Artiklar

Alexandra gick en kvällskurs i Marknads­kommunikation

Alexandra Ask
De flesta som jobbar inom marknadskommunikationens spektra skulle ha nytta av den här kursen.

Alexandra Ask är Art Director på eventbyrån Reachem. Här berättar hon om sitt jobb och de roliga vårkvällarna på Berghs där hon fick möjlighet att diskutera med branschkollegor samt lära av experter.

Skrivet av Anette Hamel
Juni 18, 2024

Hej Alexandra! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Alexandra Ask och arbetar på Reachem, en eventbyrå som är positionerad i Stockholm. Jag har arbetat där i tre år som Art Director. Jag har tidigare arbetat med hästar, men bytte karriärsbana för ungefär sex år sedan då jag började studera medieteknik med inriktning på grafisk design. Under tiden arbetade jag som frilansande grafisk designer. Efter studierna snubblade jag egentligen in i eventbranschen och har sedan dess arbetat med att skapa innehåll och miljökoncept till olika typer av kunder.

Under våren 2024 gick du kvällskursen Marknads­kommunikation på Berghs. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Under mina år på Reachem har jag sett den konstanta utvecklingen inom marknadskommunikationens område och hur det har blivit en allt viktigare del av vårt dagliga arbete. Vår bransch, som ständigt utmanas av förändringar och nya trender, kräver att vi inte bara håller oss uppdaterade med de senaste marknadsföringsmetoderna utan också att vi förstår och behärskar de kommunikationsstrategier som når våra kunders målgrupper bäst. Därför ville jag bredda mina kunskaper inom ämnet, men också få möjlighet att inspireras, diskutera med branschkollegor samt lära av experter.

Vad har du fått med dig?

– Jag har fått med mig en hel del från kursen. Många verktyg att etablera i mitt vardagliga arbete och framtida arbete inom kommunikationsstrategier. Kursen har givit ett nytt perspektiv i att tänka mer påhittigt och nytänkande, samt hur detta skulle kunna etableras i olika varumärken. I och med att kursen får in de flesta typer av strategier så har det givit ett nytt perspektiv i hur etableringen av de olika verktygen kan anpassas till olika miljöer och företag. Hur man kan rikta kommunikation till olika målgrupper och segment för att nå maximal effekt.

Hur var lärarna?

– Vår kursledare Patrik Lindkvist (vikarie för Karolina Moberg. Reds. anm.) var fantastisk! Han gav både kreativa och databelagda argument för att strategierna som presenterades faktiskt gav resultat. De andra lärarna var också väldigt bra. I och med att de kom direkt från näringslivet hade de expertis inom varsitt område, vilket gav en otrolig insikt i hur kommunikation kan knådas i olika format. De var också väldigt energiska på att lära ut och dela med sig av sina erfarenheter.

Hur var det att hänga I Berghs LOKALER på kvällarna?

– Jättemysigt! En väldigt lugn och trevlig miljö. Jag trodde att det skulle vara mer påfrestande att åka till skolan en måndagskväll efter jobbet. Men det gav mycket mer inspiration och energi än vad jag förväntat mig. Alla var så otroligt givmilda och ödmjuka inför varje övning vilket gjorde det väldigt roligt. Vi hade också väldigt olika erfarenheter och arbeten, så övningarna och diskussionerna oss emellan formade väldigt intressanta och lärorika insikter.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort kursutbud inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Välj här!

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Absolut, jag skulle vilja fördjupa mig mer i varje område dock. Då ämnet marknads­kommunikation är så brett så skulle jag vilja lära mig om allt så mycket mer! Men genom att få en grundläggande utbildning inom varje del så väcks intresset av att själv testa och etablera kunskaperna i olika forum.

Fick du någon aha-upplevelse?

– Kanske inte en aha–upplevelse, mer en bekräftelse på att tankesättet som jag har inte är helt fel. Exempelvis tankesättet att ”inte vara som alla andra” i kommunikationen var en genomgående ton i kursen vilket fick mig att få bättre självförtroende i att jag faktiskt är på rätt spår.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag har absolut kunnat knyta det till det jag gör idag. Jag har redan börjat implementera de nya kommunikationsstrategierna i vårt arbete på Reachem. Det hjälper oss att erbjuda våra kunder bredare expertis och att skapa ännu mer effektfulla event.

Dela gärna med dig av något BRA minne från din tid på Berghs!

– Jag har många fina minnen från Berghs, men det absolut roligaste var att presentera projektarbetet för uppdragsgivaren. Det gav en bekräftelse på hur mycket som vi faktiskt lärt oss under kursen.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Mitt jobb är otroligt varierande, allt ifrån producera skisser, tryckoriginal eller digitalt material inför ett evenemang. Det kan vara kreativa möten inför kommande pitch eller vara ute på rigg för att sätta de sista detaljerna.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att det är otroligt varierande, att det är otroligt kreativt och att man får utmana sina gränser hela tiden. Jag gillar också att arbeta så nära med kunder och olika varumärken.

Och några utmaningar?

– Utmaningarna, precis som med det flesta kreativa jobb, är att hela tiden vara i framkant med nya kreativa idéer för att maximera upplevelser samt kundens varumärke efter behov.

Var hämtar du inspiration i ditt jobb?

– Det jag har lärt mig under mina år på Reachem är att om du sitter fast i ett arbete så har du tittat på det för länge. Ta en paus, en promenad eller bara gör något annat i någon timme. Sen får du ett mer objektivt sätt att se på ditt arbete. Andra plattformar att hämta inspiration från är Behance, Pintrest, sociala medier och Maxon Cineversity.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

  • Omge dig med människor som inspirerar, peppar och utmanar dina förmågor.
  • Lita på att det du gör är ”good enough” och sätt upp enskilda mål för dig själv.
  • Hitta förebilder inom branschen som du inspireras av och framför allt, lita på din magkänsla.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Jag skulle nog säga att de flesta som jobbar inom marknadskommunikationens spektra skulle ha nytta av den här kursen. Dels för att kunna diskutera med och inspireras av kurskamraterna, dels för att få chansen att lära sig av experter inom varje område. Men också för att kunna etablera sin erfarenhet i detta och få med sig verktyg för att vidareutveckla sig.

Foto: Rebecca Brimark