Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Daga lyfter brist på jämställdhet i reklambranschen

Daga Simonsson går andra året på Art Director/Copywriter på Berghs och arrangerade i tisdags ett seminarium för att diskutera hur reklambranschen ska bli mer jämställd. Deltog gjorde bland annat Silla Levin på Forsman & Bodenfors och Christina Knight på The Amazing Society.

Skrivet av David Lindh
Mars 28, 2019

För att lyfta frågan om kvinnlig kompetensflykt inom kommunikations­branschen, arrangerar Daga Simonsson, som pluggar till copywriter, ett seminarium kring hur det är att arbeta som kvinna i en mansdominerad bransch.

Hej Daga! Varför detta initiativ?

Anledningen till att jag gör detta är att jag själv snart ska ut i reklambranschen, vilket har väckt en hel del funderingar och tankar kring vad det är för bransch jag kommer att möta. Jag vet att jag inte är ensam med de tankarna, vi pratar ofta i klassen om det faktum att vi kommer vara verksamma i en mansdominerad bransch. Syftet med seminariet är att samla kommunikatörer och blivande kommunikatörer för att synliggöra det här problemet, men framförallt att ge studenter inom branschen chans att träffa förebilder och få kunskap om hur vi kan arbeta för en ökad jämställdhet.

Vad tror du krävs för att uppnå en större jämställdhet i reklambranschen?

Det jag och mina klasskamrater pratar mycket om är bristen på kvinnliga kreatörer och kommunikatörer som varit verksamma länge i branschen. Som vi kan se upp till och på så vis se en långvarig karriär för egen del i branschen. När det inte finns så många äldre kvinnliga kreatörer blir det svårt att själv identifiera sig som en sådan i framtiden.

Vad hoppas du att det här initiativet ska bidra med?

Jag hoppas att besökarna känner sig styrkta i att fortsätta arbeta inom den kreativa sektorn efter sin skolgång. Det här initiativet är för alla oss kvinnliga kommunikatörer som snart examineras, och jag skulle hata om vi skulle sluta att arbeta som kreatörer på grund av den rådande mansnormen, för jag vet hur mycket branschen har att vinna på att vi stannar kvar. Framför allt hoppas jag att besökarna känner sig berikade efter att ha tagit del av förebilders erfarenheter och att de blir inspirerade av de olika initiativen som kommer lyftas under seminariet, som Ad women och All of us.

Källa: Resumé

Mer om eventet "Vart är vi påväg - ett samtal om jämställdhet i kommunikations­branschen"

Följande panelister deltog i eventet: Silla Levin (Forsman & Bodenfors), Parasto Backman (Studio Parasto Backman), Christina Knight (The Amazing Society), Nicole Kavander (Creuna), Lina Franzon (TBWA) och Charlotta Rydholm (Tobegin).

Först ut på scen var Lina Franzon, copywriter på TBWA och en av grundarna till Kreatörskvinnor samt internationella Ad Women. Siten Kreatörskvinnor startades i syfte att synliggöra kvinnliga kreatörer för att motbevisa på  "det finns inga kvinnliga kreatörer" och visa att det inte är frågan om kompetensbrist. Lina lyfte vikten av förebilder och att prata med dem runt sig kring det som behöver förbättras. Att vara en röst, för sig själv och andra.

På scenen var även Christina Knight, creative director Amazing Society och författare till böckerna ”Mad Women” och ”Not buying it”. Christina pratade om sina erfarenheter och att hon lyfte frågan om sned könsfördelning i branschen redan 1988 genom en krönika i Resumé. Hon påvisade på att det skett stor förbättring under de senaste fem åren,  i USA har andelen kvinnliga cd:ar gått från 3 till 11 procent och i Sverige till 16 procent. Men det är inte tillräckligt. Hennes nya bok är en praktisk guide till kvinnor att kunna navigera bättre i kommunikations­branschen.