Sista ansökningsdag är 25 oktober

Strategisk hållbarhets­kommunikation

Dagtid
Professional
  • Omvärldsanalys
  • Hållbarhet
  • Verktyg

Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Den här kursen ger dig en mängd verktyg på hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden.

1-3 dec

Sista ansökningsdag är 25 oktober
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
30 000 kronor
Kursdatum:
Onsdag 1/12, torsdag 2/12 och fredag 3/12 kl 9.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 2-3 timmar
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Hållbarhet som begrepp finns överallt idag – i tidningar, på tv, online och framförallt i människors huvuden. Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att nu bli mer och mer integrerat. Som företag måste ni idag förstå denna utveckling och kunna hantera det utifrån er unika situation.

Kursen utgår från tre olika delar. Till att börja med utvecklingen i omvärlden som driver den ökade vikten av hållbarhet och effekterna detta har på ert varumärke. Därefter människans sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden som ni måste förändra. Den tredje och största delen handlar om hur du bygger varumärke och kommunicerar med hållbarhet som redskap. Hur du engagerar människor och inte minst får dem att förstå vad ni gör samt varför ni är så bra på det.

Vi går igenom verktyg för att analysera det som mest påverkar företaget, vilka intressenter som är mest relevanta samt vilka risker och möjligheter detta medför avseende varumärke och kommunikation. Du lär dig modeller för att påverka människor till mer hållbara beslut men också hur ni ska arbeta internt på ert företag. Mest tid läggs på att lära dig vad som ska kommuniceras och hur du ska gå tillväga för att få störst effekt.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som är kommunikatör, PR-ansvarig, projektledare, marknadsansvarig eller liknande och ska börja/har börjat arbeta med hållbarhet på ditt företag och behöver nå ut med kommunikation av just det.

Kursansvarig

erik-heden-berghsErik Elvingsson Hedén är Managing Director och grundare av SB Insight, ett företag som arbetar med att hjälpa ledande företag förstå och hantera hållbarhet i relation till sitt varumärke och sin kommunikation.

Ansökan och antagningskrav

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar. Kursen ges på svenska.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
24 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

1-3 dec

Sista ansökningsdag är 25 oktober
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
30 000 kronor
Kursdatum:
Onsdag 1/12, torsdag 2/12 och fredag 3/12 kl 9.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 2-3 timmar
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

Kursen hålls på Bobergsgatan, läs mer på första sidan på berghs.se hur vi skapar en säker miljö. Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid nya restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges kursen online. Om du är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du inom 3 dagar efter att du fått besked att kursen ges helt online istället omboka till ett senare kurstillfälle.

Det här får du

  • Hur hållbarhet påverkar varumärket och kommunikationen
  • Omvärldsanalys – risker & möjligheter för varumärket
  • Intressenter – krav och förväntningar på företaget
  • Hållbarhet i varumärkeskontexten – den unika betydelsen för varje varumärke
  • Internt arbete och struktur för hållbarhetskommunikation
  • Modeller och verktyg för hållbarhets­kommunikation med bas i varumärket
  • Utvärdering av hållbarhetskommunikation

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.

 

Tidigare kursdeltagare

"En fantastiskt bra kurs med en suverän föreläsare; Erik Elvingsson Hedén"
Annika.Westerberg
Annika Westerberg, Kommunikatör på VafabMiljö Kommunalförbund
Full koncentration i tre dagar för jag ville inte missa någonting. Teorier, undersökningar, aktuella exempel kring företags kommunikation/marknadsföring varvades med en smart tolvstegsmodell som jag kan ha direkt nytta av för att strukturera arbetet kring vår hållbarhets­kommunikation. Berghs levererar alltid!