Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Brief inom UX-kurs: få en svensk och en nysvensk att lära känna varandra

Grejen med bra UX är att ingen tänker på den. Det är när det inte fungerar som det ska som vi som designers och kommunikatörer behöver vara lyhörda, smarta och skapa förändring. Det menar fall Anna Lundqvist, som just nu håller i kursen UX och Servicedesign för Berghs heltidsstudenter inom programmet Communication Design.

Anna Lundqvist kan sin UX (User Experience Design). Med utbildning från både Hyper Island och Berghs i bagaget har hon i sitt yrkesliv arbetat med internationella varumärken på byråer både i Stockholm, Berlin och London. Just nu undervisar hon Berghs ”designettor” – heltidsstudenterna inom programmet Communication Deisgn – i kursen UX och Servicedesign. Här berättar hon varför UX blir ett allt viktigare område för framtidens grafiska designers.

Hej Anna! Beskriv kursen som du håller i på Berghs just nu!

Hej! I kursen UX & Servicedesign vill jag förmedla en insikt i varför UX är så viktigt i alla delar av livet, och hur man designar för en digital tjänst 2016. Jag har tagit designstudenterna genom en resa där vi började med att fokusera på egna insikter i kombination med research.

Under processens gång har studenterna arbetat med att göra personas av sig själva och sin målgrupp, de har deltagit i workshops och tittat närmare på användarresor. De har landat i problemformuleringar och arbetat fram lösningar på den brief som delkusen innehåller. Bland föreläsarna inom kursen har studenterna bland annat lyssnat på Andreas Wennberg från 400contacts.com, Tove Blomgren på Doberman, Cas Lemmens på Spotify och Anne Hellman Vold från Volontaire.

Studenterna ansvarar också själva för att bjuda in rätt målgrupp till presentationen.

Klassens uppgift är att få en svensk att lära känna en nysvensk. De ska presentera två personas och en lösning. Lösningen ska både vara digital och analog.
Detta ska presenteras med wireframes, sitemap, design i olika enheter, samt en styleguide.

Hur kom du på den uppgiften?
Jag tycker det är viktigt att vi använder de gåvor, talanger vi fått på bästa sätt. Jag ser det som ett av våra största ansvarstaganden som människor. Jag anser att vi tillsammans har ansvar för att hjälpa nysvenskar och svenskar att känns sig hemma i vårt land. Jag hade kunnat ge studenterna en fiktiv brief eller kontaktat något företag men jag tycker det var viktigare att använda min kurs på detta sätt.

Varför är det ett viktigt ämne just nu?
Världen blir mer och mera en värld där vi alla är medborgare. Människor agerar utifrån två utgångslägen – kärlek eller rädsla. Inte hat – oftast. Jag tror att om vi bara blir bättre på att lyssna och vill försöka förstå varandra så kommer mycket av världens dåliga ”UX” att lösas. Jag är själv en ”(lyx-)emigrant” i Berlin. Och även om jag vet att jag är önskad där så är det väldigt svårt att integreras i en ny kultur, i ett nytt land. Språket är verkligen en nyckel. Fast det behövs även, som i mitt fall, tyskar med ”viel gedult” (mycket tålamod) och som låter mig vara Anna som inte är perfekt.

1463

Ovan ser ni loggorna för några av studenternas kreativa och smarta lösningar på briefen.

Varför behöver framtidens grafiska designers ha god koll på UX?
User Experience handlar om att förstå och fylla användarens behov både analogt och digitalt. Berghs designutbildning är väldigt konceptuell där vi tror att allt vi skapar kommunicerar. Det som dessutom är så spännande med UX är att det ofta skapar businesslösningar. Det enda tråkiga med UX är att ingen tänker på det om det är bra, utan bara noterar om något inte är som förväntat. Jag brukar beskriva UX med liknelsen att enda gången du tänker på var toalettens lysknapp är, det är när du inte hittar den.

Kan du ge exempel på ett företag som du tycker jobbar inspirerande med UX?

Japanska toaletter! När det kommer till webb så är en favorit medium.com  – en responsiv blogg med många fina funktioner som ligger precis där du tycker att de borde finnas. Kärlek!

Vilka har en bit att gå inom UX fortfarande?

Sämsta digitala är nog Snapshat och kanske iTunes, och analogt SL – varför kan jag inte se mitt saldo när jag går genom spärren på T-banan? För att nämna några.

Om du får välja en sak, vad hoppas du att studenterna lämnar din kurs med mer kunskap om?

Jag märker att ju mera man jobbar med UX, ju mera irritirad blir man i sitt vardagliga liv på allt som inte är logiskt eller skapat utifrån mitt behov. Jag hoppas att Berghs studenter kommer att uppmärksamma all dålig UX (bli jätteirriterande) och sedan förändra den genom god design!

Är du nyfiken på att lära dig mer om UX? 

På Berghs erbjuder vi flera olika kurser inom ämnet. UX Product Development är en av dem. Online erbjuds UX/Gränssnittsdesign. Ett annat exempel är Digital innehållsstrategi. 

Taggar