Efter Musikhjälpen: inspiration, kreativitet, ambition, glädje!

Med det vinnande budet 25.000 hamnade Berghsklassen, bestående av blivande digitala strateger och kreatörer, på topplistan över de auktioner under Musikhjälpen 2016 som lockat allra flest bud. Vinnande företag var Skyltmax, som en dag i februari besökte Berghs för en heldag med klassen. John Eskilsson, VD på Skyltmax, utvärderar sin upplevelse.

Hej igen John! Nu är dagen på Berghs över och ni har återvänt till Skyltmax kontor. Kan du sammanfatta dagen med Berghs digitala kreatörer och strateger med fem ord?

Inspiration, kreativitet, ambition, glädje, professionellt!


Berätta om dagens upplägg! Hur lade ni upp timmarna, rent praktiskt?

 

Det var klassen själva med Jennifer i spetsen som lade upp schemat. Vi började med samling kl 8 för kort genomgång av briefen, därefter jobbade klassen i sex grupper under dagen. Jag och min kollega Mattias gick runt i grupperna och tog del av arbetet och svarade på elevernas frågor. Kl 15:30 var det dags för presentationer då eleverna visade upp sina idéer från scenen i aulan. Då var även mina marknadskollegor med via skype från kontoret i Partille.



Din förhoppning inför dagen var att gå hem med många nya idéer och strategier kring CSR och varumärket generellt. Infriades era förhoppningar?

Skyltmax_vd_berghs

Ja, resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig, men det blev något annat ännu bättre. Det blev mycket mer kreativa idéer på kampanjer. Jag är lite mindre kreativ själv och hade inte tänkt så brett som eleverna gjorde.

Sju grupper fick tillfälle att presentera sina idéer för er. Var det någon lösning som stack ut, som ni direkt kände WOW inför? Berätta!

 

Ja det var många idéer som var riktigt bra, det var kanske tre stycken som jag kände extra mycket för direkt. En väldigt komplett presentation som gick ut på att sälja stickers för att uppmärksamma psykisk ohälsa, en transparent sticker med texten #detsynsinte som säljs till förmån för en organisation som jobbar med psykisk ohälsa. En annan var en klimatkampanj där vi säljer ”Ingen reklam tack” skyltar med en text som informerar om hur många träd per år skylten sparar. Intäkterna från de sålda skyltarna går även till att plantera nya träd. En tredje var en idé där skyltar kan rädda liv då vi skulle samarbeta med en organisation som röjer minor. Vi tillverkar varningsskyltar med symboler som varnar människor från att gå in i områden där det finns minor.

Kan du dela med dig av en eller två starka insikter från dagen med klassen?

 

Den första insikten var att alla elever såg det som självklart att använda våra skyltar på ett konkret och kreativt sätt i CSR kampanjerna. Jag hade mer tänkt att ”bara” skänka pengar och kommunicera det på ett effektivt sätt. Den andra insikten är lite på samma spår, att man kan komma på så mycket olika roliga och kreativa idéer med hjälp av skyltar. Det är lätt att tänka att skyltar är en lite tråkig produkt som är svår att engagera människor med.



Hur går ni vidare nu? På vilket sätt kommer ni att förvalta de tankar och idéer ni fick med er?

 

Vi har redan haft ett uppföljningsmöte och redan börjat jobba på lite idéer, exakt hur de kommer att se ut eller när de kommer lanseras är inte klart än men idéer från dagen kommer att realiseras! Alla idéer kommer såklart också sparas för att vi ska kunna titta på dem igen i framtiden.

Taggar:

Bloggare/Influencer

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.

Se alla inlägg