Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
"Kursen är perfekt som en dörröppnare till Google Analytics och alla möjligheter som verktyget ger"
Anna Andreasson är marknadssamordnare på Nyköpings Arenor. I höstas gick hon Berghs distanskurs Google Analytics och Webbpsykologi. Nu är hon tryggare då hon kan basera beslut på fakta.
Hej Anna! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Anna Andreasson och är marknadssamordnare på Nyköpings Arenor, som jobbar på uppdrag av Nyköpings kommun med evenemang, kultur och fritid. Jag är bland annat innehållsansvarig för webb och sociala medier samt delaktig i utvecklingsarbete av våra webbsidor. Jag samordnar också våra marknadsföringskampanjer, från innehåll till uppföljning.
Hösten 2021 gick du distanskursen Google Analytics och Webbpsykologi hos oss. Vad var det som fick dig att välja denna?
– I mitt jobb såg jag ett behov av att bättre kunna följa och optimera våra marknadsföringskampanjer och att ta reda på och få förståelse för hur besökarna navigerar på våra hemsidor. Jag har flera kollegor och vänner som gått kurser på Berghs och jag fick varma rekommendationer.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
– Ja! Kursen blev verkligen en ögonöppnare för verktyget och hur man använder det både praktiskt och strategiskt.
Vad lärde du dig?
– Vilka fantastiska möjligheter som finns med Google Analytics som verktyg! Att kunna ersätta magkänslan med konkret fakta och hur man med hjälp av verktyget kan presentera statistiken lättöverskådligt och enkelt dela med andra. I delen webbpsykologi fick jag med mig verktyg och tankesätt för hur man skapar en användarvänlig struktur på sin hemsida - från vilka våra användare är till de mål man vill uppnå med sidan.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!
Välj här!Hur var läraren?
– Adam Andersson tog oss på ett mycket pedagogiskt och engagerat sätt genom de olika momenten med inspelade video tutorials. Vi hade även digitala live-träffar och en intressant gästföreläsare. Jag fick snabb respons och feedback på inlämningsuppgifter och frågor. Kursen var helt på distans, vilket lätt kan bli opersonligt, men vi var en liten grupp vilket gjorde det personligt och avslappnat. För mig som inte bor i Stockholm passade det dessutom utmärkt att genomföra kursen på distans.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Kursen är perfekt som en dörröppnare till Google Analytics och alla möjligheter som verktyget ger. Den har gett mig flera aha-upplevelser och ett annat tankesätt när vi planerar, genomför och följer upp våra kampanjer. Jag känner mig tryggare när jag kan basera de beslut jag behöver ta på fakta. De uppgifter vi gjorde under kursens gång applicerades på vår egen site, vilket gav konkreta exempel på utvecklingsarbete och vad som faktiskt kan göras för att skapa en bättre upplevelse för användaren.
Relaterade artiklar
Så undviker du att jämföra äpplen med päron i Google Analytics
Allt fler företag inser vikten av att kunna analysera sina besökares beteende på webben.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.