Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Don’t Tell Ashton fick Titanägget och tog guld i PR-kategorin!

Det blev storslam för kampanjen "Don´t tell Ashton" som tog hem guld i pr-kategorin och silver i kategorierna Interaktivt och Media. Men som dessutom belönades med Titanägget med följande motivering:

Skrivet av Berghs School of Communication
April 15, 2011

”Titanägget ska lyfta fram lösningar som ruskat om konventionen och brutit ny mark på ett sätt som inte bara gynnar avsändaren utan även oss som bransch. Det är också det enda pris som inte nödvändigtvis måste delas ut. I år delar juryn ut titanägget till en vinnare som är långt ifrån självklar, förväntad eller korrekt. Det är ett bidrag som inte checkar av de vanliga boxarna utan ritar sina egna, där varumärket väljer att kommunicera genom handling snarare än ord, och där idén är så enkel och insiktsfull att den lyckas lösa två problem samtidigt. ”

 
 

Grattis till vinsterna, hur känns det?

Maja Folgerö: Jätteroligt, verkligen!!! Kanske speciellt eftersom vi inte är från Sverige, eller bor där nu. Men det är ju ett fantastiskt sätt att påminnas om att vi klarade att göra fantastiska saker det året vi gick på Berghs School of Communication.

Victoria Nyberg: Det känns fantastisk bra!!! Att åka tillbaka till Stockholm för att man är nominerad till Guldägget är ju väldigt speciellt, att vinna titan, guld och 2 silver är något jag aldrig kunnat drömma om. Det är en fantastisk avslutning på ett underbart år på Berghs. Att komma tillbaka och fira med alla kompisar på galan är verkligen jättekul!

Trodde ni att kampanjen skulle bli så framgångsrik som den faktiskt varit?

Maja: Nej, det var helt overkligt när vi fattade hur bra det egentligen hade gått. Vi var på One Show i New York när sajten gick live, som tur är hade vi andra grymma klasskompisar i skolan som satt och plottade in ansikten och pixlar I konstverket. Hade inte hela klassen ställt upp, så hade det aldrig blivit den succé det blev.

Vad var roligast med arbetet kring kampanjen?

Victoria: Att känna att man jobbade precis som på en reklambyrå, samarbetet i arbetsgruppen och inte minst få åka till LA för att träffa Ashton Kutcher.

Studenter i klassen slog sig ihop och hade ett mål; att sprida ordet om utbildningen Interactive Communication. Genom kampanjen ”Don’t Tell Ashton” ville de visa vad de lärt sig under sin utbildning.

Victoria: Utmaningen vi fick ifrån skolan var att göra en kommunikations­plattform för att marknadsföra vår klass. Istället för att bara säga vad vi gör, ville vi visa praktiskt prov på det. 

Idén var ett Twitter-experiment som resulterade i ett konstverk. En Twitter-anhängare som re-tweetade studenternas meddelande fick sin avatar på verket. Ju fler anhängare – desto större bild.

Ashton Kutcher, som vid tiden för experimentet var världens mest populäre twittraren, kunde med alla sin anhängare inta hela konstverket. Men ingen sa något till Ashton och på tre dagar hade kampanjen nått över fyra miljoner twitteranvändare. Studenterna knöt sedan ihop påsen genom att besöka Ashton Kutcher i LA som undrade varför han var den sista att få reda på någonting.

Arbetsgruppen bestod av:

Maja Folgerö (IC, Kreatör)
Dinny Zerge (IC, kreatör)
Jonas Åhlen (IC, kreatör)
Felippe Mont (IC, Kreatör)
Olle Isakson (IC, Kreatör)
Johan Gerdin (IC, Strateg)
Victoria Nyberg IC, (strateg)
Lina Appelgren (produktionsledare)
Maria Sandberg (PR)
Sara Eriksson (PR)
Mikael Holm (kodning)