Cecilia utökade sin verktygslåda med Business Design

Cecilia Andersch drivs av att skapa värde i skärningspunkten mellan affär, människa, estetik och cirkulära affärsmodeller. Våren 2025 tog Cecilia steget och gick kursen Business Design – en resa som inte bara utvecklade hennes kompetens, utan också öppnade nya perspektiv. Här berättar hon om sina lärdomar och hur hon hoppas kunna använda sina nya kunskaper för att göra skillnad framöver.
Hej Cecilia! Vem är du?
– Jag heter Cecilia Andersch och är en visionär och resultatdriven ledare med över 25 års erfarenhet inom mode, design och inköp. Jag har arbetat med allt från konceptutveckling och affärsutveckling av cirkulära affärsmodeller. Jag drivs av att skapa värde i skärningspunkten mellan affär, människa, estetik och cirkulära affärsmodeller.
Under vårterminen 2025 gick du kursen Business Design hos oss. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?
– När jag hittade utbildningen på Berghs blev jag väldigt nyfiken. Jag sökte kursen för att fördjupa mig i hur man kan kombinera affärstänk med innovation och användarcentrerad design och tjänsteutveckling. Jag ville stärka min förmåga att driva förändringsarbete strategiskt, med hållbarhet och verkligt kundvärde i fokus. Jag har arbetat med crossfunktionella team i förändringsarbete, men jag har inte haft någon teoretisk modell att luta mig emot.
Vad har du fått med dig från kursen?
– En tydlig, modellerad itererande struktur för att jobba med förändringsarbete på ett mer kreativt, men också konkret sätt. Kursen har gett mig nya perspektiv på hur man kan arbeta med insikter, observationer, hypotesdriven utveckling och koppla detta till organisation och affärsmål.
Hur var lärarna?
– Väldigt kunniga, inspirerande och närvarande. De öppnade upp för frågor, de var inlyssnande och flexibla givet att livet också pågår parallellt med utbildningen. De skapade en trygg lärandemiljö och bjöd generöst på sin erfarenhet. Det märktes att de brinner för ämnet och för att vi deltagare skulle utvecklas och få nya perspektiv. Inga frågor var för dumma så att säga, det var på det sättet en trygg lärandemiljö.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Att få jobba med konkreta case och tillämpa verktygen direkt i ett sammanhang. Det var både utmanande och otroligt givande – och gav en känsla av att man faktiskt utvecklade något på riktigt, inte bara "övade". Det var spännande att träffa deltagare från olika branscher med olika infallsvinklar. Så nyttigt. Att ha ett strukturerat förhållningssätt gör problemlösningen enklare, eller snarare tydligare. Ofta går man för snabbt på lösning istället för att reda ut vilket problem vi faktiskt ska lösa. Det var nyttigt för mig att träna på mitt tålamod och att stanna kvar i problemet.
Hur var det att plugga på distans?
– Det fungerade över förväntan. Upplägget var strukturerat men flexibelt, och det var lätt att känna gemenskap tack vare det interaktiva formatet och engagerade deltagare.
Hur planerar du att få användning av dina nya kunskaper?
– Jag vill använda mina nya kunskaper i sammanhang där affär, människor och hållbar utveckling möts. Med ett starkare kundfokus, dvs. vad är det för problem vi behöver lösa, samt fördjupade verktyg inom designmetodik i kombination med mina tidigare erfarenheter så kan jag skapa värde – oavsett om det sker i rollen som konsult eller anställd intreprenör. Business Design ger ett brett, branschöverskridande ramverk.
För mig handlar verklig förändring om att skapa värde som håller – över tid, för fler än bara företaget självt. Inom design thinking och business design är hållbarhet inte ett tillägg, utan själva fundamentet. Det är det som gör att en lösning faktiskt gör skillnad – inte bara på papper, utan i människors liv, i organisationers sätt att fungera och i hur vi använder våra resurser.
Verklig förändring kräver att vi vågar ifrågasätta invanda arbetssätt och se helheten: affären, människan och planeten. Jag tror på kraften i designmetodik för att fånga insikter, testa idéer och driva förflyttning som är både mänsklig och strategiskt förankrad. När vi förflyttar oss från kortsiktig optimering till långsiktig relevans – då har förändringen verkligen börjat.
Var hämtar du inspiration?
– Människor omkring mig, min fina familj, möten, samtal och inspirerande miljöer. Jag gillar estetik, såväl i inomhus- som utomhusmiljöer. Estetik är viktigt eftersom det påverkar hur vi människor känner oss och mår. Detta kopplas även ihop med högre prestation och välmående på arbetet. Nyligen har jag stött på ett spännande område kring biofili (kontakt med naturen) och neurodesign (design, estetik som stödjer hjärnans funktion och välmående). Här finns det något intressant och riktigt spännande som jag vill lära mig mer om.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Att vara i en lärande, utvecklande och positiv miljö är så viktigt. Ibland stagnerar man och då kan det vara bra att stanna upp och fundera på vilken riktning man behöver ta. Min fina svärfar pratar om nyorientering – han är 86 år och fortfarande så nyfiken. Lär dig mer om dig själv, när värderingar, drivkraft och kompetens möts, skapas såväl resultat som mening.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Har du möjlighet så gör det! Kursen ger dig både verktyg och insikter för att arbeta mer innovativt och kundcentrerat – oavsett bransch. Det är en investering som hjälper dig att växla upp din strategiska höjd, kreativitet och skapa verklig förändring för att möta en alltmer utmanande och spännande framtid.
Fotograf: Cornelia Schmidt
Relaterade kurser
Business Design
- —Affärsdriven designmetodik
- —Generera, optimera och testa nya affärsidéer
- —Stärk innovationskraften i en föränderlig värld
Effektiv kommunikationsstrategi
- —Utveckla strategiskt tänkande
- —Genomför en intressentanalys
- —Engagera i förändringsprocesser
Relaterade artiklar
Så får du kollegorna att få upp ögonen för internkommunikation
Internkommunikation gör skillnad – men hur får vi fler att förstå det? Här är Jenny Forss tips.
3 tips för starkare kriskommunikation
Dags att bli proaktiv! När en kris bryter ut är det ont om tid och lätt att ta fel beslut. Helena Söderblom delar med sig av några tips.
Experternas bästa poddtips
Vilka poddar lyssnar du på i din yrkesroll? Några av Berghs kursansvariga har valt ut kommunikativa poddtips perfekt lämpade för lunchpromenaden!