Deras första kampanj är med en av världens största influencers

När instagramfenomenet The Fat Jewish lade upp det första klippet i kampanjen som ska hjälpa Elgiganten att lansera shoppinghögtiden Singles Day, fick den över en miljon views under det första dygnet. Bakom kampanjen står bland andra Clara Uddman och Petter Swanberg, som tog examen från Berghs AD-utbildning i våras.

Bakom kampanjen står DDB Nord och Elgiganten, som lyckades med bedriften att få internetfenomenet The Fat Jewish att samarbeta med ett nordiskt varumärke för första gången. I filmerna vrider han på Singles Day och dejtar produkterna han köper till sig själv. I filmerna ses han bland annat dejta en fritös och blåsa såpbubblor med en hårtork .

Hej Clara och Petter! Ett halvår efter examen lanserar ni som team er första stora kampanj tillsammans med NORD DDB, där ni båda arbetar som Art Directors. Hur känns detta?

Det känns mycket kul! Vi trivs otroligt bra på NORD DDB och känner båda att vi hamnat på ett ställe som tror på oss och uppmanar till att göra grymma grejer.

Kan ni dela med er av idéarbetet kring denna kampanj. Visste ni, eller kunden, att de ville arbeta med Influencer Marketing?

Vi visste från början att vi skulle behöva göra något som syntes ordentligt för att etablera en högtid som för de flesta nordbor är helt okänd. I ett sånt läge är ju influencers bra! Vi presenterade idén om att använda The Fat Jewish som gör sin egen tolkning av Singles Day tidigt. Att idén hängde med hela vägen känns relativt sjukt.

Varför föll valet på The Fat Jewish som ambassadör?

Han kändes egentligen som den enda personen på jorden som skulle kunna göra den här idén på ett trovärdigt och roligt sätt. Det finns inte skitmånga som är villiga att olja in sig, kasta sig på golvet och kyssa en fritös.

Vilket är målet med kampanjen?

Det har alltid varit två väldigt tydliga mål med kampanjen. Dels att kränga orimliga mängder prylar, men också att göra ett starkt intryck med något som folk tycker om på riktigt. Båda delarna känns minst lika viktiga, även om vi kanske bryr oss något mer om det senare.

Ur ett byråperspektiv, skulle ni kalla denna idé och kampanj som kontroversiell? Behövs det en viss typ av kund för att ”våga”?

För oss på byrån är ju detta inte speciellt “galet”, men man är ju helt klart chockad över att denna idé tog sig igenom hundra led hos kunden. Elgiganten är ju mitt i en väldigt stor förändring just nu, och sakta men säkert backar den säljiga voice overn och de krängiga annonserna för att ge plats åt den här typen av idéer, vilket är otroligt kul och bra.

Som AD:s i teamet bakom kampanjen, vad har ert arbete gått ut på?

Arbetsgruppen som har jobbat med kampanjen har varit ganska liten, så vi har varit inblandade i många delar. Det har varit allt ifrån att hitta på idén till att skriva manus, välja regissör och sälja in till kund. Både kul och stressigt då vi fick lära oss allt samtidigt som vi körde på.

TheFatJew

Ni tog båda examen i juni förra året? Vad har hänt sedan dess?

Vi signade med DDB tidigt och smygstartade under de sista veckorna av vårterminen. De har varit grymma på att pusha in oss på grejer, känns verkligen som att det var mer än ett halvår sedan vi började.

Vad jobbar ni med just nu?

Vi är inne på ett gäng olika projekt vilket är mycket kul!

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.