Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Suzan slår ett slag för inhouseavdelningen

Suzan_inhouse

Den 5 oktober går Inhousetävlingen av stapeln i Stockholm och Berghs är medarrangör. Berghs Suzan Hourieh Lindberg berättar om sin medverkan vid tävlingen, om varför inhousetävlingen behövs och delar med sig av sina 5 bästa tips till företag som vill satsa mer på inhouseproduktion.

I Inhousetävlingen hittas kategorier som Bästa kampanj, Bästa trycksak, Bästa DR-utskick, Bästa expo, Bästa digitala marknadsföring, Årets inhouseavdelning samt Årets rookie. Tävlingen syftar till att lyfta fram och hylla all den reklam som produceras internt på Sveriges många marknadsavdelningar. Det faktum att inga kategorier i tävlingen kommer att vinnas av reklambyråer gör tävlingen till unik i sitt slag. Med i juryn för Inhousetävlingen 2017 sitter Berghs Suzan Hourieh Lindberg, projektledare och affärsutvecklare på Berghs avdelning för företagsaffärer. Vi ställde några frågor till Suzan om hennes medverkan vid tävlingen och om varför inhousetävlingen behövs.

Hej Suzan! Varför valde Berghs att bli samarbetspartner till Inhousetävlingen?

På Berghs jobbar vi en hel del med både kommunikations- och marknadsavdelningar, inte minst tillsammans våra studenter, och där ser vi en intressant ökning av full-production inhouseavdelningar. Det gör det helt klart extra kul för oss att få ta del av en tävling som hyllar företag som jobbar på just det sättet!

Hur går tendenserna idag - blir det allt vanligare med Inhouse och i så fall, varför tror du att det är så?

Byråerna är helt klart fortfarande störst i både produktion och strategi. Däremot ser vi att allt fler större företag väljer att hålla produktionen inhouse och tar in strategisk rådgivning från externa byråer.  

Har du själv erfarenhet av företag med Inhousebyråer?

Ja, jag har på Berghs jobbat med många företag och organisationer som startar egna inhouseavdelningar, studios och/eller “innovation labs”. Vi är ju dessutom själva ett av dessa företag som har valt att starta en studio inhouse, där vi tillsammans med våra studenter hjälper företag i sitt kreativa arbete. Personligen har jag jobbat på både beställar- och byråsidan och ser en avsevärd skillnad på antalet inhouseavdelningar bara de senaste tre åren.

Ibland har inhouse ett rykte om sig att göra mindre kreativa lösningar. Man talar om att deadlines är korta, budgeten liten och att kreativiteten går förlorad. Fördom eller sanning?

Det må ha varit sanning en gång i tiden men i de allra flesta fall: inte nu längre. Framförallt nu när företag rustar upp med en mer diversifierad grupp inhouse, sett ur kompetensperspektiv. Min bild är att fler och fler inhouseavdelningar besitter specialistkompetens och inte “enbart” är kommunikatörer.

Varför behövs en sådan här tävling idag?

För att hylla bolag som vill tävla med samt hylla de bidrag deras egen inhouseavdelning har tagit fram. Vilken pepp! Och för att bli av med låga kvalitetsstämpeln som faktiskt inte är aktuell längre. Bara det är värt att fira.

Vilken är Berghs, och din, roll i tävlingen 2017?

Vår roll är att bidra med kunskap, insikter och tid genom att bl.a. sitta i juryn för samtliga kategorier och dela ut pris till Årets Rookie.

Har du börjat gå igenom bidragen ännu? Kan du beskriva något som sticker ut, eller om det finns ett gemensamt drag, eller en trend?

Ja! Jag kan tyvärr inte avslöja allt för mycket men humor är en vinkel jag tycker sticker ut bland bidragen. Trend? Definitivt inhouseavdelningar som vill jobba mätbart.

Vad ser du fram emot att ta del av under tävlingen den 5 oktober?

Vinnarna, folket och minglet!

Slutligen, kan du dela med dig av dina 5 bästa tips till företag som vill satsa på inhouseproduktion?

- Tänk på att ta in kompetens som matchar den du tidigare köpt av externa bolag.  Då har du bra beställare inhouse vilket kommer att spara sig både tid och pengar.

- Vill ni kunna skapa effektiva kampanjer inhouse? Se då till att antingen anställa eller beställa "growth marketers" som kan arbeta mätbart och optimera kampanjer under hela kampanjens gång. På så sätt lanserar ni inte en kampanj/produkt som ni inte vet funkar.

- Tänk mångfald på alla plan. Ju mer diversifierat ditt team är, desto effektivare kommunikation har ni möjlighet att skapa.

- Tävla med era bidrag. Bra för peppen inhouse.

- Kör, bara kör!