Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Jessica Svensson: Jag har fått verktyg att applicera på min egen verksamhet

jejaliten

Integrerad Marknads­kommunikation - vad är det? Under en sommarkurs tog vi med oss en kursdeltagare på en pratstund om kursen, framtiden och verkligheten.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 27, 2013

Att säga att Jessica ”Jeja” Svensson trivs när det händer mycket är att uttrycka sig milt. Som ansvarig för Svenska Scoutrådets rekryteringskampanj 2011 har hon händerna fulla, speciellt då Sverige i höst är värdland för World Scout Jamboree som lockar ungefär 38.000 besökare från 150 länder. Vid sidan av det projektleder Jessica en festival i Härnösand som går under namnet Broöppning. Och så har hon startat en dejtingsida för singelföräldrar i Stockholmstrakten. Och hon är involverad i ett utvecklingsbolag för popmusik från Norrbotten. Som om detta inte vore nog går Jessica just nu en sommarkurs i Integrerad Marknads­kommunikation på Berghs.

Hej Jessica, hur har du hamnat här på Berghs?

”Jag var ute efter en kortare kurs och hade fått klartecken från mitt jobb och det här kändes som en bra investering. Mycket av det jag gör på Scouterna idag har med just det integrerad marknads­kommunikation att göra eftersom mitt uppdrag är att göra en integrerad kampanj för att stärka varumärket både internt och externt med mycket begränsade medel. Det är både fascinerande och utmanande, och eftersom jag inte har läst marknads­kommunikation innan så det kändes spännande att se om jag var rätt ute. Dessutom kändes det som ett bra test att se vad Berhgs erbjuder och vilken nivå jag själv befinner mig på.

Sommarkursen befinner sig i halvlek med en och en halv dag passerad och en och en halv dag återstående. Hur har det varit hittills?

”Väldigt bra. Det har varit högt i tak, alla har tyckt till och fått utrymme att dra sina egna case. Gruppen är väldigt blandad, vilket jag ser som positivt – det är lätt hänt att man byter jobb och plötsligt är man i en annan bransch och det är bra att kunna applicera det man lär sig också på andra branscher. En sak jag tror att alla i gruppen uppskattar är att det är så mycket praktiska exempel i undervisningen. Vi har dessutom fyllt på själva med anekdoter och historier om egna kampanjer som har gått bra eller dåligt och det har blivit en hel del reflekterande kring vad som hände sedan, vad olika handlingar ledde till och vad man gjorde då. Att höra hur andra har antagit samma typer av utmaningar är jättenyttigt. På de flesta företag finns det en, max två personer med den här inriktningen, och det är väldigt uppskattat att få någon annan som ser, diskuterar och kanske till och med kommer med idéer om ens eget arbete.”

På vilket sätt har gruppens olika yrkesroller och erfarenheter integrerats i undervisningen?

”Vi har gjort tankeexperiment och diskussionsövningar, typ ”vad hade du gjort annorlunda i din senaste kampanj om du fått göra om den” eller ”om du hade obegränsade förutsättningar, hur skulle du välja att göra då?” Vi får öva på att tänka större, men också att titta tillbaka, fundera på hur man borde ha gjort, tidsplanerat, och vad man kan ta med sig inför nästa tillfälle. Vi har fått verktyg att applicera på sin egen verksamhet och erfarenheter, helt enkelt.”

Under hösten och våren är kursen utspridd över tre spridda heldagar, hur upplever du att det fungerar att slå ihop dem under en och samma vecka?

”Det funkar jättebra! Jag kan tänka mig att om man är lite mer ”grön” kan man känna att det går fort fram och man vill tänka igenom det man lär sig under en längre tid, men för min del blir det lättare att ta tre dagar på en gång. Då kan jag lägga full fokus jobbmässigt och det blir lättare att få in i jobbplaneringen.”

Nämn en viktig insikt du fått under kursen.

”Vikten av att implementera kampanjer internt! Visst, det är viktigt att en integrerad kampanj ska gå i flera medier samtidigt, att man har tidsplan och så vidare, men det är ännu viktigare att den är implementerad internt, att hela företaget är med på samma strategi. Det är det man alltid kämpar med.

Många av de bitarna sitter jag med i mitt arbete just nu; visst är det till exempel svårt att implementera stolthet i 70.000 scouter. Men det är precis det vi måste göra för att rekrytera och växa! Med en begränsad budget är det om möjligt ännu viktigare att vi trycker på centralt inifrån, från huvudkontor och anställda, att det är det här som gäller och att ”nu kör vi”.

Kort sammanfattat, vad har varit viktigaste insikten för dig under din kurs på Berghs?

”Det viktigaste för mig var att känna att oavsett teorierna så kan jag praktiken. Och så känns det.”

Om du skulle gå en annan kurs på Berghs, vilken skulle det bli?

”Jag tycker det här med att bygga varumärken är spännande. Jag har jobbat mycket inom ideell sektor och där är det är väldigt tungrott, det finns sällan pengar, det är långa beslutstider; hur fasen gör man då? Det är en helt annan typ av strategiskt arbete bakom.”

Tack för pratstunden, Jessica, och ha en skön sommar!