Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

De vann Renault by Berghs och får se sin bil skapas i Frankrike

Tre månader av hårt jobb är över och studenterna fick äntligen fira vid en prisceremoni på Scandic Anglais i Stockholm under tisdagkvällen. Det vinnande bidraget är Renault Clio Lozenge.

Renault Clio lanserades 1990. 25 år senare får den en helt nya design skapad av design- och kommunikationsstudenter på Berghs School of Communication. Studenterna har fått uppgiften att skapa koncept, design, kommunikation och ett nytt namn för en specialversion av Renault Clio.  Vinnarna i designtävlingen är Clio Lozenge. Lozenge betyder romb/diamant och inspirationen för hela konceptet kom från Renaults första logotyp -diamanten. Den röda tråden fortsätter i kommunikationskampanjen ”your first” som handlar om första gången man gjort eller upplevt något.

”Hela projektet har varit fantastiskt att jobba med ur flera olika perspektiv. Framförallt att utmana oss själva och bilbranschen genom att visa att det går att skapa bilar på helt nya sätt. Vi vill uppfattas som ett modernt och lyhört varumärke och detta projekt är ett initiativ där vi helt vänder upp och ner på sättet att skapa en bil.” säger Lars Höglin, Marknadskommunikationschef Renault Nordic AB.

Intresset har varit stort med cirka 80 studenter som i team jobbat med uppgiften.

”Det vi gillar med detta samarbete är att det är ett 360-projekt för studenterna med såväl design som koncept och kommunikation, för en produkt som sedan ska säljas på den svenska marknaden. Det ska bli fantastiskt kul att se Clio Lozenge, skapad av Berghs studenter, rulla på de svenska vägarna i vår.” säger Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication.

Juryn bestod av representanter från Renault, Berghs VD Camilla Wallander och Johanna Karlsson, Design Director på Pearly Jo.

”Konkurrensen var enorm, precis som den kreativa höjden i många av förslagen. Vinnande gruppen som skapade Clio Lozenge hade mött, och överträffat, vår brief på flera plan. Hela konceptet är hämtat ur Renaults DNA men med en egen lokal touch. En stilren och elegant design kombinerat med ett väldigt spännande kommunikationskoncept.” fortsätter Lars Höglin.
Renault Clio Lozange kommer att tillverkas i 200 exemplar och anländer till svensk Renaulthandel under våren 2016. I tillägg till att se sin bil rulla på de svenska vägarna kommer gruppen få spendera en helg i Paris där bland annat ett besök på Renaults designkontor står på agendan.

”Det känns helt overkligt att konceptet som vi tror på så mycket nu blir verklighet! Vi har tagit fram en modern design som vi tycker passar bra med Renaults personlighet. Vi har jobbat hårt och det ska bli underbart att få fira detta i Paris!” säger Gustaf Jonshult, Produktionsledare i gruppen som skapat Clio Lozenge.

Övriga gruppmedlemmar är;
Joel Clasén, Communication Design
Linnéa Björkman, Digital Strateg
Ariana Ocampo, Digital Kreatör
Jenny Löfgren, PR
Filip Lindén, Communication Design

Taggar: