Sista ansökningsdag är 5 augusti

Performance Marketing

Distans
Professional
  • Kanalstrategi
  • Optimering av budget
  • Målsättning och mätning

Hur vet du att marknadsföringen bidrar till tillväxt? Eller vilka insatser som ger resultat på riktigt? Det här är avgörande frågor för alla företag, och som bäst besvaras av en Performance Marketing Specialist – en eftertraktad roll i dagens alltmer mätbara och konverteringsfokuserade medielandskap.

Nyhet

15 sep - 10 nov

Sista ansökningsdag är 5 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 875 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online 15/9 kl 13:00-16:00. Avslut online 10/11 kl 13:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar/vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Performance Marketing är den delen av digital marknadsföring som fokuserar på konvertering. Det kan handla om att öka försäljningen eller bidra till fler leads. I takt med att webben växter och fler konsumerar online ökar också kravet på att marknadsföringen ska riktas till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och med rätt frekvens. Det är ett kreativt pussel som Performance Marketing Specialister är experter på att lägga.

Kursen går igenom grundpelarna i Performance Marketing: kanalval, optimering och mätning. Den ger förståelse för strategi och praktiska kunskaper i relevanta verktyg.

Kanalval
Det finns en uppsjö av kanaler att välja bland, och alla presterar olika beroende på syfte och mål. Vi går igenom en rad olika kanaler för köpt annonsering såsom sökannonsering, Sociala Medier, Affiliate och Programmatiska köp på Display & Video.

Mätning
CPC, CPA, CPL, ROAS – det finns förmodligen ingen annan del av marknadsföring där akronymer används lika frekvent. De står för olika nyckeltal som utgör grunden i Performance Marketing. Vi går igenom hur de används för att mäta resultat. Vi kommer också gå igenom andra viktiga delar för resultatmätning som webbanalys och olika attributionsmodeller.

Optimering
I Performance Marketing gäller det att först lägga ett grundläggande pussel, men sedan lägga om det löpande för bättre resultat. Vi går igenom hur trafik och konvertering samspelar och hur de strategiskt kan optimeras.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens för att driva konvertering. Du vill arbeta med tillväxt eller medieköp i en marknadsförings- eller säljroll på en mediebyrå eller en marknadsavdelning.

Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig, är beställare mot en digital byrå eller liknande. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig eller är beställare mot en digital byrå. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
31 875 kronor

Studieavgift exkl. moms
25 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Nyhet

15 sep - 10 nov

Sista ansökningsdag är 5 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 875 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online 15/9 kl 13:00-16:00. Avslut online 10/11 kl 13:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar/vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvarig

Sabrina.Pålsson

Sabrina Pålsson Leuenberger, Head of Digital Marketing på Skincity. Sabrina är född och uppvuxen i Schweiz och har en bred erfarenhet av att driva global tillväxt för företag inom branscher som resa & flyg, finans och e-commerce/retail.

Det här får du

  • Konverteringsdrivande kanalstrategi
  • Optimering av marknadsföringsbudget och ROI
  • Målsättning och mätning av KPI:er och datapunkter

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Du studerar när det passar dig under veckorna och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via vår utbildningsplattform Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker i videoplattformen Zoom* . Se på kurssidan vad som gäller för just din kurs. Däremellan jobbar du på egen hand.

• Berghs distanskurser är inte utformade med livelektioner eller föreläsningar i Zoom varje vecka.

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.