Artiklar

Därför måste du bygga en positiv känsla hos dina kunder

brands

Företag kan inte längre undgå att tänka på hållbar utveckling, lika lite som kommunikationsavdelningar kommer undan att arbeta med strategisk hållbarhets­kommunikation. Hållbarhet är normaliserat och en given faktor när allt fler konsumenter väljer sina varumärken. Erik Elvingsson Hedén reder ut begreppen och förklarar varför det är bra om det känns tjatigt internt.

Vi talade med Erik Elvingsson Hedén, kursansvarig för Berghs intensivkurs Strategisk hållbarhets­kommunikation, om hur man kan göra sitt eget företags kommunikation mer hållbar.

Vad lär man sig på kursen du leder på Berghs?

På kursen lär man sig att förstå omvärldens utveckling, varför hållbarhet blir viktigt och vilken påverkan det har på det egna varumärket. Vi tittar också på hur människan fungerar, både som beslutsfattare och konsument samt hur vi kan arbeta med metoder för att få folk att faktiskt bete sig mer hållbart. Men det vi lägger mest tid på är konkreta ramverk och modeller för hur man arbetar med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

Varför är det allt viktigare att tänka på hållbart varumärkesbyggande i dagens värld?

I grunden handlar det om att vi människor tack vare den tekniska utvecklingen har fått andra förutsättningar att se hur illa det är ställt med mycket i samhället. Detta gillar vi inte eftersom vissa saker hotar vår överlevnad (klimatet) och våra hjärnor söker rättvisa (t.ex. goda arbetsvillkor). Varumärken som anpassar sig till detta har därför störst chans att överleva och dessutom bygga en positiv känsla hos sina kunder.

Kan du ge ett exempel på ett företag som är bra på att framhäva sitt hållbarhetstänkande?

Det blir allt svårare att hitta goda exempel faktiskt. Det beror på att mycket av hållbarhets­kommunikationen idag är generisk och ganska oengagerande. Det i sin tur beror på att företagen inte riktigt vågar sticka ut hakan, av rädsla för regleringar såväl som marknadens reaktion. Jag tycker att Haglöfs kampanj från 2021 "We are now climate neutral, but we had to cheat to get there" är det senaste goda exemplet. Där drog man ner byxorna på inte bara branschen utan flera branscher genom att slå hål på den kommunikation om klimatneutralitet som sköljt över konsumenterna de senaste åren.

Kan du ge tre konkreta tips på hur man blir bättre på strategisk hållbarhets­kommunikation?

1. Definiera er resa - var är vi idag och vart ska vi ta oss på längre sikt? Sätt därefter era milestones, det är dessa som är avgörande i er kommunikation.
2. Börja i ert varumärke när ni funderar på vad som skall kommuniceras – vilka är ni och vad passar ert varumärke vad gäller kommunikation? Det måste vara en bra passform.
3. Håll ut! Enhetlighet och långsiktighet är avgörande. Det skall kännas tjatigt internt. Då börjar det ge effekt.

Strategisk hållbarhets­kommunikation löper över tre heldagar i juni och december och ger dig kunskap, förståelse och färdigheter för att kunna hantera hållbarhet ur ett varumärkes- och kommunikationsperspektiv.