1 jun 2018

Sista ansökningsdag är 20 apr 2016

Just nu kan du inte ansöka, men vill du bli kontaktad när det är dags?

Programmet innehåller

  • Design Thinking
  • Idé- och konceptutveckling
  • Typografi
  • Motion Design
  • UX/Servicedesign
  • Redaktionell Design
  • Strategisk design/Identitet
  • Förpackningsdesign
  • Samverkansprojekt
  • Individuellt designprojekt
  • Bildteori/Visuell kultur
  • Grafisk produktion
  • Designhistoria
  • Personlig och professionell utveckling
  • Samverkansprojekt

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt utbildningsbevis med delbetyg.

Vanligaste frågorna

Vill du veta mer om Berghs heltidsutbildningar?

Här ser du svaren på våra vanligaste frågor.

Programansvarig

berghs_pal_petterssonSom programansvarig för det 2-åriga heltidsprogrammet Communication Design ansvarar Pålle Pettersson för att programmet har det mest relevanta innehållet, de bästa föreläsarna och de bästa kund- och branschkontakterna för att skapa en yrkesutbildning för dig som vill utvecklas mot en yrkesroll inom den kreativa industrin. Pålle har en bakgrund som musiker, kock, Art Director & Grafisk designer och har över 20-års erfarenhet av kommunikationsbranschen. Pålle inspireras av kommunikationens kraft och att se unga talanger växa!

"De kommer väl förberedda och håller en hög höjd både konceptuellt och hantverksmässigt."

Oskar Lübeck, Grundare & Executive Creative Director, Bold

Oskar Lübeck, Grundare & Executive Creative Director, Bold

Vi har haft många praktikanter från Berghs på Bold under årens lopp och flera av dem jobbar nu fast hos oss. Jag har en väldigt positiv bild av alla de praktikanter från Berghs som vi haft förmånen att få ha hos oss.

"Du är solsken och allt fint i hela världen! Visa att du är bäst! "

Marcus Lackmann, GD1416

Marcus Lackmann, GD1416

Bland viktigaste jag har lärt mig på Berghs är att en idé kan vara hur smart, ful, fantastisk, dum, äcklig eller vacker som helst så länge den kan motiveras. Men om idén inte kommunicerar spelar motivationen ingen roll. Försök alltid att vara intressant!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen måste du ha förkunskaper som motsvarar utbildning på gymnasienivå eller motsvarande.

Du ska ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område.
Yrkeserfarenheten kan även motsvaras av 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka också med

1. Gymnasiebetyg eller motsvarande.
2. CV, inklusive intyg som styrker yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier, kompletterat med ett personligt brev (max en A4) där du beskriver dig själv och varför du söker utbildningen.
3. Fullständiga arbetsprover

När får jag besked om jag kommit in?

När samtliga intervjuer är genomförda sätts klassen samman och godkänns av utbildningens ledningsgrupp.

Besked om antagning/reserv/ej antagen skickas ut via mail senast den 23 juni 2016.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

180000 kronor

Studieavgift exkl. moms

180000 kronor

Datum

20 apr

Sista datum för ansökan

15 aug

Programstart

Relaterade artiklar

Hur påverkar den digitala omställningen grafisk design-yrket?

Av Berghs redaktion - 3 månader sen

Minja Smajic har arbetat med grafisk design i över femton år, och nästan lika länge som kursansvarig inom flertalet av Berghs utbildningar och kurser i ämnet. Han menar att som grafisk designer behöver man ständigt vara nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. I den här intervjun berättar han hur grafisk design som yrke håller på att förändras och plockar fram spåkulan inför framtiden.

Läs mer

Efter examen: Hannah gav upp frilansdrömmarna för byråjobb

Av Berghs redaktion - 6 månader sen

Hannah Gustafson var efter att hon blev färdig från Berghs helt inställd på att frilansa på heltid. Men ödet ville annorlunda och idag jobbar hon som AD/kreatör på den digitala PR-byrån Great Beyond. Hannah berättar här om hur glad hon är över att hon tackade ja till heltidsjobbet och hur många användbara färdigheter hon har sina studier på Berghs att tacka för.

Läs mer

Designstrategi och handskrivna julkort – praktikrapport från Acne

Av Berghs redaktion - 7 månader sen

“Om man bara lämnar den där Berghsbubblan för ett tag så märker man hur sjukt roligt det är att jobba med kommunikation även utanför skolan”. Det menar Elin Levander, som pluggar till Art Director, och Johanna Lavold, som läser Grafisk design på Berghs i år. I höstas gjorde de sin praktik på Acne, och här berättar de om sina erfarenheter.
Läs mer

En Google-designers bekännelser

Av Berghs redaktion - 10 månader sen

För några år sedan var Viktor Persson student på Berghs. Idag jobbar han med ett av världens största varumärken och var nyligen en av de ledande designerna att hjälpa varumärket genom en fantastisk designresa och förnyelse av sin grafiska identitet. Idag återvänder Viktor till sin gamla skola för att prata med studenterna om hur det är att jobba på Google i San Francisco.
Läs mer

Spotify utmanar kreatörer i förpackningsdesign

Av Berghs redaktion - 2 år sen

Under hösten tävlar studenter från heltidsprogrammen Grafisk Design och Produktionsledning - Operativ Projektledning på Berghs School of Communication om vem som kan skapa den bästa analoga förpackningen för Spotify. Det vinnande bidraget kommer sedan att lanseras av Spotify. Samarbetet, som går under namnet SPICE:14, pågår mellan september och oktober. Bakom tävlingen står, förutom Berghs School of Communication och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs.
Läs mer

Designstudenter skapar rörligt material åt Whyred

Av Berghs redaktion - 3 år sen

Samtidigt som Berghs Explore pågår och skolans förstaårsstudenter arbetar för fullt med att lösa samhällsproblem ur ett kommunikativt perspektiv, var det idag dags för Grafisk design-tvåorna för Berghs att slutpresentera för sin kund Whyred inom kursen Motion Design. Studenterna har skapat rörlig grafik till skärmar i Whyreds flagskeppsbutik i Stockholm, och idag var det upp till bevis. Kursansvarig Patrik Hambraeus berättar mer.
Läs mer
Visa fler