Artiklar

Kursen Digital B2B-marknadsföring gav Anna värdefulla och handfasta tips

AnnaSohlberg-NenzePhotography
Det har verkligen varit värt min tid, mitt engagemang och den ekonomiska investeringen – flera gånger om!

“Jag kände behov av att få lite ny inspiration och att få ”på papper” vad jag faktiskt kan. Att gå en kurs på Berghs ger en kvalitetsstämpel på min kunskap och kompetens”, säger Anna Sohlberg, som gick kursen Digital B2B-marknadsföring under hösten 2023. Här berättar hon om kursen och sitt jobb.

Skrivet av Anette Hamel
December 15, 2023

Hej Anna! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Anna och bor i Stockholm. Jag har en bakgrund som medie- och kommunikationsvetare och har arbetat de senaste 12 åren i varierade marknadsroller i en stor bredd av branscher, där den röda tråden har varit digitala kanaler och uppstart av en digital närvaro. Jag är sedan två år tillbaka egen som marknadsföringskonsult, där jag stöttar företag i att komma i gång med eller intensifiera sitt digitala marknadsföringsarbete och sin content marketing.

Du gick kursen Digital B2B-marknadsföring nu under hösten 2023. Varför valde du den?

– Jag kände behov av att få lite ny inspiration och att få ”på papper” vad jag faktiskt kan. Att gå en kurs på Berghs ger en kvalitetsstämpel på min kunskap och kompetens.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Utöver att jag fått värdefulla kontakter med kunniga människor i branschen så har jag uppdaterat mina kunskaper inom digital marknads­föring med nya verktyg, modeller och infallsvinklar för att bli ännu bättre i mitt jobb.

Hur var lärarna?

Pontus som är kursansvarig var väldigt kompetent och sympatisk. Pontus, och gästföreläsarna han bjöd in, hade förmågan att hitta intressanta ingångar till vanliga utmaningar och ge handfasta tips och råd i hur dessa kan hanteras. De var alla väldigt givmilda med sin kunskap, och öppnade upp för fortsatt kontakt även framåt. Något jag verkligen uppskattar. Även om jag inte dragit nytta av det ännu.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Ja, verkligen!

Vad tycker du var roligast på utbildningen?

– Jag har i mitt arbete ofta kört en workshop-övning för att få igång idéerna kring innehåll, vilket mött en del motstånd i vissa verksamheter. Något som fått mig att tvivla på om övningen verkligen är bra och en känsla av att den inte genererar värde. Under utbildningen dök exakt samma övning upp, och det var så skönt att känna att jag inte tänkt fel med att ha den övningen i mitt arbete och process. Och jag är nu ännu tryggare i att jag kan det jag gör och att (särskilt den) övningen genererar värde.

Och vad var svårast?

– Det svåraste var att kursen var så kort, svårt att hinna implementera de nya kunskaperna innan det fylldes på med ny kunskap och inspiration. Att skriva ned mina främsta lärdomar och hur jag skulle kunna applicera dem i min vardag blev en nyckel för att säkerställa att kunskapen inte gick förlorad direkt. Jag återvänder ofta till mitt anteckningsblock från kursen, där såväl anteckningar som mina reflektioner/lärdomar är samlade.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– I första hand känner jag mig tryggare i min kompetens när jag fyllt på verktygslådan. Jag har redan använt metoder och arbetssätt för att strukturera upp ett flöde för marketing automation (ett område jag inte utforskat så mycket tidigare), modeller för att analysera den digitala mognaden i de verksamheter jag är i, och en modell för digitala kanaler för att visualisera och bättre prioritera mellan alla de olika digitala kanalerna som finns tillgängliga.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Välj här!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

  • Mina dagar är väldigt olika och det är svårt att ge en generell bild, det beror till så stor del på i vilket uppdrag jag är i och vilka utmaningar verksamheten står i just då. Men generellt så handlar mina dagar om att hitta var vi har kommunikationsmöjligheter, och omvandla idéer och verksamhetens kompetens till innehåll och marknadsaktiviteter som kan driva affären framåt. Det är alltid högt och lågt, från strategi och taktik till operativt genomförande och analys/uppföljning av tidigare insatser.
  • Det kan till exempel handla om att utifrån ett kundproblem hitta ett lämpligt tema för ett webinar med en intern expert, sätta en struktur för inbjudan, genomförande, och uppföljning. Och aktiviteter både inför och efter det genomförda webinariet för att bygga relation till potentiella kunder och öka möjligheten till affär i slutändan. Eller om webinar inte passar se över (och producera) möjligheten till en artikelserie med en plan för distribution i de olika tillgängliga och passande kanalerna.
  • På det läggs så klart en del möten – både med verksamheten för att förstå deras behov, och med marknadsteamet för att hålla samman våra insatser, stötta varandra och säkerställa att vi lägger tiden på rätt saker.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får träffa så många kunniga människor som brinner för det de är experter inom, och där jag får möjligheten att omvandla deras engagemang och kunskap till intresseväckande marknadsföringsaktiviteter.

Och vilka är utmaningarna?

– Att tiden sällan räcker till. Det är alltid ytterligare ett ämne/verksamhetsområde en skulle kunna skapa en aktivitet kring, eller ytterligare en kanal att lära sig mer om för att se över möjligheten att nå målgruppen ännu bättre. Och som alltid – att få verksamheten att försöka smalna av målgruppen för att kunna leverera riktigt spetsiga budskap och aktiviteter, och att hinna följa upp och analysera resultaten av de insatser som görs.

Var hämtar du inspiration i ditt jobb?

  • Försöker gå på spännande frukost- och lunchföreläsningar för att både få ny inspiration och lära mig nya saker.
  • Följer många experter på LinkedIn, där vi under kursen fick en lång lista på personer att följa.
  • Läser mycket. Mycket av mitt jobb handlar om att skriva, och genom att läsa olika typer av böcker och genrer försöker jag fånga ny inspiration till mitt skrivande. Jag läste någonstans att ett bra sätt för att bli bättre på att skriva i nya stilar är att kopiera andras texter och tonalitet. Så det är något jag ska försöka applicera framåt.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Våga lita på dig själv och din kompetens! Och omge dig med chefer och kollegor som ger dig möjlighet att växa och utmanas.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Vill du få med dig värdefulla och handfasta tips på hur du kan accelerera den digitala marknadsföringen inom din B2B-verksamhet är detta helt rätt. Det är en bra blandning mellan det strategiska, taktiska och operativa. Det ges möjlighet att ge input på vilka områden som ska beröras för att verkligen vara till nytta för kursdeltagarna. Det har verkligen varit värt min tid, mitt engagemang och den ekonomiska investeringen – flera gånger om!

Fotograf: Helena Bengtsson/Nenze Photography