Halvsanningar och kompetensutveckling – spaning från Almedalen

Petronella Turesson delar med sig av sina intryck från Almedalen, där hon reflekterat över aprilskämtskommunikation och försökt ta reda på vilken typ av kompetens som gör människor relevanta i framtiden.

Tisdagen i Almedalen inleddes trist med 13 grader och regn, men omvandlades på ett par timmar till ännu en intensiv dag med strålande sol och havsbris. Berghs seminarium trendade på topplistan över de mest favoritmarkerade i Almedalsguiden, och i ett fullsatt tält levererades tre täta Berghs Update-sessioner om sanning, ledarskap och influencers. Hur medskyldig är reklambranschen till att ”sanning” i media blivit ett relativt koncept? Hur påverkas ledarskapet när medarbetarnas kompetens ständigt måste utvecklas? Och vem bestämmer i förhållandet mellan företag och influencers?

På temat ”tänja på sanningen för att göra en poäng” minns vi exempel som Lidl’s prisade popup-restaurang DILL, Taxiförbundets fejkstartup Sharefix som visade sig vara en känga riktad mot Uber, och när Tommy Nilsson skulle byta namn till Black för att lansera en ny chokladkaka. Kul grepp enligt vissa – och urholkande av både sanningsbegreppet och den egna trovärdigheten enligt andra.

Nu kan vi addera ännu en ”aprilskämtskampanj” till listan. På plats i Almedalen i år fanns Unionen för att avtäcka låtsastjänsten Spinnify – en bot som uppgavs kunna lösa allt från pr-arbete och journalistkontakter till utredningar och rapportskrivande. Spinnify har marknadsförts riktat mot Almedalsbesökare i sociala medier under de senaste veckorna, och avsikten var att visa för pr-konsulter och pressekreterare att även deras arbete kommer att påverkas av automatisering och digitalisering, och väcka frågor om vilken typ av kompetenser vi människor behöver för att vara relevanta i framtidens yrkesliv.

Det sägs att hälften av alla jobb i Sverige kommer att vara bortautomatiserade inom 20 år. Vidare på samma tema lyssnade jag i ett annat seminarium, anordnat av Digidalen, till Jannie Jeppesen (vd på branschorganisationen Edtech Sweden) som talade om hur utbildningssystemet behöver utvecklas för att möta samhällets framtida behov. Att kunna läsa, skriva och räkna står sig fortsatt starkt som grundläggande skills, men det är inte dessa som skiljer oss från robotarna. Hon talade om hur kritiskt och självständigt tänkande ökat markant i värde de senaste decennierna medan utantill-kunskaper blivit nästintill värdelösa.

I övrigt känns årets upplaga av Almedalsveckan mindre partipolitisk än någonsin, men den visar desto mer av både bredd och djup när det kommer till aktuella samhällsfrågor som hållbarhet och integration, som allt fler tycks vilja vara med och driva. Engagemang kommer i olika skepnader, och nutidens kompetensutveckling handlar om att få förutsättningar att göra egna tolkningar och forma nya tankar. Det tar jag med mig till höstterminen på Berghs när jag checkar ut från Almedalen 2017.

/ Petronella Turesson, programansvarig för Digital Strateg/Digital Kreatör

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.