Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Dag hjälper dig med ditt företags närvaro på Instagram och Facebook - på en dag

bild dag bengtson

Med ett användande på 70% av den svenska internetpopulationen är Facebook idag ett räckviddsmedium som enbart genom trafik via mobilen kan konkurrera, inte bara med våra största kvällstidningar och dagstidningar, utan även med de största TV-programmen. Och det varje dag. Dag Bengtson leder Berghs första endagskurs och hjälper där till att reda ut begreppen kring Instagram och Facebook och hur företag idag kan använda sig av de viktigaste funktionerna inom respektive plattform.

Januari 29, 2016

Facbook och Instagram är de två populäraste sociala kanalerna i världen och miljarder människor använder sig av dem varje dag. Därför är de naturligtvis en lysande möjlighet för marknads­föring, speciellt efter att Instagram hösten 2015 började tillåta annonser. Men hur ska man utnyttja Facebook och Instagram som marknadsföringskanaler på bästa sätt? Det vet Dag Bengtson, föreläsare på Berghs Professional-kursen Marknads­föring på Facebook och Instagram. Kursen Dag leder är en sju timmar lång intensiv dagskurs som du garanterat går hem från med en bättre förståelse för vilken slags marknads­föring som passar i vilken kanal.

Kan du kort berätta om vad din kurs på Berghs handlar om?

Det är en praktisk vägledning och introduktion till det som idag är de viktigaste funktionerna för att använda sig av Facebook och Instagram för marknads­föring och annonsering.

Vad i din egen bakgrund gör dig passande för att leda just den här kursen?

Jag har arbetat med Facebookrelaterad marknads­föring i fem år, för och med en mängd olika företag som ofta har olika utmaningar och målsättningar med deras användande av Facebook. Den erfarenheten har gett mig en god insikt i hur Facebook fungerar, vad som är möjligt och hur man bör använda sig av plattformens olika funktioner beroende på vilken målsättning man har.

Varför blir det hala tiden viktigare för företag att använda facebook och instagram för marknads­föring?

Facebook och Instagram ger företag möjligheter för marknads­föring som inte många andra plattformar kan. Vad som dock är viktigast är att man använder de här möjligheterna och funktionerna på rätt sätt. Så att man effektiviserar och maximerar resultatet av de investeringar man gör i marknads­föring.

Kan du ge några exempel på företag som du tycker är speciellt bra på Facebook-marknadsföring?

Red Bull, Vice och Haribo.

Kan du ge några exempel på företag som är speciellt bra på Instagram-marknadsföring?

Tärnsjö, Patagonia och National Geographic.

Vad är den största missuppfattningen folk har/fel folk gör när de ska marknadsföra på instagram och facebook?

Att de inte utnyttjar plattformens fulla kapacitet och olika möjligheter.

Om man inte har möjlighet att delta på kursen, kan du ge något tips på hur man blir bättre på att marknadsföra på facebook och instagram?

Gör de korta kurser som Facebook själv erbjuder: https://www.facebook.com/blueprint. En bra introduktion till Facebooks och Instagrams olika delar och verktyg och funktioner för marknads­föring.

Tycker du att Dags kurs i Marknads­föring på Instagram och Facebook låter intressant?

Läs mer om den och anmäl dig här!