Cannes Lions 2017: Stora ögon hos förstagångsbesökarna

Berghs Tobias Lundqvist noterar hur alla verkar ha en egen agenda i Cannes. De unga studenterna vill knyta jobbkontakter. De erfarna reklamarna vill stråla sig i glansen av byråns prisvinnande kampanjer. På kundsidan inspireras man av kreativiteten men funderar kring effekt.

Tobias Lundqvist rapporterar:

Det verkar som att alla har sin egen agenda i Cannes.

Unga studenter vill mingla, få jobberbjudanden och försöka komma in på Spotifys stora fest (tyvärr, listan är redan stängd och du skulle ha hämtat ut ditt inträdesband innan 17.00 i dag. Du får nöja dig med deras spellista.)

Reklamarna vill stråla sig i glansen av byråns prisvinnande kampanjer, dricka rosé vid Palais des Festivals och i vissa fall även göra andra saker i de områdena.

Själv har jag hittills spenderat tiden med att träffa våra internationella kunder och planera för framtida projekt. För flera av dem är detta första året på Cannes Lions och det är med ganska stora ögon de möter vimlet av kommunikationsbranschens toppskikt.

– Varje stund är en ny upplevelse av total inspiration eller 100 % himlande ögon. Jag har varit på seminarier som förändrat min syn på kommunikation, för att sedan lyssna på en talare som inte ens skulle få ta i en brief från oss, säger en av dem på bruten engelska.

Hennes kollega håller med och berättar att de blev blev förvånade över hur lite fokus det är på effekt.

– Vissa idéer är riktigt coola, men som representant för kundsidan undrar man hur mycket det egentligen gjorde för försäljningen. Är det kreativitet enbart för kreativitetens skull, säger hon och försöker flytta stolen lite längre in i skuggan, bort från den brännande Cannes-solen.

Samtliga förstagångsbesökare är dock eniga om en sak: Cannes Lions liknar inget annat. Det är en kokande kittel av kreativitet, en fantastisk mötesplats och en aning dekadent tillställning där kommunikatörer kommunicerar hur bra de är på kommunikation.

Snart utnämns School of the Year. Då får vi se om Berghs får möjlighet att ge sig in i ryggdunkningsjakten.

Tobias Lundqvist, Business Director för Berghs Studio