Artiklar

Kursen Digital B2B-marknadsföring – för dig som behöver en helhetsbild

Pontus Staunstrup

Saknar du ordentliga verktyg och en grundlig förståelse för vad digitala arbetssätt och kanaler kan göra? Vill du exempelvis kunna sätta en strategi, identifiera lämpliga kunder och utveckla innehåll för hela köpresan tillsammans med säljavdelningen? Här berättar Pontus Staunstrup om Berghs kurs Digital B2B-marknadsföring och delar även med sig av vanliga misstag och lärdomar.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 5, 2024

Hej Pontus! Varför behövs det en utbildning i B2B-marknadsföring?

– Därför att möjligheterna inom B2B-marknadsföring utvecklats oerhört mycket, inte minst på senare år. För mig som arbetat med marknads­föring i över 30 år, och mest inom B2B, har det varit en fantastisk spännande och omvälvande resa. Men det är fortfarande brist på gedigna utbildningar som fokuserar helt på den världen, och dessutom tar ett helhetsperspektiv istället för att koncentrera sig på ett delområde.

Varför är det viktigt?

– Försäljningen från ett företag till ett annat är en stor del av det svenska näringslivet, men marknadsföringen har länge legat bakom konsumentmarknadsföring. Den har setts som mindre spännande, mindre kreativ och så vidare. Allt detta förändras dock i snabb takt, inte minst tack vare den digitala utvecklingen. Idag händer det mycket spännande inom B2B-marknadsföring, och det är det jag vill förmedla med den här utbildningen.

Vad tycker du är så spännande med B2B-marknadsföring?

– Att den ofta involverar många personer på köparsidan, och att köpprocesser kan ta lång tid. För det säljande företaget betyder det att olika delar av verksamheten måste jobba tätt tillsammans, och att vilka kanaler och medier som används varierar under köpresan. Bra B2B-marknadsföring ställer också andra krav på kreativitet och innehållsproduktion.

Exempel på företag som gör ett bra jobb?

  • Ett par välkända varumärken som är duktiga är Scania och SKF.
  • Sen finns det gott om små och medelstora som arbetar väldigt framgångsrikt med Account based marketing, marketing automation och social selling. Ett mindre företag jag gärna lyfter fram där är Compotech, som ingår i Addtechkoncernen.
  • Till sist vill jag nämna Barium, numera en del av InRule, som tagit fram mjukvara för processautomatisering. De har arbetat mycket ambitiöst med egen podcast, en hel del video och annat intressant content.

Lärdomar du gjort?

– Det viktigaste jag lärt mig är att verkligen förstå affären i de företag jag jobbar för, och som en del i detta vilka de faktiska kunderna är. Det är så lätt att t.ex lägga tid på att skapa en mängd leads som faktiskt aldrig kommer att köpa något. Det är därför det är så avgörande att marknadsförare jobbar nära säljare, och andra delar av organisationen, istället för att göra sitt arbete i ett vakuum.

Vanligaste misstaget?

– Många B2B-företag ser fortfarande inte värdet av marknads­föring, eller använder det som en stödfunktion för säljare. Det gör att man missar möjligheten att nå fler kunder, och använda sina säljares tid mer effektivt. Ett annat vanligt misstag är att inte ha en ordentlig plan, som talar om vad man ska göra, hur man ska göra det och vad man ska mäta på. Det leder till att man lägger tid och pengar på fel saker.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Välj här!

Hur utvecklas B2B-marknadsföringen?

– Digitaliseringen har gett oss en mängd nya verktyg och kommunikationsmöjligheter. Inte minst tack vare AI-utvecklingen. Samtidigt blir tidlösa kvaliteter som kreativitet och kunskap om hur människor fungerar allt viktigare för att kunna skapa slagkraftiga budskap.

Vad får de som går kursen med sig?

– En gedigen kunskap om B2B-marknadsföring som ger en helhetsbild. Hur man skapar och utvecklar leads, via innehåll, sök och sociala medier. Hur det praktiska samarbetet mellan sälj och marknads­föring ser ut. Hur verktyg som marketing automation både kan effektivisera arbetet och göra så man når fler. Samt förstås hur man mäter och analyserar alla aktiviteter.

Låter detta intressant?
Läs mer om Pontus Staunstrup och ansök till kursen Digital B2B-marknadsföring nu.