Artiklar

Sofia fick direkt användning av Berghs intensivkurs

Sofia.Ceder
Pontus var kunnig och det märktes att han hade koll även på detaljerna. Han bjussade verkligen på sin kunskap.

Sofia Ceder jobbar på Wise Consulting och gick kursen Marknadsföring på LinkedIn i början av 2023. Här berättar hon om sitt jobb och hur de nya kunskaperna har kommit till nytta.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 28, 2023

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Sofia Ceder, bor i Stockholm och har varit anställd på bolaget Wise Consulting sedan 2016. Vi stöttar våra kunder med strategiskt och operativt HR-arbete, ledarskap och organisationsutveckling, alltid med kundens affär i centrum. Vi anpassar våra tjänster efter våra kunders specifika och aktuella behov och situation. Jag brinner för vår kundresa; att sätta strategier, driva och automatisera riktade och personliga aktiviteter i syfte att kommunicera värde till våra kunder. Att maximera trafik och öka konverteringsgrad.

Du gick kursen Marknadsföring på LinkedIn i februari 2023. Varför valde du denna kurs?

– Jag ville få en större förståelse för vårt företagskonto. Vi har ett starkt varumärke men för att skapa ytterligare förtroende och på sikt få till nya samarbeten med fler kunder kändes utbildningen rätt för mig. Framförallt såg jag fram emot att få en inblick i LinkedIns ibland lite luriga algoritmer och få koll på hur vi kan jobba än mer pricksäkert med annonsering. Vi vet att LinkedIn har bättre organiskt genomslag än andra sociala medier och engagemanget på plattformen ökar ju hela tiden. Även om vi har över 10.000 följare och postar regelbundet kan vi alltid bli bättre, krispigare och bjuda på ännu mer relevant content!

Hur var läraren?

Pontus var kunnig och det märktes att han hade koll även på detaljerna. Han bjussade verkligen på sin kunskap kring content och var genuint intresserad av oss och våra utmaningar för att kunna komma med konkreta tips!

Kan du ge några exempel på vad du lärde dig?

  • Pontus förklarade vikten av att ta fram content, i flera olika format och strategier, på samma ämne som sedan går att återanvända. För effektivitet och ökad räckvidd. Det gäller att sticka ut och absolut inte vara för säljig. Våra krav på innehåll i sociala medier ökar hela tiden.
  • Att låta medarbetarna vara med i loopen att posta på egen hand. En take-away vi tagit till oss. Jag har redan börjat så frön hos mina medarbetare hur de kan göra inspirerande inlägg.
  • Fick en påminnelse om att interagera med de kontakter vi vill se mer av. Något jag visste, men ändå inte riktigt tagit till mig. Och att inte glömma bort att vårda nätverket. Inte stanna med att vara nöjd med X antal likes och kommentarer och bara springa vidare, utan också svara på dessa för ännu mer synlighet.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Välj här!

Hur ser en dag på ditt jobb ut?

– Vi har jobbat med HR i över 20 år och utvecklingen har aldrig varit så snabb som nu. Idag är HR en funktion som ger strategiskt stöd, ser möjligheter och driver organisationens utveckling framåt. På min avdelning, Growth Marketing and Attraction, vill vi visa på vår stora och mångsidiga HR-expertis och alltid vara top-of-mind hos våra potentiella och befintliga kunder. Våra sociala kanaler ska vara hubbar som inspirerar, plockar upp trender och engagerat och personligt driver HR framåt. Vi vill såklart också vara en arbetsgivare som lockar till sig innovativa medarbetare! Med en tydlig kanal- och innehållsstrategi och verktyg som automatiserar delar av arbetet skapar vi fler och personliga digitala kontakter som driver affären framåt.

Vad har ni för utmaningar?

– I den digitala världen är den ständiga utmaningen att möta kunden i rätt läge, i rätt form och med rätt budskap! Jag är spindeln i nätet mellan sälj och marknad. Marknad har kommit mycket närmare affären genom att vara mer affärsdrivet och våra gemensamma krafter skapar fler nöjda kunder och god lönsamhet. Genom att engagera och interagera med våra målgrupper med ett tydligt utifrån-och-in-perspektiv så bygger vi förtroende.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Vi på Wise Consulting drivs av övertygelsen att vi gör varandra bättre – så mitt största tips här i livet och i arbetslivet är VÅGA!

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att gå denna kurs?

– KÖR! Det bästa med den här utbildningen var att jag direkt efter kunde börja tillämpa det jag lärt mig.


Här hittar du hela Berghs kursutbud. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs hos oss? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.