Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Du som är nyfiken på att vidga vyerna och få ett försprång i en spännande värld

petronella

Petronella Turesson tar över Digital Kommunikation (kväll) i höst. Vi har pratat med henne inför kursstarten den 15 september.

Skrivet av Berghs School of Communication
Augusti 25, 2014

Hej Petronella, snart startar din kurs Digital Kommunikation! Hur långt har du kommit i förberedelserna?
Det stämmer, och jag ser fram emot en spännande höst! Det övergripande kursinnehållet är spikat och nu fokuserar jag på detaljschemat och att få in inspirerande gästföreläsare.

Hur hamnade du på Berghs?
I kommunikations­branschen korsas ju vägarna hela tiden, och jag har själv gått en kvällskurs i Marknads­kommunikation. När jag blev kontaktad med en förfrågan om att hålla i den här kursen sa jag ja direkt. Det ska bli så kul att få interagera med så drivna och vetgiriga studenter, som jag vet att Berghs har.

Vad kommer du att göra när du inte hänger på Berghs?
På dagarna hittar man mig på Whispr Group, en digital kommunikationsbyrå med bas i New York och kontor i Stockholm, där jag ansvarar för affärsområdet Engagement. Vi baserar våra insikter på social data för att ge våra kunder de bästa förutsättningarna för att engagera sin målgrupp. Det är ganska nördigt – och jag älskar det.

Kan du berätta lite mer om dig själv?
Under de senaste åren har jag jobbat med det mesta inom digitala medier, och jag fascineras av styrkan i kombinationen av smart kommunikation och ny teknik. Annars så är jag uppvuxen i Dalarna och har nyligen insett att jag när en dröm om att i framtiden få inreda och bo i någon typ av fastighet som tidigare varit något annat, som ”en gammal folkskola” eller ”en ombyggd kvarn”! Samtidigt trivs jag väldigt bra inne i stan så vi får se hur det går med den idén.

Vad kommer din kurs att handla om?
Utgångspunkten är det nya medielandskapet och alla möjligheter som det rymmer, men det kommer snabbt att bli ganska konkret, och vi kommer att grotta ner oss i plattformar och metoder och titta på spännande case. Jag vill också se till att förmedla en klar bild av det breda spektrat av inriktningar och yrkesroller inom området.

Varför är det så viktigt idag att arbeta med varumärket på digitala och sociala plattformar? Vad händer om man låter bli?
Som konsumenter lever vi våra liv i en digital värld som går sömlöst ihop med den fysiska. Man förväntar sig att allt ska vara tillgängligt, socialt och uppdaterat. De varumärken och företag som inte hänger med kommer att bli omsprungna.

Vilken är den största missen man som företag kan göra på internet?
Den största villfarelsen är att man som företag har något slags företrädesrätt, och att man kan pressa sig in i sina kunders vardag men samtidigt kunna dra sig ur när det blir för krävande och jobbigt. Man hör ofta att det skulle vara gratis att dra nytta av digitala och sociala medier. Det är det absolut inte – men det kan vara otroligt kostnadseffektivt och belönande om det görs på rätt sätt.

Vilka tycker du ska söka till den här kursen?
Du som ska eller planerar att rikta in dig på arbete med digitala medier och vill spetsa till din kompetens. Eller du som är nyfiken på att vidga vyerna och få ett försprång i en spännande värld som är i ständig förändring.

Låter detta som något för dig? Läs mer och anmäl dig här.