Michelle fick värdefulla verktyg på kursen Varumärkespositionering och strategi

Michelle Jacobsson delar med sig av sina erfarenheter som kommunikatör på Almega Serviceföretagen och berättar vad hon lärde sig under höstens kurs på Berghs.
Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Michelle Jacobsson och arbetar som kommunikatör på Almega Serviceföretagen, där jag har flera hattar. Jag ansvarar för all kommunikation som rör Serviceföretagens frågor, där opinionsbildning och varumärkesbyggande kommunikation är grundpelarna. Jag jobbar både strategiskt och operativt.
Vad har du för bakgrund?
– Jag har alltid varit intresserad av det kreativa, kommer ursprungligen från kultursektorn och hade en gång planer på att bli skådespelerska. Det konstnärliga har alltid legat nära på olika sätt under min uppväxt. Min yrkesbana har varit rätt omväxlande och de flesta arbeten jag haft genom åren har jag ”halkat" in på av rena tillfälligheter. Men kommunikation har alltid varit en del av mitt arbete.
UNDER hösten 2025 gick du kursen Varumärkespositionering och strategi hos oss. Vad var det som fick dig att söka just denna kurs?
– Jag har velat gå på Berghs länge och fick nu chansen genom min arbetsgivare. Ville bygga på mina erfarenheter med ny input och verktyg.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Jag har fått med mig jättebra verktyg att använda i mitt dagliga arbete och har även fått med mig många viktiga "do’s and don’ts”. En sak som jag alltid kommer ha med mig i ryggsäcken är det faktum att man alltid måste ha med hela kundperspektivet – från alla delar av verksamheten.
Hur var läraren?
– Tobias hade verkligen lagt upp kursen på ett bra sätt, med tydlig indelning av alla delar. Vi hade spännande diskussioner i klassrummet och han kom med många bra perspektiv. Vi fick även med oss en hel del att reflektera över vad gäller våra egna verksamheter.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Jag gillade att vi fick tillämpa kunskapen på våra egna case och att vi sedan delade med oss av vad vi kommit fram till med varandra. Plus att vi fick ta del av Tobias erfarenhet av att jobba med varumärken.
Hur planerar du att få användning av dina nya kunskaper?
– Mitt case jag hade med mig är ett ”sub” varumärke vi har på Almega Serviceföretagen som är rätt svårhanterat, av olika anledningar. Så i detta nu sitter jag och tar fram en varumärkesstrategi som ska framföras i vår styrelse i slutet av året, som förslag på hur vi ska arbeta framåt.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Jag har väldigt många olika bollar i luften samtidigt. Det kan handla om allt från att sätta en kommunikationsstrategi kring olika projekt och kampanjer, till att göra inlägg på SOME, ha kontakt med journalister eller projektleda events. Har alltså ett väldigt varierande arbete.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Jag jobbar med städ- och servicebranschen och tycker att det är en väldigt spännande bransch, som har många utmaningar och vissa behöver vi som arbetsgivarorganisation lösa. I slutändan handlar det om att skapa bra förutsättningar för branschen och att lyfta städning och städarens roll. Jag har aldrig tråkigt.
Och vilka är utmaningarna?
– Det kan vara svårt att lägga all sin tid på en sak, då jag har så många olika uppdrag. Det kan vara svårt när man är lite av en perfektionist och vill ha kontroll. Jag har fått lära mig genom åren att lägga ifrån mig uppgifter när det är good enough – allt behöver inte vara perfekt.
Var hämtar du inspiration?
– Jag blir som mest inspirerad när jag är runt människor och utbyter erfarenheter. Ett tips är att ha små mini-spånarmöten med sina närmaste kollegor. Brukar ofta bli väldigt kul och resultera i en hel del kreativa förslag.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Att alltid vara sig själv och att aldrig glömma att lyfta sina kollegor när dem gjort något bra. Jag tror på snällhet och inkludering på arbetsplatsen. Det tror jag är nyckeln till en bra arbetsmiljö och en ”lyckad karriär”.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Bara gör det. Så värt det!
Fotograf: Helene Grynfarb
Relaterade artiklar

Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.

Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt
Här berättar Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Skansen, om sitt jobb och Berghs intensivkurs Bygga varumärke i sociala medier.

Experternas bästa poddtips
Vilka poddar lyssnar du på i din yrkesroll? Några av Berghs kursansvariga har valt ut kommunikativa poddtips perfekt lämpade för lunchpromenaden!