Berghs experter delar misstag och lärdomar

Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar några av Berghs kursansvariga om tabbar som de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.

Har du gjort något misstag och vad lärde du dig av det?

Nicole KavanderNicole Kavander, intensivkursen Presentationsteknik och idéförsäljning
Ett misstag jag gjorde som junior på min första byrå i London var när vi behövde jobba sent en kväll för att leverera en produktion till kund för korr. Klockan hade hunnit bli 22.00 och alla ville bara hem, så vi tänkte att äsch, vi behöver nog inte korrläsa detta innan vi skickar till kund, det är säkert ok! It was not ok… designern hade dyslexi och ALL text i hela leveransen var i stort sett fel. Dagen efter fick vi en rejäl utskällning av vår Business Director och jag var helt övertygad om att vi skulle få sparken. Min lärdom? Erkänn hellre för kunden att ni inte är klara. Det ger mer respekt än att slarva.

Sofia.lundberg.berghsSofia Lundberg, kvällskursen Att skriva Start
Oj, ja, många misstag. Det är så man lär sig och kommer framåt. Fast en del hade jag ju kunnat klara mig utan förstås. Som den där gången då det var ett stavfel på omslaget på en tidning som jag var ansvarig för. Det största ordet. Det stod ALRIG istället för ALDRIG. Alla missade det, redaktionen, kunden, tryckeriet. Den trycktes i en miljon exemplar. Inte så kul att upptäcka det. Efter det misstaget lärde jag mig att alltid anlita en professionell korrekturläsare och inte lita på att någon på redaktionen ska ha den kompetensen. Vi är alla bra på olika saker, och genom att hitta sina egna brister kan man optimera sitt team och därmed också resultatet.

Fredrik.Heghammar.BerghsFredrik Heghammar, intensivkursen Leda innovationsprocesser
Ett stort misstag som jag själv gör om och om igen är att gå ”all in ” i allt jag tar mig an. Och kanske ett ännu större misstag är att jag förväntar mig att människor kring mig gör detsamma. Tycker att jag så här mitt i livet borde har lärt mig av otaliga situationer av frustration och besvikelse, men icke. Lärdomen och fokus framöver är att hitta balansen mellan driv och idioti, vara tydlig med planen och målet man springer emot.

annika-rehn-berghsAnnika Rehn Frobell, Insiktsdriven strategi
Ja milde himmel – vilket av alla ska jag välja!? Ett misstag som jag dessvärre gjort mer än en gång är att inte gå på min egen instinkt. Om det känns fel. Då är det fel. Eller det är i alla fall väldigt svårt att få det rätt. Har det visat sig. Det kan gälla kundrelationer, projekt eller angreppssätt i uppdragen. Hmmm, kanske dags att lära sig nu då.

Anna.Kleinwichs.MagnussonAnna Kleinwichs Magnusson, Berghs Upgrade – Digital Copywriting
Jag har gjort massor av misstag och varje gång har jag lärt mig något. När jag började frilansa som copywriter råkade jag till exempel ut för en beställare som var lika ovan som jag. Det resulterade i orimligt många korrekturvändor. Idag är jag noga med att prata igenom rutinerna för just korrektur redan vid uppdragets start.

När jag höll en av mina första skrivkurser var jag nervös och pratade så fort att jag blev klar en hel timme för tidigt. Jag fick svamla och famla efter något att säga tills klockan slog sluttid – mycket jobbigt och pinsamt. Idag har jag alltid övningar och extramaterial i rockärmen, som jag använder om det blir tid över.

Jag måste ändå säga att det är det ständiga lärandet som är tjusningen med mitt jobb. Jag är glad att jag fortfarande får lära och utvecklas varje dag!

Christina.BreezeChristina Breeze, distanskursen Grafisk Design
Att våga stå upp för sin idé och lita på den. Jag har så många gånger gjort om och ändrat saker för att kunden plötsligt vill ha en grön fåtölj istället för den röda vi bestämt sen länge. Att våga ta striden och känna lugnet i att de är du som är experten (som de faktiskt har valt och anlitat för att du kan detta).

Lisa.WalderLisa Walder, distanskursen Berghs Intro
På min första arbetsplats efter Berghs fick jag ganska snart höra att min chef var missnöjd med min prestation på jobbet. Ångesten hos mig var så klart TOTAL. Vilket misslyckande! Problemet visade sig vara att vi inte hade synkat förväntningarna på mig i min nya roll. Efter att vi hade pratat ihop oss gick det genast mycket bättre.

Lärdomen jag tog med mig är att utan mål är det svårt att veta om en är på rätt väg. Resultatet av en process – till exempel en relation, ett samarbete eller ett projekt – blir så oerhört mycket bättre om vi tillsammans tar oss tiden att tydligt formulera och kommunicera förväntningar och mål.

Anette.LovasAnette Lovas, Berghs Upgrade – Digital Design
Jag har många gånger ångrat när jag svikit mig själv och min egen magkänsla. Eller att jag inte lämnat projekt eller arbetsplatser tidigare utan envist hängt mig kvar.

Embla.Sue.Panova.BerghsEmbla Sue Panova, kvällskursen Copywriting
Haha, absolut! Om man svarar nej på det har man nog inte gjort många rätt heller tänker jag. Men bland de jobbigare var när jag skickade säljbrev med fel namn till mottagaren när jag hade egen byrå. Det kändes sjukt jobbigt att inse och sedan dess kollar jag alltid att jag skickar rätt. Har även skrivit en kladdtext med svärord som placeholder som givetvis blev kvar. Sedan dess skriver jag ingenting som ska tas bort.

tommy-brotte-berghsTommy Brotte, dagkursen Event och möteskommunikation
Stora och tydliga misstag är ovanliga i väl förberedda evenemang. Däremot skulle en del av förra årets evenemang kunna både ha upplevts bättre och givit arrangören ännu mer tillbaka. Nästan alltid beror det här på att vi tillsammans med arrangören inte har varit tillräckligt stringenta när vi formulerade syfte och mätbara mål.

Charlotte da SilvaCharlotte da Silva, kvällskursen Digital kommunikation Start
Man vill så gärna leverera max i alla projekt och man tror så hårt på sina egna idéer. Och det är lätt att tänka att alla andra involverade är med på tåget per automatik pga din egen entusiasm. SÅ ÄR DET INTE. Min lärdom är att det går inte vara FÖR tydlig. Förklara, förklara igen, dokumentera och begär accept. Då slipper man betala i kassa 2 sedan.

Karin.ErikssonKarin Eriksson, distanskursen Digital kommunikation Start
I en kurs hade jag ett moment där deltagarna skulle göra Instagram stories. Hade gjort en liten skriftlig guide med alla stegen om hur man gör men den var inte så tydlig som jag trodde. Nu ska jag göra en rörlig instruktionsvideo istället. Den ska förhoppningsvis bli lite tydligare.

erik-heden-berghsErik Elvingsson Hedén, intensivkursen Strategisk hållbarhetskommunikation
Kopplat till kommunikation gjorde jag och mitt team ett misstag när vi relanserade en produkt. Vi köpte ett varumärke och verksamhet som var väldigt nischad och hade fokus på den svenska marknaden. Eftersom vi har engelska som företagsspråk så försökte vi göra en snabb övergång till det i produkterna med motiveringen att produkten nu skulle täcka den globala marknaden. Det gick inte alls bra! Lärdomen är, som så ofta, att förändring tar tid och man ska inte överskatta folks förändringsvilja. Vi hade behövt ta det väldigt lugnt och metodiskt med språkskiftet.

Geta Margareta Kroon, dagkursen Strategisk marknadsföring
Absolut! De små misstagen försöker jag att inte tänka så mycket på, men de större vill jag lära mig av. En sån lärdom kan vara att inte gå emot magkänslan. Jag har tagit uppdrag som inte har känts riktigt 100 på planeringsstadiet och kört i diket. Sånt har jag lärt mig att säga nej tack till.

Anna.Almberg.BerghsAnna Almberg, dagkursen Internkommunikation
Mitt största misstag är att jag stundvis tagit mig själv på för stort allvar och således också mitt arbetsliv. Det har gjort att för mycket av min tid och energi gått åt till jobb – energi som jag hade behövt ha kvar för mig själv. Mitt råd är att förstå är att du är utbytbar i arbetslivet. Gör ditt bästa men ge inte hela ditt liv till jobbet. Det finns så mycket mer att upptäcka och njuta av i det enda liv vi har här på jorden.

jens-wedin-berghsJens Wedin, dagkursen Design Leadership
Jag har gjort massor av misstag under åren, vissa riktigt jobbiga. Men jag har lärt mig att bli bättre på att fånga upp förväntningar och samtidigt försöka ha en mer soft attityd till misstag och se allt som en möjlighet. Jag arbetar hela tiden med saker som jag har sett som utmaningar, tex att prata inför publik. Även om det varje gång är jobbigt blir jag bättre och bättre på det.

Ann.WestfeltAnn Westfelt, dagkursen Strategisk projektledning och distanskursen Projektledning
Jag skulle delta i mitt första onlinemöte med internationella deltagare. Jag hade just fått ett nytt jobb inom koncernen, och var laddad upp till tänderna. I och med att jag jobbade hemifrån, passade jag på att lägga en ansiktsmask, som när den torkar blir väldigt spöklik (vet inte hur jag tänkte där….). Mötet startar – med automatisk videokamera! De hann se detta stirrande spöke i två sekunder innan jag slängde mig på knappen för att stänga av kameran. Detta gör jag aldrig om, men vi fick oss ett gott skratt.

ulf-lesley-berghsUlf Lesley, intensivkursen Effektiv marknadskommunikation
Gör misstag hela tiden, lyckligtvis är de oftast inte så stora. Filmade en av våra klienters medarbetare och dess kunder för en info-video. Kunderna säkrade jag upp med avtal och underskrifter, men tänkte att medarbetarna var ok eftersom det var klienten som hade bokat in dem, och ingen protesterade under filmningen. Men efteråt blev det strul. Fick till slut göra om större delen av filmningen. Så lärdom: Alltid be alla som är med i filmer skriva på avtal om användning av materialet etc.

annika-skold-berghsAnnika Sköld, distanskursen Illustration
Jag har gjort misstaget att tro att jag är fel när jag gjort fel. Jag lärde mig skillnaden mellan att göra fel och att vara fel.

Carin.RoeraadeCarin Roeraade, distanskursen Content Marketing
Jag har tidigare i min karriär tagit jobb på företag för att jag tyckt att företaget varit ”coolt”, och funderat mindre på min egen roll och arbetsvardag. Enkel fälla att falla i. Gör inte det.

Mika.PollackMika Pollack, dagkursen Motion Graphics
Jag har tackat nej till några jobberbjudanden som i efterhand kanske inte var så smart. Gick lite för fort när jag tog besluten, skulle ha tagit mig mer tid att fundera. Å andra sidan svårt att veta hur det blir framåt.

Johan.ÅgrenJohan Ågren, dagkursen UX Product Development
Jag gör misstag hela tiden – det är en del av att utvecklas. Senaste tiden har jag jobbat på att inte döma personer på mitt första intryck – något jag märkte tidigare att jag gjorde. Min uppfattning om personen kunde ändras efter hand, men det tog tid. Nu försöker jag vara mer öppen till alla, även om mitt första intryck kanske inte är det bästa.

SaraÖhmanSara Öhman, distanskursen Growth Marketing
Kanske har jag varit försiktig det senaste året, det brukar vara så när man inte har några stora misstag. Att våga är viktigt i min del av branschen. Det behövs för att kunna utmana gamla arbetssätt och hitta nya lösningar. Åtminstone 10 % av budgeten ska gå till ”misstag”. 2019 har jag mest jobbat med strategier, så mina misstag visar nog sig de kommande tre åren.

Sophia.WoodSophia Wood, kvällskursen Grafisk design Start
MISSTAG: Att vilja vara duktig och/eller tycka att något är tråkigt.
Istället: Ställ frågan “Vad är intressant? för mig, för mina arbetskamrater/gruppen, för vår uppdragsgivare, för samhället i stort.” Om vi hittar en ingång till vårt uppdrag med något vi på riktigt är intresserade av att lära oss/förstå/vill utforska, blir processen meningsfull och lustfylld, resultatet garanterat mer spännande och relevant för alla inblandade (inspirerad av Ray och Charles Eames).

MISSTAG: Att tro på orden måste, ska och krav.
Istället: Att eliminera dessa ord helt och göra saker för att jag vill, väljer och behöver ger mig en känsla av frihet, att kunna välja klokare, roligare, att se möjligheter i begränsningar och konstruktiv kraft att ta mig an typ allt som livet serverar (formulerat av Charlotta Rydholm).

MISSTAG: Att använda ordet feedback (på tal om semantik igen)
Istället: Använda gemensam reflektion istället för att hot vs belöningssignaler till hjärnan blir mer balanserade då (har jag lärt mig mig på kursen Kreativt ledarskap).

Deeped_SarahDeeped Niclas Strandh & Sarah Larsson Bernhardt, intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier
Det har hänt att man ibland har agerat tvärtemot vad man kan/vet för att pressen blivit för stor, och sedan har utfallet blivit precis så som man befarat.

En utmaning när det gäller just att bygga ett företags närvaro i sociala medier är att många tror att de kan själva; eftersom de själva använder kanalerna privat. Det medför att många har åsikter om det man gör. Det är lätt att man tar den enkla vägen och kompromissar, strategin tappar skärpa och blir skapad av en kommitté och mer inriktad på interna intressen än på målgruppens behov och kanalernas möjligheter.

När man har arbetat så länge som vi har i den här branschen så har vi genom åren lärt oss att våga lita på vår kunskap, säkerställa data och fakta, och driva den strategi som vi satt, även när den ibland ifrågasätts. Istället för att vilja göra andra till lags och bli omtyckt så har vi bestämt oss för att vi är inte där för att bli älskade men för att skapa den allra bästa sociala medienärvaron som kan skapas.

Vårt råd är därför att våga vara stark trots att det ibland ifrågasätts. Det innebär inte att inte vara öppen för förändring. Men när erfarenhet, data och kunskap talar för en viss riktning eller ett visst beslut så är det viktigt att man vågar stå sig stark och faktiskt hålla kvar i det strategiska beslut som man tagit. Inte alltid så lätt…

Edit.BrunnerEdit Brunner, distanskurserna Digital PR och Influencer Marketing
Ett misstag jag minns extra mycket var när jag var nyutexad från heltidsprogrammet på Berghs med allt det självförtroendet det innebär och trodde att jag kunde få vilket jobb jag ville, i princip. Åkte i alla fall till New York en vecka, där jag tjatat mig till typ 4 möten om dagen på olika reklambyråer och tänkte att det fixar jag! Men jag hade bokat alldeles för mycket möten och inte gjort ordentlig research innan. Jag åkte vilse i tunnelbanan och kom ofta försent. Jag blandade ihop byråerna, mindes inte vilken kund som hörde till vilken byrå och fick väldigt svårt att slingra mig ur frågor som: ”Vilka av våra kunder vill du helst arbeta med?” och ”Vilka av våra tidigare case tycker du bäst om?” Har aldrig svettats och skämts så mycket. Fick åka hem igen med svansen mellan benen.

Jenny.KaiserJenny Kaiser, kvällskursen Projektledning
Jag gör misstag hela tiden, på jobbet och privat, vilket jag är glad för eftersom misstag gör att vi växer och utvecklas. Det är en del av vårt konstanta lärandet och något vi alla borde acceptera för ”it happens to everyone”. Det viktigaste är att lära sig av klaveret man klampat i, fundera på vad som gjorde att man hamnade där och hur man säkerställer att man inte gör om samma misstag igen. Avslutningsvis, ta ansvar för ditt handlande och var inte rädd för att dela med dig till andra om vad som skedde. Då växer du som människa samtidigt som människor respekterar dig än mer. Sist men inte minst, döm inte andra utan utgå ifrån att intentionen var god och prata med den som gjort bort sig. Undvik inte personen eller problemet utan våga prata om det som skett och gå vidare tillsammans.

Anna.lantzAnna Lantz, dagkursen Digital innehållsstrategi
Att tänka content first och inte content last. Att inte vänta till sist med att fylla mallar och tjusiga designytor med det faktiska budskapet.

 

 

Foto: Unsplash