Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

”Distanskursen bekräftade att jag var inne på rätt spår”

gustavnyy

För Gustav Johansson var det nog tur att han inte lyckades fixa den där praktikplatsen på Göteborgsposten i högstadiet. I stället blev det på en reklambyrå och idag är Gustav stolt vinnare av ett Guldägg och två Silverägg vid prisutdelningen i april 2013.

Skrivet av Berghs School of Communication
Juni 25, 2013

På bilden är Gustav nummer tre från höger.

Hej Gustav! Stort grattis till Guldägget i kategorin PR för kampanjen ToolPool! Berätta, hur började allt för dig?

Tack så mycket! Ja, hur började det egentligen. Det måste ha varit när jag gick på högstadiet och skulle göra praktik. Egentligen ville jag vara på Göteborgs-Posten, men jag lyckades inte komma in där. I stället fick jag vara på min kusins reklambyrå. Han fixade dessutom så att jag kunde vara på GP under två dagar. Det räckte för att jag skulle inse att det var mycket roligare på reklambyrån.

2009 läste du Copywriting 2 som distanskurs på Berghs. Varför tog du beslutet att läsa just copywriting?
Jag var egentligen inställd på att bli Art Director, så först av allt pluggade jag en Bachelor i Grafisk Design & Kommunikation på universitetet. Men runt 2008 läste jag en introkurs i copywriting, och då började bitarna falla på plats. Distanskursen Copy 2 på Berghs passade perfekt för mig eftersom min flickvän precis hade börjat plugga i Linköping.

I december 2009 var du färdig. Kan du berätta om den största insikten du fick under kursen?
Först och främst fick jag bekräftat att jag var på rätt spår. Jag insåg också att själva skrivandet bara är en liten, liten del av yrket. Gottfried, som var kursansvarig på Berghs, inspirerade mig verkligen.

Vad hände efter det?
Jag fick mitt första jobb på en jättetrevlig byrå i Linköping. Där träffade jag också Markus Lindsjö som var Creative Director. Det visade sig att vi funkade väldigt bra ihop. Sommaren 2011 vann jag Svenska Young Lions för första gången och i samband med det hörde The Fan Club av sig. Jag och Markus hoppade på direkt.

… och förra veckan vann du ett Guldägg och två Silverägg! Grattis! Kan du säga några ord om kampanjen? Hur föddes idén?
Det var mitt första Guldägg. Och mina två första Silverägg. Kampanjen vi belönades för, ToolPool, var egentligen inte en kampanj, utan en långsiktig idé som ligger närmare affärsutveckling än traditionell reklam. Idén föddes ur en insikt om vad kunden verkligen tjänade pengar på.

Att vinna ett guldägg – är det mer prestige inom branschen eller ökar företagets attraktivitet gentemot kunder? Är tävlingar viktiga?
Först och främst är det väldigt roligt att få uppskattning för sitt jobb. Det finns så otroligt många duktiga människor i den här branschen, och eftersom Guldägget är branschens pris känns det extra kul. Priser är också viktiga för att locka till sig duktiga medarbetare. När det gäller kunder varierar det. Vissa gillar verkligen att tävla och vinna priser. Andra bryr sig inte så mycket.

Vad är nästa steg? Vad arbetar du med just nu?
Nästa steg har jag inte riktigt hunnit fundera på. Men jag arbetar med bra människor och roliga uppdrag just nu. Förhoppningsvis var det inte mitt sista Guldägg.

En riktigt trist dag – var finner du din inspiration?
Jag tränar. I ett riktigt svettigt litet gym. Det ligger så långt ifrån en dag på kontoret man kan komma, känns det som. Jag spenderar också mycket tid med min flickvän. Hon jobbar med cancerforskning på Rigshospitalet i Köpenhamn. Det är också ganska inspirerande.