Sista ansökningsdag är 20 december

Bygga varumärke i sociala medier

Dagtid
Professional
  • Strategi och varumärke
  • Innehåll och engagemang
  • Sociala medier och influencers

Att finnas i sociala medier är en självklarhet för de flesta företag och organisationer – men att veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt kan vara en utmaning. På kursen lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknads­kommunikation i sociala medier.

8-10 februari 2023

Sista ansökningsdag är 20 december
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
33 125 kronor
Kursdatum:
Onsdag 8/2, torsdag 9/2 och fredag 10/2 kl 09:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 2-3
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Under det decennium som sociala medier varit på tapeten har företag och organisationer valt att se sociala medier som ett komplement till den vanliga kommunikationen. Det har inneburit att varumärken har förlorat både möjligheter men också värde genom att inte arbeta strategiskt och konsekvent med sociala kanaler.

Ett varumärke i sociala medier har nya utmaningar och måste förtjäna sina vänner, advokater och nya följare. Det är en sak att använda sociala medier – en annan att göra det effektivt. Det är en utmaning som många företag står inför som redan har dem i sin kommunikationsstrategi: att gå från att använda det som ett komplement till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare. Kursen tar sin utgångspunkt i detta.

Fokus är på varumärket och effektiv varumärkeskommunikation i sociala medier. Vi gör bland annat djupdykningar i varumärket och målgruppen i en digital verklighet, kanalernas strategiska möjligheter, hur content fungerar i sociala medier och hur du praktiskt kan implementera dem i företagets kommunikations­strategi.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som redan idag jobbar med att strategiskt och taktiskt utveckla kommunikation mot era målgrupper eller siktar på att arbeta med det framöver. Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen för att öka nytta och värde och göra varumärket till ett socialt varumärke.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här är svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
33 125 kronor

Studieavgift exkl. moms
26 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

Kursen ges fysiskt på Berghs. OBS! Vi följer aktuella restriktioner och i händelse av att restriktionerna ändras vad gäller resor och sammankomster kommer vi anpassa kursverksamheten därefter. Om du då är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du inom 3 dagar efter att du fått besked att kursen ges helt online istället omboka till ett senare kurstillfälle.

8-10 februari 2023

Sista ansökningsdag är 20 december
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
33 125 kronor
Kursdatum:
Onsdag 8/2, torsdag 9/2 och fredag 10/2 kl 09:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 2-3
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvariga

Deeped.Niclas.StrandhDeeped Niclas Strandh, Social Media Responsible SEB

Sarah.Larsson-BernhardtSarah Larsson Bernhardt, Senior social media strategist

 

 

Det här får du

  • Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa?
  • Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier
  • Att taktiskt använda innehåll och kanaler för att uppnå engagemang
  • Syftesdriven marknadsföring – existensberättigande som grund för sociala medier
  • Beteenden/målgrupp – hur använder människor sociala medier och hur ska vi använda dessa beteenden?
  • Innehåll – content marketing är mer än att berätta om vad. Hur arbetar man i teman, koncept och format?
  • Kanaler – Hur ser kanalerna ut idag? Multifunktionalitet och tidsaspekter
  • Grundläggande insikter i hur man skriver en sociala mediestrategi
  • Att sätta mål och syfte med sin sociala medienärvaro
  • Att arbeta med influencers och experter
  • Basinsikter i att arbeta med paid social
  • Grundläggande mätning

Kursens tre dagar är uppdelade i strategi, taktik och implementering. Teori och mer praktiska övningar varvas. Genom hela kursen har du som deltagare en uppgift att själv, eller tillsammans med andra, göra en strategisk plan och ett taktiskt ramverk för ett (fiktivt) varumärke.

OBS: Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

Tidigare kursdeltagare

"Kursen var otroligt innehållsrik. Verkliga exempel från vardagen varvades med teoretiska aspekter kring hur man på bästa sätt kan hantera sina sociala kanaler."
Cim Vestin, Informatör/Samordnare
Jag kom till insikt med hur viktigt det är att ha fokus på sin målgrupp – att arbeta med content marketing. Jag fick även upp ögonen för storytelling och dess roll i varumärkesarbetet. Kursen gav mig flera verktyg som jag senare kunnat tillämpa i mitt arbete – bland annat kunskaper att genomföra en detaljerad målgruppsanalys.
"Redan efter den första timmen på kursens första dag kände jag mig fylld av användbar kunskap."
Paulina.Knodt
Paulina Knodt, Marknadskoordinator, It Is Media
Jag tycker att allt var toppenbra och ville inte att dessa tre dagar skulle ta slut. Jag har fått så otroligt mycket bra kunskaper som jag inte hade tidigare. Idag ser jag sociala medier med helt andra ögon än jag gjorde innan. Så otroligt glad att jag fick möjlighet att gå denna kurs och få lära från dessa sociala medierproffs.