Bygga varumärke i sociala medier

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • 18 timmar

Att finnas i sociala medier är en självklarhet för de flesta företag och organisationer – men att veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt kan vara en utmaning. På kursen lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknadskommunikation i sociala medier.

Sammanfattning Få platser kvar

Ansök nu Sista ansökningsdag är 6 nov 2017

Datum: 6 dec 2017 – 8 dec 2017

Sista ansökningsdag: 6 nov 2017

Hur: Dagtid Intensiv

Antal timmar: 18

Egen studietid: ca 2-3

Kursdatum: Onsdag 6/12, torsdag 7/12 och fredag 8/12 kl 09.00-16.00

Om kursen

Under det decennium som sociala medier varit på tapeten har företag och organisationer valt att se sociala medier som ett komplement till den vanliga kommunikationen. Det har inneburit att varumärken har förlorat både möjligheter men också värde genom att inte arbeta strategiskt och konsekvent med sociala kanaler.

Ett varumärke i sociala medier har nya utmaningar och måste förtjäna sina vänner, advokater och nya följare. Det är en sak att använda sociala medier – en annan att göra det effektivt. Det är en utmaning som många företag står inför som redan har dem i sin kommunikationsstrategi: att gå från att använda det som ett komplement till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare. Kursen  tar sin utgångspunkt i detta.

Fokus är på varumärket och effektiv varumärkeskommunikation i sociala medier. Vi gör bland annat djupdykningar i varumärket och målgruppen i en digital verklighet, kanalernas strategiska möjligheter, hur content fungerar i sociala medier och hur du praktiskt kan implementera dem i företagets kommunikationsstrategi.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som redan idag jobbar med att strategiskt och taktiskt utveckla kommunikation mot era målgrupper eller siktar på att arbeta med det framöver. Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen för att öka nytta och värde och göra varumärket till ett socialt varumärke.

Kursansvariga

Deeped.Niclas.StrandhDeeped Niclas Strandh, Brand and digital planner på JMWGolin och sociala medieexpert

 

 

Sarah.Larsson-BernhardtSarah Larsson Bernhardt, Head of social SKF Corporate communication

6 dec 2017 – 8 dec 2017 Få platser kvar

Sista ansökningsdag är 6 nov 2017

Hur: Dagtid Intensiv
Antal lektionstimmar: 18
Egna studietimmar: ca 2-3
Kursdatum: Onsdag 6/12, torsdag 7/12 och fredag 8/12 kl 09.00-16.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 6 nov 2017

Det här får du

  • Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa.
  • Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier.
  • Att taktiskt använda innehåll och kanaler för att uppnå engagemang.
  • Syftesdriven marknadsföring – existensberättigande som grund för sociala medier.
  • Beteenden/målgrupp – hur använder människor sociala medier och hur ska vi använda dessa beteenden?
  • Innehåll – content marketing är mer än att berätta om vad. Hur arbetar man i teman, koncept och format?
  • Kanaler – Hur ser kanalerna ut idag? Multifunktionalitet och tidsaspekter.
  • PR i sociala medier: att arbeta med influencers och ambassadörer.
  • Konversation & kris. Hur bygger man starka relationer.

Kursens tre dagar är uppdelade i strategi, taktik och implementering. Teori och mer praktiska övningar varvas. Genom hela kursen har du som deltagare en uppgift att själv, eller tillsammans med andra, göra en strategisk plan och ett taktiskt ramverk för ett (fiktivt) varumärke.

OBS: Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.

Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare här. 

 

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

  • Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa.
  • Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier.
  • Att taktiskt använda innehåll och kanaler för att uppnå engagemang.
  • Syftesdriven marknadsföring – existensberättigande som grund för sociala medier.
  • Beteenden/målgrupp – hur använder människor sociala medier och hur ska vi använda dessa beteenden?
  • Innehåll – content marketing är mer än att berätta om vad. Hur arbetar man i teman, koncept och format?
  • Kanaler – Hur ser kanalerna ut idag? Multifunktionalitet och tidsaspekter.
  • PR i sociala medier: att arbeta med influencers och ambassadörer.
  • Konversation & kris. Hur bygger man starka relationer.

Kursens tre dagar är uppdelade i strategi, taktik och implementering. Teori och mer praktiska övningar varvas. Genom hela kursen har du som deltagare en uppgift att själv, eller tillsammans med andra, göra en strategisk plan och ett taktiskt ramverk för ett (fiktivt) varumärke.

OBS: Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.

Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare här. 

 

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Cim Vestin, Informatör/Samordnare

"Kursen var otroligt innehållsrik. Verkliga exempel från vardagen varvades med teoretiska aspekter kring hur man på bästa sätt kan hantera sina sociala kanaler."

Cim Vestin, Informatör/Samordnare

Jag kom till insikt med hur viktigt det är att ha fokus på sin målgrupp – att arbeta med content marketing. Jag fick även upp ögonen för storytelling och dess roll i varumärkesarbetet. Kursen gav mig flera verktyg som jag senare kunnat tillämpa i mitt arbete – bland annat kunskaper att genomföra en detaljerad målgruppsanalys.

Paulina Knodt, Marknadskoordinator, It Is Media

"Redan efter den första timmen på kursens första dag kände jag min fylld av användbar kunskap."

Paulina Knodt, Marknadskoordinator, It Is Media

Jag tycker att allt var toppenbra och ville inte att dessa tre dagar skulle ta slut. Jag har fått så otroligt mycket bra kunskaper som jag inte hade tidigare. Idag ser jag sociala medier med helt andra ögon än jag gjorde innan. Så otroligt glad att jag fick möjlighet att gå denna kurs och få lära från dessa sociala medierproffs.

Behöver jag några förkunskaper?

Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
24 000 kronor

"Kursen var otroligt innehållsrik. Verkliga exempel från vardagen varvades med teoretiska aspekter kring hur man på bästa sätt kan hantera sina sociala kanaler."

Cim Vestin, Informatör/Samordnare

Cim Vestin, Informatör/Samordnare

Jag kom till insikt med hur viktigt det är att ha fokus på sin målgrupp – att arbeta med content marketing. Jag fick även upp ögonen för storytelling och dess roll i varumärkesarbetet. Kursen gav mig flera verktyg som jag senare kunnat tillämpa i mitt arbete – bland annat kunskaper att genomföra en detaljerad målgruppsanalys.

"Redan efter den första timmen på kursens första dag kände jag min fylld av användbar kunskap."

Paulina Knodt, Marknadskoordinator, It Is Media

Paulina Knodt, Marknadskoordinator, It Is Media

Jag tycker att allt var toppenbra och ville inte att dessa tre dagar skulle ta slut. Jag har fått så otroligt mycket bra kunskaper som jag inte hade tidigare. Idag ser jag sociala medier med helt andra ögon än jag gjorde innan. Så otroligt glad att jag fick möjlighet att gå denna kurs och få lära från dessa sociala medierproffs.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

24 000 kronor

Datum

6 nov
Sista datum för ansökan

6 dec
Kursstart

18
Lektionstimmar

Onsdag 6/12, torsdag 7/12 och fredag 8/12 kl 09.00-16.00