Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Efter examen: Lina gör PR för Gina Tricot

bild lina kellgren

Å ena sidan efterlängtad, å andra sidan fylld med ångest. Så beskriver Lina Kellgren examensdagen på Berghs, i juni 2012. Efter ett intensivt år var det dags att bege sig ut i verkligheten, en verklighet som ledde henne till ett arbete på en skandinavisk PR-byrå inom mode och livsstil. Här berättar Lina om sina starkaste minnen från Berghs och hur hennes nyfikenhet på kundsidan ledde henne att söka sitt nuvarande jobb, pr-koordinator på Gina Tricot.

Skrivet av Berghs School of Communication
Mars 2, 2016

I den här artikelserien tittar vi närmare på Berghs alumnistudenter. Vad har de tagit sig för sedan den där dagen då de tog sin examen och klev ut i arbetslivet? Valde de att fortsätta inom den bana de utbildat sig? Hittade de på något helt annat? Vilka jobb har de idag? Och hur ser de tillbaka på sina tid på skolan? Det står tydligt att alla studenter väljer sin helt egna väg och deras banor är lika indivuduella som unika. Det de har gemensamt är dock detsamma: de valde att söka till Berghs.

Lina Kellgren läste Strategisk kommunikation (då kallat ”Marknads­kommunikation”) på Berghs 2011-2012. Här delar hon med sig av sina starkaste minnen från året på Berghs, och tipsar blivande studenter om hur de kan tänka kring sina arbetsprover.

Kan du berätta om din studietid på Berghs? Vilka är de starkaste minnen du bär med dig?

Min studietid på Berghs var helt fantastisk med mycket skratt och spännande utmaningar! Men det var så klart också en väldigt intensiv period med mycket hårt arbete blandat med prestationsångest.

Bland de starkaste minnena jag bär med mig är projektet House of Leaf som vi jobbade med under höstterminen. Utmaningen var att på ett kreativt sätt lansera en musikartists första album. Vi insåg snabbt att det lättaste sättet att göra detta är genom ett skivbolag. Min grupp bestämde sig därför att genom subliminal perception försöka påverka det undermedvetna hos Warner Musics Head of A&R. Vi tog reda på alla moment i hans vardag, hur han tog sig till jobbet, vart han åt lunch och vilka barer han besökte på kvällstid. Genom enkla knep försökte vi påverka hans undermedvetna, bl.a. sjöng en gatumusikant artistens låtar på morgonen när han passerade i tunnelbanan och varje gång han beställde mat på sitt favoritlunchställe hördes artistens musik i bakgrunden. Två veckor efter vi överlämnat artistens demo blev vi kontaktade av personen vi stalkat som sa att musiken lät bekant och att han ville boka in ett möte, det var mäktigt!

Hur kändes det när du tog examen, hade du en klar idé om vad du ville jobba med?
 Hur förlöpte det första året efter examen?

Examen innehöll verkligen blandade känslor. Å ena sidan var den efterlängtad, å andra sidan blandad med ångest över vart man skulle hamna och vad man skulle göra. Jag hade en väldigt klar bild av att jag ville jobba med projektledning på reklambyrå men istället blev det på PR-byrå. Jag sökte jobb för fullt och sprang fram och tillbaka på massa intervjuer, och ett halvår efter examen började jag som Account Manager på en skandinavisk PR-byrå inom mode och livsstil.

Idag är du anställd på Gina Tricot som PR-koordinator. Hur gick det till när du fick det jobbet? 

När jag sökte tjänsten hade jag jobbat på PR-byrå de tre senaste åren och var väldigt sugen på att testa kundsidan. En vän berättade för mig att tjänsten var ledig och jag sökte genast. Jag ville från första början verkligen ha tjänsten och jag tror att det märktes under mina intervjuer. Till slut blev tjänsten min och jag blev så klart jätteglad! Det roligaste med mitt jobb är att få jobba internationellt med samtliga av företagets marknader, jag jobbar ju både med pressbearbetningen för Sverige och väldigt nära våra internationella PR-byråer. Marknaderna är så olika med helt distinkta medielandskap och rent kulturellt, så jag lär mig något nytt varje dag. Sen är det verkligen ett privilegium att få arbeta för ett så väletablerat varumärke och i en sådan platt organisation och på ett så snabbfotat företag.

Hur har dina studier på Berghs hjälpt dig i ditt arbetsliv idag?

Jag tror de hjälpt mig mer än jag ens förstod i början. Berghs nyckel till framgång är verkligen att man jobbar så nära branschen, speciellt med tanke på valet av föreläsare och deras dagsfärska information och kunskap från branschen. Men också att man jobbar så mycket mellan klasserna, detta gör att arbetsgrupperna i sig blir precis som på en faktisk arbetsplats.

Vilka är dina bästa tips till dem som ska söka till Berghs i vår? Kan du minnas hur du själv tänkte under våren med arbetsproverna?

För ett par år sedan råkade jag komma över mina arbetsprover på min gamla dator och insåg snabbt att jag lärt mig så otroligt mycket sedan jag skrev dem (det var t.o.m. så att jag skämdes för mig själv när jag gick igenom allt). Jag tror det är viktigt att tänka att alla börjar någonstans, ett arbetsprov är inte menat att vara perfekt utan ett sätt att visa hur man tänker. Sen tror jag det är väldigt viktigt att man inte stressar upp sig för mycket utan att man snarare försöker att fokusera på att vara sig själv och så klart; vara ödmjuk!

Är du intresserad av att söka till ett av Berghs program?

Ta en titt på programmen här och missa inte att börja med arbetsproverna i god tid innan deadline!