Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Vinnaren i Musikhjälpen: det här hoppas vi få ut av dagen med studenterna

Skyltmax_berghs

Under Musikhjälpen 2016 auktionerade en Berghsklass ut sin kompetens under en heldag. Auktionen vanns av företaget Skyltmax, som med det vinnande budet 25.000  kronor nu hjälper barn i krigsdrabbade områden att få möjlighet att gå i skola och snart ska träffa Berghsklassen för att hämta hem sin vinst. Här berättar Skyltmax VD om vad som fick honom att buda i auktionen.

Med det vinnande budet 25.000 hamnade Berghsklassen, bestående av blivande digitala strateger och kreatörer, på topplistan över de auktioner under Musikhjälpen 2016 som lockat allra flest bud. En fjäder i hatten för klassen, som just nu förbereder sig för att leverera sina tjänster till företaget Skyltmax. Vi ställde några frågor till John Eskilsson, VD på Skyltmax, om hans tankar under auktionens gång och vad han förväntar sig av klassen, som han och hans kollegor nu har vunnit en heldag tillsammans med.

Hej John Eskilsson! Kan du berätta om Skyltmax och din roll där?

Vi är ett företag som säljer skyltar på nätet. På Skyltmax.se har vi en "Skyltomat" där kunderna själva kan utforma och designa sina skyltar som de önskar och därefter beställa hem i vår webbshop. Vi tillverkar alla skyltar här i Partille och skickar direkt ut till både företag och privatpersoner som beställer från hela världen. 80% av försäljningen är export, mestadels inom Europa. Jag arbetar som VD på företaget.

Vad var det som fick er att välja just detta projekt att buda på under Musikhjälpen?

Jag har hört talas om Berghs tidigare och har då hört att det är en väldigt bra och eftertraktad skola inom kommunikation och marknads­föring. Jag tyckte att det kändes väldigt relevant för oss som företag att buda på den här auktionen. Det känns bra att få bidra med pengar till barns skolgång i krigsdrabbade områden samtidigt som vi får en spännande dag med mycket inspiration och idéer på hur vi kan utvecklas från era elever.

Såhär gick det till under Musikhjälpen 2016!

En full dag med fem team som var för sig tar fram kreativa idéer till er brief. Hur låter det? Bakom erbjudandet står Berghs digitala strateger och digitala kreatörer.

Läs mer om auktionen här!

Den klass ni snart kommer att få en heldag med är inriktade på digitala kreationer och strategier, hur arbetar ni idag digitalt?

Vi arbetar egentligen bara digitalt. All försäljning sker på nätet, även produktion, ekonomi och administration är väldigt digitaliserat. Även vår marknads­föring är helt digital. En utmaning vi står inför är att bygga varumärke på ett effektivt sätt. Vi har lyckats väldigt bra med att synas när kunder efterfrågar en skylt men kanske inte lika bra på att bli ett starkt varumärke som folk känner till. Konkurrensen har inte varit jättehård när det gäller skyltar på nätet men den ökar, fler duktiga konkurrenter dyker upp hela tiden.

Skyltmax_vd_berghs

Vilka är era förhoppningar inför dagen med klassen? Vad hoppas ni gå från Berghs med i slutet av dagen?

Jag hoppas att vi kommer gå hem med många nya idéer och strategier på hur vi kan jobba med CSR och vårt varumärke på ett mer strukturerat och tydligt sätt framöver. Klassen ska dela in sig i hela sju grupper som ska jobba parallellt under dagen ska bli väldigt spännande att se alla gruppers presentationer i slutet på dagen.

Kommer ni att ge klassen en specifik brief eller utmaning eller låta dagen ledas av klassen själva?

Vi har redan tillsammans med klassen bestämt att vi ska jobba med CSR/Varumärkesbyggande under dagen. Klassen håller nu på att hjälpa oss även med ett förslag på en brief  som vi ska jobba efter under dagen baserat på samtal och information som vi haft med dem.