“Kursen gör dig trygg i datadriven marknadsföring”

Kvällskursen gjorde Amanda Jakobsson tryggare i att analysera, testa och följa upp organisationens kommunikation. Här berättar hon mer om sitt roliga jobb och om de givande kvällarna på Berghs.
Hej Amanda! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Amanda Jakobsson och jobbar som digital producent & ansvarig för digitala kanaler på Svenskt Kött. Jag bor i Stockholm och har från tidigare en examen inom global hållbar utveckling, men har under de senaste åren fokuserat allt mer på digital kommunikation. Mitt jobb handlar om att skapa innehåll som engagerar och väcker nyfikenhet kring svensk matproduktion, hållbarhet och hur vår mat faktiskt produceras. Jag tycker det är både roligt, intressant och viktigt att få vara med och bredda en ganska polariserad debatt – att sprida kunskap och få folk att se frågor ur nya perspektiv.
Under våren 2025 gick du kvällskursen Datadriven marknadsföring START på Berghs. Vad var det som fick dig att välja denna?
– Jag har nyligen tagit över ansvaret för vår betalda annonsering. Kortfattat var jag ute efter att få bättre koll på hur man kan använda data för att fatta smartare beslut i sin kommunikation. Jag har jobbat mycket med innehåll, men kände att jag behövde stärka min strategiska verktygslåda – särskilt kring målgrupper, uppföljning och konvertering.
Vad fick du med dig?
– Massor! Jag har blivit tryggare i att analysera, testa, följa upp – och våga ändra riktning när något inte funkar. Kursen har gett mig både struktur och självförtroende i det datadrivna arbetet.
Hur var lärarna?
– Kunniga och inspirerande.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Att jobba med egna case och direkt få testa det vi lärde oss. Det gjorde att det aldrig kändes som “skola” – det kändes relevant, direkt.
Hur var det att tillbringa kvällarna i Berghs lokaler?
– Både kul och lite jobbigt. Det kunde vara tufft att åka till skolan efter en 8 timmars arbetsdag. Men tack vare inspirerande lärare och gott kvällsfika blev det helt klart lättare.
Kan du ge något exempel på hur du har fått användning av det du lärde dig?
– När vi planerar nya kampanjer, utvärderar innehåll eller sätter upp mål. Det hjälper mig att ta mer genomtänkta beslut och att koppla ihop kreativitet med resultat. Jag försöker hela tiden komma ihåg att inte ta ett beslut för att det ”känns bra” eller liknande utan att hela tiden testa idéer för att sedan få fram någon typ av data som kan hjälpa mig ta beslut.
Vilken kurs passar dig?
På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns kurser i våra lokaler och på distans.
Välj kurs här!Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Jag kan skriva manus till filminspelning på morgonen, följa upp kampanjresultat efter lunch, spela in film på eftermiddagen och posta något i sociala medier någonstans däremellan. Det är en blandning av strategi, produktion och dialog med våra följare.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få jobba med det som jag tycker är viktigt och kul – mat, hållbarhet, och kommunikation. Och att jag får möjlighet att påverka hur vi pratar om svenskt kött. Det känns meningsfullt att försöka göra en komplex fråga mer nyanserad och begriplig för fler.
Och vilka är utmaningarna?
– Att tränga igenom bruset – och att nå ut med ett budskap som ibland väcker starka känslor. Men det är också det som gör det så intressant.
Var hämtar du inspiration?
– Jag motiveras till att göra en ensidig eller polariserad debatt mer nyanserad och faktabaserad – särskilt när det handlar om matproduktion, hälsa och hållbarhet. Jag vill visa fler perspektiv och sprida kunskap som kan bidra till större förståelse med vår kommunikation på Svenskt Kött. Jag inspireras av att se det fantastiska jobb som våra svenska bönder gör varje dag. Det finns så mycket som är bra – men som inte alltid syns eller förstås.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– För mig har det varit värdefullt att komma in i en organisation, bygga förtroende och nätverka internt. När man lär känna människor, visar vad man kan och är generös med sin kompetens – då växer ofta nya möjligheter fram naturligt. Det har hjälpt mig att få mer ansvar, testa nya roller och utvecklas inom områden jag kanske inte ens visste att jag var intresserad av från början. Så mitt tips är att se varje uppgift och kontakt som en chans att bygga relationer och skapa förtroende – det leder ofta längre än man tror.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Jag kan verkligen rekommendera den. Kursen ger en tydlig helhetsbild. Det handlar inte bara om enstaka verktyg, utan om att förstå hur man analyserar data och tar datadrivna beslut. Oavsett om du är ny i ämnet eller vill få bättre koll på hur du jobbar mer strukturerat med data, så är det en jättebra startpunkt. Kursen gör dig trygg i datadriven marknadsföring.
Fotograf: Ewa Stackberg.
Relaterade artiklar
5 tips på hur du tar datadrivna beslut inom marknadsföring
Ignacio Varas är kursansvarig för Datadriven marknadsföring Start på Berghs. Här delar han en steg för steg-guide.
Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt
Här berättar Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Skansen, om sitt jobb och Berghs intensivkurs Bygga varumärke i sociala medier.
Kursnyheter på Berghs!
Har du undrat vad det finns för nya spännande kurser på Berghs? Då kan vi glatt meddela att vårt utbud har fått tillökning.