Artiklar

Universitetsstudenten Isabelle kompletterade med en kurs på Berghs

Isabelle.karlsson

“Det är sällan som skolarbete känns roligt rakt igenom, men det gjorde faktiskt den här kursen”, säger Isabelle Karlsson som gick Berghs Intro under våren 2023. Här berättar hon om några av aha-upplevelserna under kursveckorna, varför hon valde att komplettera sin pågående universitetsutbildning med en kurs på Berghs och vad som skiljer Berghs och universitetsvärlden åt.

Skrivet av Anette Hamel
April 18, 2023

Hej Isabelle! Vem är du?

– Jag heter Isabelle Karlsson, är 21 år gammal och kommer ursprungligen från björkarnas stad Umeå. Efter studenten hoppade jag direkt på juristprogrammet vid Umeå universitet, men kände snabbt att juristyrket inte lockade. Istället för att läsa rättsfall dagdrömde jag om att jobba i en mer kreativ bransch. Hela mitt liv har jag på olika sätt försökt få utlopp för min kreativitet: skapat hemsidor, bloggat, fotat, klippt ihop filmer, målat och spelat musik. Hjärnan sa juridik, men det estetiska hjärtat sa något annat – till slut bestämde jag mig för att klyschigt nog följa mitt hjärta. Sagt och gjort: jag vinkade hejdå till juristprogrammet och hamnade istället lite av en slump på Kommunikation och PR-programmet vid Karlstad universitet.

Denna vår har du även gått distanskursen Berghs Intro. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?

– Ja, jag läser ju redan kommunikation på universitetet, men i höstas kände jag att jag ville ta mina kunskaper till nästa nivå. Jag hade hört talas om Berghs sedan tidigare och fått bilden av Berghs som skolan med det där “lilla extra” i jämförelse med många andra kommunikationsutbildningar. Ända sedan min första introduktion till kommunikatörsyrket har jag fått höra att det är hög konkurrens inom branschen och därför viktigt att sticka ut, och vad är då bättre än att få in en fot på Berghs?

På Berghs slängs du direkt ut i verklighetens arbetssätt. Plötsligt känns inte arbetslivet så långt borta som det kanske gör i en mer teoretisk utbildning. En framtida arbetsgivare vill troligtvis se att du är mer än “book smart” och faktiskt kan applicera dina kunskaper i riktiga case - och exakt det har jag fått lära mig på Berghs. Så kort och gott, det som fick mig att söka denna kurs var skolans rykte som branschledande, kvalitén på utbildningen och alla värdefulla personer man kommer i kontakt med.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Oj, jättemycket skulle jag säga! Varje vecka när vi har setts på Zoom för veckans “session” har vi haft check-ins där alla har fått berätta vad man tar med sig från veckans föreläsning och uppgift. Det jag ofta har delat med mig av då är min fascination över hur konkreta tips man får som verkligen hjälper en i arbetet på riktigt. Det är ju en sak att lära sig om att man behöver jobba med idéer exempelvis, förmodligen inte någon ny information, men att få konkreta verktyg hur man faktiskt kan bli bättre på att tänka kreativt var verkligen en ögonöppnare för mig. Man får liksom med sig det allra mest kärnfulla och viktigaste från varje område i en kampanjprocess - och i slutet av kursen blir man lämnad med en hel verktygslåda. Verktygslådan har förvisso inte alla specialverktyg, men absolut de allra viktigaste verktygen som du kan komma väldigt långt med.

Hur var läraren?

– Kursansvariga Alexandra Livijn har sedan dag 1 på kursen funnits vid vår sida med positiv energi och stort engagemang. I sex veckors tid har hon guidat, peppat och coachat oss från idé till färdig kampanj. Eftersom Berghs Intro Distans är en kortare kurs tror jag att det är extra viktigt att känna sig sedd av läraren för att få ut så mycket av processen som möjligt – och det var det aldrig någon tvekan om. Om det är något man har undrat över har man kunnat kontakta Alexandra så det har verkligen varit guld värt.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Minst en varje vecka skulle jag säga!

  • Bland annat det jag tidigare nämnde, alla olika tools man får med sig. Jag har alltid varit en kreativ person som haft en stor vilja att skapa, men samtidigt hållits tillbaka av att jag ibland får idétorka och kan bli stressad av att skapa under tidspress. Men under exempelvis modulen “Create” fick jag konkreta verktyg och modeller för att få idéerna att flöda, allt från hur du kan koppla ihop två motpoler för att på så sätt skapa en ny unik idé, till tekniker för att brainstorma idéer på ett effektivt sätt.
  • En annan aha-upplevelse var Alexandras föreläsning om skillnaden mellan marknads­föring och PR. Det är en sådan sak som man tror man förstår, men samtidigt inte riktigt kan formulera i ord. Men under sin föreläsning hade Alexandra ett otroligt sätt att förklara skillnaden på och sätta ord på något jag inte själv kunde. Då kände jag verkligen “Aha!”.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur var det att plugga på distans?

– För mig som bor i Karlstad, och behöver finnas på plats där i och med mitt plugg, har det varit väldigt tacksamt att kunna läsa en kurs på distans som ger samma kvalité på innehåll och kunskap – bara det att jag får göra det från valfri plats och när jag vill.

Kände du att du hann med att plugga kursen parallellt med dina universitetsstudier?

– Jag var lite orolig att jag skulle ta mig vatten över huvudet med den här kursen och allt annat som jag ska hinna med i livet – men tvärtom. Jag har älskat att få jobba i den takt som passar mig och kunna välja själv när jag vill se på föreläsningarna. Såklart har vi väl alla lite avsmak för Zoom efter pandemin, men det är en kanonbra lösning för att kunna plugga på Berghs från var man vill i världen. Sverige eller utomlands – det bestämmer du själv. Det kan vara lätt att fastna i tänket att man vill läsa på Berghs någon gång i framtiden men att det kanske inte “ryms i vardagen” för tillfället. En distanskurs kan jag lova dig att du har tid med, oavsett om du jobbar eller pluggar heltid i övrigt.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Både och! Kompetenta föreläsare från branschen, proffsiga föreläsningar och mycket ny kunskap – det motsvarade mina höga förväntningar. Däremot trodde jag inte att jag skulle utvecklas så mycket som jag faktiskt har gjort, så på så sätt har kursen snarare överträffat förväntningarna. Det är sällan som skolarbete känns roligt rakt igenom, men det gjorde faktiskt den här kursen. Och ja, då får man såklart ta hänsyn till mitt stora intresse för kommunikation som kanske gör mig lite partisk.

Berätta gärna mer!

– Istället för att addera stress till den redan stressiga vardagen tycker jag att den här kursen har haft motsatt effekt. Till varje veckas session har man fått komma precis som man är, lägga ifrån sig alla krav och istället fokusera på lusten att lära sig och utvecklas i ett öppet klimat. Inte bara kommer du att få en nära relation med din lärare, men även de andra kursdeltagarna. Det är häftigt att få följa sin egen resa och utveckling parallellt med alla andra deltagande i deras skapandeprocess.

Vad tycker du var roligast eller svårast på kursen?

– Under kursen fick vi skapa en reklamkampanj med mål att stärka ett varumärke. Att få jobba med en brief på det här sättet har varit otroligt spännande. Du går från att inte kanske ha tänkt särskilt mycket på den fiktiva “kunden” som du jobbar för, till att nästan inte kunna sluta tänka i varumärkets banor. Så att hitta lösningar åt ett verkligt företag är definitivt det som varit både roligast och mest utmanande!

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Nätverka så mycket du bara kan! På så sätt sår du frön lite här och var. Du kanske inte har användning av den specifika kontakten just nu, men vem vet? Om 10 år kanske det är just ditt nätverkande med den personen som leder till någonting i din karriär. Om inte annat har du om 10 år en imponerande LinkedIn. Skämt åsido, trots att mina kompisar brukar kalla mig för LinkedIn-hajen är det såklart viktigt att ha ett tydligt syfte och inte bara nätverka för sakens skull. Be humble och håll det genuint! Det når man långt på.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss?

– Bra fråga! Jag tror att när man jobbar med kommunikation gäller det att hänga med i det som händer ute i samhället. Så jag skulle säga omvärldsbevaka, omvärldsbevaka och omvärldsbevaka! För att skapa budskap som når fram till publiken behöver vi veta vad “the buzz” är, och här finns det inga genvägar. Prata med människor ute i samhället, ta del av nyheter inom olika kategorier och områden och sluta aldrig vilja lära dig mer! Jag försöker personligen bli en bättre omvärldsbevakare och har därför tillägnat en hel mapp på min mobil åt 10-talet nyhetskanaler. Men ibland orkar man såklart inte läsa allt hela tiden, men då är radio ett bra alternativ. På SR Play finns poddar inom alla kategorier du kan tänka dig, min favorit just nu är “Spanarna” som tar upp samhällsspaning på ett roligt sätt.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Till dig som funderar på att söka denna kurs vill jag bara säga – ta chansen och sök! Oavsett om du som mig kommer från en helt annan bakgrund och vill utforska dina kreativa sidor, eller vet att du vill jobba med kommunikation men är osäker på inom vilket område är den här kursen perfekt för dig. Jag känner att jag efter kursen har blivit ännu mer bekräftad i att det är det här jag vill jobba med.

Fotografer: Jonathan Pettersson (bild inomhus) och Fannie Söderlind (bild utomhus).