Därför måste du bygga en positiv känsla hos dina kunder

I framtiden kommer inga företag att kunna undgå att tänka på hållbar utveckling, lika lite som kommunikationsavdelningar kommer undan att arbeta med strategisk hållbarhetskommunikation. Redan idag är hållbarhet normaliserat och en given faktor när allt fler konsumenter väljer sina varumärken. Erik Elvingsson Hedén reder ut begreppen och förklarar varför det är bra om det känns tjatigt internt.

Vi talade med Erik Elvingsson Hedén, kursansvarig för Berghs intensivkurs Strategisk hållbarhetskommunikation, om hur man kan göra sitt eget företags kommunikation mer hållbar.

Vad lär man sig på kursen du leder på Berghs?

På kursen lär man sig att förstå omvärldens utveckling, varför hållbarhet blir viktigt och vilken påverkan det har på det egna varumärket. Vi tittar också på hur människan fungerar, både som beslutsfattare och konsument samt hur vi kan arbeta med metoder för att få folk att bete sig mer hållbart. Till sist lär man sig konkreta verktyg och modeller för hur man arbetar med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

Varför är det allt viktigare att tänka på hållbart varumärkesbyggande i dagens värld?

I det större perspektivet är det så att vi människor tack vare den tekniska utvecklingen har fått andra förutsättningar att se hur illa det är ställt med mycket i samhället. Detta gillar vi inte eftersom våra hjärnor aktivt söker rättvisa. Varumärken som anpassar sig till detta har därför störst chans att överleva och dessutom bygga en positiv känsla hos sina kunder.

Kan du ge ett exempel på ett företag som är bra på att framhäva sitt hållbarhetstänkande?

Lantmännen är väldigt duktiga mot konsument. De kommunicerar enkelt och enhetligt vilket konsumenten gillar. Inom Business to Business vill jag lyfta Preem som har mycket bra tänk i hur de definierar sin egen resa mot en hållbar framtid.

Kan du ge tre konkreta tips på hur man blir bättre på strategisk hållbarhetskommunikation?

1. Ställ er frågan: varför finns vi? Vad är vårt syfte så att säga. Här måste man ha ett bra svar för att kunna gå vidare.
2. Börja i ert varumärke när ni funderar på vad som skall kommuniceras – vilka är ni och vad passar ert varumärke vad gäller kommunikation?
3. Håll ut! Enhetlighet och långsiktighet är avgörande. Det skall kännas tjatigt internt. Då börjar det ge effekt.

Strategisk hållbarhetskommunikation löper över tre heldagar i juni och december och ger dig kunskap, förståelse och färdigheter för att kunna hantera hållbarhet ur ett varumärkes- och kommunikationsperspektiv.