Därför ska du jobba med Performance Marketing

Sabrina.Pålsson.Leuenberger

En Performance Marketing Specialist är en eftertraktad roll i dagens alltmer mätbara och konverteringsfokuserade medielandskap. Sabrina Pålsson Leuenberger är kursansvarig för Berghs nya distanskurs i ämnet. Här berättar hon varför Performance Marketing är viktigt för ett företag och vem kursen passar för.

Skrivet av Anette Hamel
April 20, 2022

Hej Sabrina! Vad är Performance Marketing?

– Performance Marketing fokuserar främst på tillväxt genom konverterings KPI:er såsom ökad försäljning och leadanskaffning i digitala kanaler och på ett datadrivet sätt.

När började du att intressera dig för detta?

– Som person så gillar jag att optimera effektiviteten, både i mitt privat- och yrkesliv. Det kom väldigt naturligt för mig att jobba med Performance Marketing; att sätta hypoteser och definiera mätbarheten av dessa och analysera datapunkter för att hitta möjligheter för optimering. Jag har jobbat med en rad olika digitala kanaler och kampanjer och alltid intresserat mig för hur man kan mäta resultatet och öka effekten kontinuerligt.

Varför är Performance Marketing viktigt för ett företag?

– Jag brukar jämföra marknadsföringsinsatserna med en bil. Branding och kommunikation är chassin och Performance Marketing är motorn. Det är motorns förutsättningar som bestämmer hur fort bilen kan åka.

Finns det några inspirerande exempel på företag som du tycker jobbar bra med Performance Marketing?

– Jag tycker att det finns många bra exempel, från stora e-handlare till resebranschen. Ett exempel jag gillar är när Branding och Performance Marketing går hand-i-hand, t.ex. tycker jag att SAS är ett inspirerande exempel på företag.

Nämn en vanlig missuppfattning om Performance Marketing!

– En vanlig missuppfattning är att Performance Marketing är komplext.

Och kan du ge ett exempel på ett vanligt misstag som många företag gör?

– Företag behöver sätta sina viktigaste KPI:er och Performance Marketing Specialisten matchar sedan dessa till kanalernas datapunkter. Att sätta fel KPI:er som utgångspunkt är ett vanligt misstag.

Vill du dela med dig av någon lärdom du har fått efter att ha jobbat många år med detta?

– En tydlig KPI-struktur underlättar inte bara kanalval eller mätning av resultat. Tydliga KPI:er kopplar framför allt marknadsföring till affärsvärde och förenklar dialogen mellan marknad och ekonomi och med det också budgetprocessen.

Vad är det bästa med ditt jobb som Head of Digital Marketing på Skincity?

– Förutom att jag kan tillbringa mycket tid i vårt otroligt fina showroom gillar jag att vi har en internationell närvaro. Att jobba med marknader i olika mognadsfaser när det gäller varumärkeskännedom är väldigt lärorikt, då varje marknad behöver sin egen strategiska approach.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Att läsa en kurs på Berghs

Vad tror du är nästa stora grej eller trend som kommer att påverka dig i ditt arbete?

– Något som redan påverkar alla som jobbar med Digital marknadsföring är Zero Cookie Tracking framtiden. En framtid med limiterade möjligheter när det gäller mätning av kundresan. Men en förändring har oftast med sig lösningar och jag är säker på att vi i samband med Zero Cookie Tracking kommer att se flera nya tekniska lösningar dyka upp. Som en trend skulle jag dock peka ut Influencer Performance – en hybrid mellan Influencer- och Performance Marketing där kanaler som Instagram eller TikTok ger möjligheten att pusha Influencers organiska content som köpta annonser.

Vem passar din kurs för?

Kursen Performance Marketing vänder sig till dig som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens för att driva konvertering. Du vill arbeta med tillväxt eller medieköp i en marknadsförings- eller säljroll på en mediebyrå eller en marknadsavdelning. Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig, är beställare mot en digital byrå eller liknande. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.

Vilka verktyg får deltagarna med sig?

  • Konverteringsdrivande kanalstrategi
  • Optimering av marknadsföringsbudget och ROI
  • Målsättning och mätning av KPI:er och datapunkter

Låter detta som något för dig? Läs mer om kursen Performance Marketing!