Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Cannes Lions 2017: morgonstund har Facebook i mund

Under Cannes Lions fjärde dygn tycks besökarna ta sovmorgon. Berghs Johan Malmberg undrar var det händer, om det händer, klockan nio en morgon i Cannes. Han finner svaret hos Facebook och Instagram.

Cannes Lions går in på sin fjärde dag och det är solklart att det inte bara är Sveriges kommunikatörer som är morgontrötta, utan också hela världens. Arrangörerna, som har mycket att klämma in under de få dagar som festivalen pågår, erbjuder ambitiösa försök till morgonaktiviteter. Men yogamattorna ligger tomma och hela stranden tycks gapa efter de besökare som just nu vaknar upp från sitt roséfyllda nattmingel i hettan.

Cannes3

De enda som egentligen är igång med full uppställning av både personal, besökare och frukostbuffé är Facebook. Där pågår föreläsningar, demonstrationer av Oculus Rift och massor av möjligheter till möten. Här minglar engagerade besökare som tagit sig upp i ottan för att suga musten ur hela den fjärde dagen på den franska Rivieran.

Canne5

En annan aktör som drar ögonen till sig i år är Snapchat, som pryder entrén med ett gigantiskt pariserhjul. Det står däremot stilla under morgonen, då Facebook och Instagram erbjuder en lika ambitiös som föredömlig morgon, där besökarna får skapa Instagram Stories tillsammans med både modeller och rekvisita.

/Johan Malmberg, projektledare på Berghs

Cannes6