“Rekommenderar kursen till alla som är nyfikna på illustration”

Teresa Tingbrand läste kursen Illustration på Berghs våren 2017 och jobbar sedan dess som frilansande illustratör och skribent. Här berättar hon om kursen, när hon misslyckades totalt och vad det resulterade i.

Hej Teresa! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Teresa Tingbrand och jobbar som frilansande illustratör och skribent. I grunden har jag en kulturvetarexamen och har jobbat som journalist i större delen av mitt yrkesverksamma liv. Drömmen om att få jobba med att teckna och illustrera har jag dock alltid haft med mig och i slutet av 2016 bestämde jag mig för att det var dags att försöka. Jag sa upp mig från min fasta jobb på en redaktion och gick en kurs i Illustration på Berghs. Sedan våren 2017 driver jag eget inom framförallt illustration, men jag tycker även mycket om att skriva och har bland annat gett ut en barnbok, som jag både gjort text och bilder till – ”Päronmorsan, Peps, och jakten på den försvunna fjärrkontrollen” (Ordalaget Bokförlag, 2018)

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Att våga säga upp sig och sadla om mitt i livet var ett stort steg och det kändes viktigt att få en yrkesmässig introduktion till den nya värld jag tänkte kasta mig in i. Även om jag alltid tecknat och målat privat så behövde jag utvecklas, få vägledning och kunskap om hur illustrationsvärlden funkade och hjälp att fokusera på just min grej.

Berätta gärna om något bra/roligt minne från Berghs!

Minns många roliga och nyttiga övningar! T.ex. en övning där vi skulle försöka fånga kläder och teckna av människor som rör sig ute, och jag fick nån form av kramp och misslyckades totalt eftersom att jag fick för mig att det skulle vara verklighetstroget. Jag skyllde på att jag inte kunde rita så verklighetstroget och efter lärarnas respons gick det upp för mig. Varför skulle jag göra det? Det handlar inte om att rita ”verklighetstroget”, det handlar om att göra sin grej. Hitta sitt egna uttryck. Tänker på den där grejen och deras svar varje gång jag kör fast i någon detalj och får för mig att det inte ”blir rätt”. Det finns inga regler, bara dina egna.

Allra roligast var nog när vi fick arbeta med barnboksillustration, eftersom det är just det jag allra helst vill jobba med. Här fick jag också många nyttiga råd, att försöka hålla sig till sitt egna uttryck, använda sina styrkor och utveckla dem.

Vad har du fått med dig?

Framförallt den yrkesmässiga introduktionen, från redan verksamma och fantastiska illustratörer och lärare! Det var väldigt inspirerande att få en inblick i hur de själva jobbade som illustratörer, alltifrån idéarbete till hur man ska tänka kring offertarbete o.s.v. De kom med många värdefulla och väldigt konkreta råd kring allt som rör detta.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Ja, utan tvekan. Jag är väldigt nöjd och rekommenderar kursen till alla som är nyfikna på illustrationsområdet.

Hur kändes det att plugga på distans?

Bra, det mesta sköttes digitalt och det fungerade fint, men tillfällena vi sågs var också väldigt roliga. Och det var kul att träffa alla de andra deltagarna!

Hur var lärarna?

Mycket bra och inspirerande! De var väldigt uppmuntrande och försökte se till varje enskild kursdeltagares kompetens och gav råd och guidning kring hur man kan bygga vidare på just sin grej och utvecklas.

Berätta gärna om hur en dag på ditt jobb kan se ut!

Jag jobbar ju som frilans och just nu samarbetar jag med barnboksförfattaren Kristina Murray Brodin och gör bilder till hennes kommande barnbok ”Jag älskar min pappa ändå”, som kommer ut våren 2019, på Idus Förlag. Att jobba med bilder till andra författares texter är otroligt roligt och något jag hoppas på få göra ännu mer. Har även nyligen samarbetat med logopeden Catarina Sjöberg och gjort illustrationer till en bok om barns språkutveckling i förskolan.

Vid sidan av jobb för förlagsvärlden så tecknar jag en humorserie om föräldraskap som kallas ”Ett päron till morsa” och som numera även publiceras på seriesidorna på lördagar, i fyra dagstidningar i Sverige.

Jag studerar just nu också bildpedagogik på distans, på Gävle Högskola, för att kunna jobba ännu mer med att anordna kreativa workshops kring barns egna skapande utifrån böcker och sagor.

Har du någonsin ångrat att du bytte bana och satsade på ett jobb inom illustration?

Nej, jag har aldrig ångrat det. Den ”inre tanten inom mig på ålderdomshemmet” krävde att jag vågade försöka i alla fall.

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare?
Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.