Artiklar

Berghs experter delar misstag och lärdomar

Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar några av Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 6, 2024

Har du gjort något misstag och vad lärde du dig av det?

Jesper.Odelius

– Det finns många anledningar till misstag. En kan vara att våga lite extra. En ”epic fail” jag gjort var att käfta emot när högsta chefen på en stor bank hade synpunkter. Det här var i Tyskland och han hade 90.000 anställda. Jag tyckte att han var sur och borde lyssna färdigt men han lämnade rummet med allt sitt folk. Sen fick jag en dunk i ryggen av vår beställare som sa att jag hade fått ut ledningen på isen. Men jag tycker att det blev fel. Lärdomarna är väl flera, kultur, impulskontroll.

Christina.Breeze
Christina Breeze

– Att våga stå upp för sin idé och lita på den. Jag har så många gånger gjort om och ändrat saker för att kunden plötsligt vill ha en grön fåtölj istället för den röda vi bestämt sen länge. Att våga ta striden och känna lugnet i att de är du som är experten (som de faktiskt har valt och anlitat för att du kan detta).

Pontus.Staunstrup

– Jag har gjort många misstag, och kommer säkert att göra många fler. Men en miss som jag gärna undviker framöver är att inte göra ordentliga analyser. Det är så lätt att hoppa raka vägen in i kanalval, kampanjer, innehåll utan att ta redan på vad som faktiskt behövs. Så numera börjar jag alltid i strategin, inte i taktiken. Och försöker lära ut samma sak!

Embla.Sue.Panova.Berghs
Embla Sue Panova

– Haha, absolut! Om man svarar nej på det har man nog inte gjort många rätt heller tänker jag. Men bland de jobbigare var när jag skickade säljbrev med fel namn till mottagaren när jag hade egen byrå. Det kändes sjukt jobbigt att inse och sedan dess kollar jag alltid att jag skickar rätt. Har även skrivit en kladdtext med svärord som placeholder som givetvis blev kvar. Sedan dess skriver jag ingenting som ska tas bort.

erik-heden-berghs

– Kopplat till kommunikation gjorde jag och mitt team ett misstag när vi relanserade en produkt. Vi köpte ett varumärke och verksamhet som var väldigt nischad och hade fokus på den svenska marknaden. Eftersom vi har engelska som företagsspråk så försökte vi göra en snabb övergång till det i produkterna med motiveringen att produkten nu skulle täcka den globala marknaden. Det gick inte alls bra! Lärdomen är, som så ofta, att förändring tar tid och man ska inte överskatta folks förändringsvilja. Vi hade behövt ta det väldigt lugnt och metodiskt med språkskiftet.

Helena.Söderblom
Helena Söderblom

– En gång skickade jag ut en förfrågan om personligt möte i Almedalen för en annan persons räkning till drygt åttio mailadresser. Med öppen sändlista… Just där och då kändes det oerhört pinsamt och jobbigt, men man får helt enkelt ta sig samman, be om ursäkt om någon har tagit illa upp och get on with the show. Jag lärde mig för många år sedan i restaurangbranschen att misstag sker - du kommer att spilla på duken eller välta ett vinglas om du jobbar tillräckligt länge. Även om man naturligtvis vill undvika missarna, är det viktigaste hur du agerar för att rätta till felen på ett ödmjukt och professionellt sätt, om de ändå inträffar. Jag tror att det är det som avgör om du är framgångsrik i det långa loppet, oavsett bransch.

Ann.Westfelt
Ann Westfelt

– Jag skulle delta i mitt första onlinemöte med internationella deltagare. Jag hade just fått ett nytt jobb inom koncernen, och var laddad upp till tänderna. I och med att jag jobbade hemifrån, passade jag på att lägga en ansiktsmask, som när den torkar blir väldigt spöklik (vet inte hur jag tänkte där….). Mötet startar - med automatisk videokamera! De hann se detta stirrande spöke i två sekunder innan jag slängde mig på knappen för att stänga av kameran. Detta gör jag aldrig om, men vi fick oss ett gott skratt.

Christian Sturk 

– Ett vanligt förekommande misstag som jag gjorde var att jag hade svårt stå upp och lita på min expertis samt de rekommendationer som ges till kund. Det är en lätt fallgrop att hamna i om du är ny eller jobbar i projekt tillsammans med personer som gillar att bestämma. Även fast du är experten kan det vara svårt att ta kontroll över sådana situationer och våga pusha för sina rekommendationer. Men det blev mycket lättare över tid för mig när jag växte i rollen som konsult!

Anette.Lovas
Anette Lovas

– Jag har många gånger ångrat när jag svikit mig själv och min egen magkänsla. Eller att jag inte lämnat projekt eller arbetsplatser tidigare utan envist hängt mig kvar.

Niklas.Eriksson
Niklas Eriksson

– Misstag är intressanta. Om man lyssnar på en genomsnittlig startup-miljardär-podd kan man lätt få intrycket att de flesta misstag är jättedramatiska. Det är inte sant. De allra flesta misstagen, tror jag, är alldagliga och handlar om att någon borde sagt saker som “varför då?”, “vad betyder det?” och “nej jag tycker vi ska testa att göra så här istället”. Jag lärde mig först en bit in i min karriär att det inte bara är ok att göra det (du är inte jobbig), utan det är en liten superkraft. Både för dig och din organisation. Stanna i problemet. Ställ frågor. Öva dig själv på att ha analytiskt och kreativt mod. Att inte utveckla den superkraften är ett misstag som du nog kommer ångra. Och, japp, jag gör säkert fortfarande det misstaget ibland. Men jag försöker låta bli.

Så undviker du att välja fel kurs!

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Kontakta oss gärna om du har frågor!

5 tips för att hitta rätt
annika-rehn-berghs
Annika Rehn Frobell

– Ja milde himmel – vilket av alla ska jag välja!? Ett misstag som jag dessvärre gjort mer än en gång är att inte gå på min egen instinkt. Om det känns fel, då är det fel. Eller det är i alla fall väldigt svårt att få det rätt. Har det visat sig. Det kan gälla kundrelationer, projekt eller angreppssätt i uppdragen. Hmmm, kanske dags att lära sig nu då.

Geta.Kroon

– Absolut! De små misstagen försöker jag att inte tänka så mycket på, men de större vill jag lära mig av. En sån lärdom kan vara att inte gå emot magkänslan. Jag har tagit uppdrag som inte har känts riktigt 100 på planeringsstadiet och kört i diket. Sånt har jag lärt mig att säga nej tack till.

Mika.Pollack
Mika Pollack

– Jag har tackat nej till några jobberbjudanden som i efterhand kanske inte var så smart. Gick lite för fort när jag tog besluten, skulle ha tagit mig mer tid att fundera. Å andra sidan svårt att veta hur det blir framåt.

annika-skold-berghs
Annika Sköld

– Jag har gjort misstaget att tro att jag är fel när jag gjort fel. Jag lärde mig skillnaden mellan att göra fel och att vara fel.

Carin.Roeraade
Carin Roeraade

– Jag har tidigare i min karriär tagit jobb på företag för att jag tyckt att företaget varit ”coolt”, och funderat mindre på min egen roll och arbetsvardag. Enkel fälla att falla i. Gör inte det.

Johan.Ågren

– Jag gör misstag hela tiden - det är en del av att utvecklas. Senaste tiden har jag jobbat på att inte döma personer på mitt första intryck – något jag märkte tidigare att jag gjorde. Min uppfattning om personen kunde ändras efter hand, men det tog tid. Nu försöker jag vara mer öppen till alla, även om mitt första intryck kanske inte är det bästa.

Deeped_SarahLB
Deeped Niclas Strandh & Sarah Larsson Bernhardt

– Det har hänt att man ibland har agerat tvärtemot vad man kan/vet för att pressen blivit för stor, och sedan har utfallet blivit precis så som man befarat.

En utmaning när det gäller just att bygga ett företags närvaro i sociala medier är att många tror att de kan själva; eftersom de själva använder kanalerna privat. Det medför att många har åsikter om det man gör. Det är lätt att man tar den enkla vägen och kompromissar, strategin tappar skärpa och blir skapad av en kommitté och mer inriktad på interna intressen än på målgruppens behov och kanalernas möjligheter.

När man har arbetat så länge som vi har i den här branschen så har vi genom åren lärt oss att våga lita på vår kunskap, säkerställa data och fakta, och driva den strategi som vi satt, även när den ibland ifrågasätts. Istället för att vilja göra andra till lags och bli omtyckt så har vi bestämt oss för att vi är inte där för att bli älskade men för att skapa den allra bästa sociala medienärvaron som kan skapas.

Vårt råd är därför att våga vara stark trots att det ibland ifrågasätts. Det innebär inte att inte vara öppen för förändring. Men när erfarenhet, data och kunskap talar för en viss riktning eller ett visst beslut så är det viktigt att man vågar stå sig stark och faktiskt hålla kvar i det strategiska beslut som man tagit. Inte alltid så lätt...

tommy-brotte-berghs

– Stora och tydliga misstag är ovanliga i väl förberedda evenemang. Däremot skulle en del av förra årets evenemang kunna både ha upplevts bättre och givit arrangören ännu mer tillbaka. Nästan alltid beror det här på att vi tillsammans med arrangören inte har varit tillräckligt stringenta när vi formulerade syfte och mätbara mål.

Elisabet.Spross

– Många misstag blir det! Men jag försöker att se misstagen som en naturlig del av mitt arbete. Om man jobbar med innovation och aldrig misslyckas är man nog inte särskilt innovativ. Det viktiga är att lära av sina misstag och omvandla insikterna till action. På det sättet blir misslyckanden inte så skrämmande och man blir en modigare person på köpet.

Foto: Unsplash