Cannes Lions 2017: Perfect imperfections

Cannes Lions 2017 är igång och årets första Grand Prix, Cannes Lions finaste utmärkelse, har redan delats ut. I helgen belönades kampanjen Meet Graham, en kampanj med ingredienser som Berghs omvärldsbevakare Joakim Thulin beskriver som "visuell, emotionell och speciell".

Årets första Grand Prix, Cannes Lions finaste utmärkelse gick i helgen till den omtalade och framgångsrika kampanjen kring trafiksäkerhet, ”Meet Graham”. Kampanjen, som skapats i Australien, som ju haft flera vinnare just kring trafiksäkerhet de senaste åren, har chans på betydligt fler lejon.

Meet Graham har ingredienser som med största sannolikhet kommer att återfinnas i flera Grand Prix- vinnares kommunikationslösningar. Först och kanske viktigast: den är visuell, emotionell och speciell vilket gör den till något vi som mottagare gärna vill både ta del av och sprida. Kommunikationen kombinerar dessutom effektivt analogt och digitalt och driver samtal istället för att mästra i en fråga där det annars lätt blir övertoner. Sist men inte minst, den senaste tekniken, i Meet Grahams fall Augmented Reality, bidrar verkligen till helheten och är inte bara en fristående fernissa. Har du inte mött Graham och undrar vad det handlar om? Gör det nu:

Förutom tävlingar och priser för riktigt bra kommunikation är Cannes Lions en plats för att analysera de globala trenderna inom branschen. I år har redan flera idéspår lanserats under festivalens första dagar. Influencers och deras publiker, behovet av ett tydligt syfte, strävan efter samtal, en ny typ av mindfulness och värdet av att göra saker har fått utrymme under Cannes inledande seminarier.

Hakuhodo, den japanska byrån som alltid tar Cannes med storm, lanserar tanken på att det perfekta inte är det perfekta. Det är i skavankerna som kommunikationen får verklig kraft, menar Hakuhodo. Och de får understöd, inte minst av Youtube som pekar på det icke-perfekta men samskapande kitt som länkar videotjänstens växande miljardpublik.

Och just samskapande, co-creation eller collaboration, har faktiskt fått grepp om Cannes där publiken redan har fått vara del av tankeläsning med mentalisten Keith Barry, storytelling i mörker och vara både kör och fingerknäpps-ackompanjemang på Simon Le Bons kommande skiva, det senare på temat: ”Beyond An Ordinary World – How Collaboration Inspires Ordinary to Extraordinary”. Förhoppningsvis ett passande tema för hela Cannes Lions 2017!

På Berghs är vi givetvis extra fokuserade på vem som utses till världens bästa kommunikationsskola. Svaret har vi på onsdag. Skulle ytterligare en Future Lions School of the Year statyett hamna i vårt prisskåp skulle det vara för fjärde året i rad.

/Joakim Thulin

cannes1

Bloggare/Influencer

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.

Se alla inlägg