5 saker du inte visste om att plugga heltid på Berghs

Har du funderat på att plugga på Berghs, men är lite osäker på om du kan få CSN eller vad du kommer bedömas på i arbetsproverna? Då ska du läsa detta! Vi har samlat fem bra grejer som du kanske inte visste om att plugga heltid på Berghs.
Skrivet av
David Lindh
Januari 10, 2022
1. Ditt arbetsprov bedöms anonymt i första steget av antagningsprocessen
För att bli antagen till något av Berghs heltidsprogram så behöver du göra ett arbetsprov. Det här är den första delen vi bedömer i antagningsprocessen och också den del som är anonym. Detta för att enbart bedömer arbetsproven utifrån idéhöjd, utförande och relevans. I nästa steg, om ditt arbetsprov blir godkänt, blir du kallad till en intervju med oss.
2. Din utbildning är CSN-berättigad – även med merkostnadslån
Berghs School of Communications heltidsutbildningar står under statlig tillsyn och är studiestödsberättigade inom ramen för 240 veckor – avdelning B1. Du har även möjlighet att söka ett merkostnadslån hos CSN, som eventuellt kan täcka en del av eller hela terminsavgiften beroende på vilken utbildning du väljer. Läs mer om detta här.
3. 9 av 10 får jobb inom det område de utbildat sig – inom sex månader
För att hålla en hög kvalitet på våra utbildningar så mäter vi hur många av våra studenter som har fått jobb inom det område de utbildat sig inom. De senaste åren har över 90% av våra avgångsstudenter fått ett jobb relaterat till den utbildning de gått här på Berghs, inom 6 månader.
4. Berghs har både kreativa och strategiska heltidsprogram
Många som tänker på Berghs kopplar an till vår historia som en reklamskola, men med tiden har vi blivit mer än bara det. Berghs är en kommunikationsskola, som utbildar framtidens kommunikatörer. Heltidsutbildningarna vi erbjuder idag är Art Director/Copywriter, Communication Design, PR, Strategisk kommunikation, Produktionsledning, Growth Marketing och Digital Design & Strategy. Du kan även läsa Berghs Bachelor, ett program där du först gör en termin på Berghs för att sedan gå på någon av våra partnerskolor i andra delar av världen.
5. Alla heltidsutbildningar har samarbetsprojekt med andra klasser
Det är inte så stor chans att du bara kommer att arbeta med PR-strateger, om du utbildar dig till PR-strateg. Det är inte heller troligt att du bara kommer arbeta ihop med andra Copywriters som Copywriter. I arbetslivet kommer du troligtvis arbeta med personer som har andra kommunikationsyrken. Därför är det minst tre veckors samarbetsprojekt under det första året där samtliga heltidsprogrammen ingår. Därutöver har varje program ytterligare några samarbetsprojekt med andra klasser under utbildningen. Vissa delkurser samläses och heltidsprogrammen avslutas med ett examensprojekt, där studenterna från de olika programmen samarbetar. Ofta är det riktiga uppdragsgivare som är kunder i de olika projekten – allt för att det ska förbereda dig så väl som möjligt inför arbetslivet (och din praktik, förstås!).
Arbetsproven för program som är öppna för ansökan finns under respektive programsida här!
Relaterade program
Growth Marketing
En Growth Marketer är dagens vassaste digitala marknadsförare. Under utbildningen hårdtränas du till att bli ett datadrivet proffs som får varumärken att växa genom att basera kreativa idéer i fakta. Du jobbar initierat mot målgrupperna på webben med smarta verktyg – från SEO och konverteringsoptimering till annonsering i sociala medier.
Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende? Då kanske rollen som UX/UI-designer skulle passa dig. På programmet Digital Design & Strategy hårdtränas du under ett år i användarcentrerad design och lär dig skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.