Kompetens - vad innebär det egentligen?
Vad är egentligen kompetens? Det innebär kortfattat att ha förmågan att kunna utföra något. I grund och botten betyder kompetens förmågan att tillämpa kunskap och erfarenhet för att lösa problem, fatta beslut och uppnå önskade resultat. Genom att lyfta fram dessa kan du öppna dörrar till nya möjligheter. Vi utforskar kompetensbegreppet för att ge insikter och tips hur man bäst kan utveckla och bredda sin kompetensportfölj.
Vad är kompetens?
Kompetens är de kunskaper, färdigheter och erfarenheter vi samlar på oss för att kunna utföra ett jobb eller en uppgift på ett bra sätt. Det omfattar både det man brukar benämna som “hard skills” och “soft skills”. Kompetens är ofta helt avgörande för att utvecklas och nå framgång, såväl som person eller företag.
Skillnaden på kunskap och kompetens
Är kompetens och kunskap samma sak? På Berghs pratar vi ofta om vikten att gå från kunskap till kompetens genom att aktivt tillämpa det nya man lärt sig. Att få kunskap genom till exempel föreläsningar, böcker, video för att sen testa det i ett praktiskt case och gärna samtala om det. Skillnaden mellan kunskap och kompetens är viktig att förstå för att kunna utveckla sina olika färdigheter.
Kunskap är det som en person vet, det vill säga information, fakta eller teori som har inhämtats genom utbildning, erfarenhet eller studier.
Kompetens är förmågan att tillämpa denna kunskap praktiskt för att lösa problem, fatta beslut och utföra uppgifter på ett framgångsrikt sätt.
Till exempel kan någon ha mycket kunskap om marknadsföring och ekonomi, men det är deras kompetens att till exempel analysera omvärlden, fatta beslut om varumärkesutveckling och hantera marknadsbudget som verkligen visar deras kompetens inom området. Sammanfattningsvis kan man säga att kunskap är grundläggande för att utveckla kompetens, men det är kompetensen som avgör hur väl man kan tillämpa denna kunskap i praktiken.
Olika typer av kompetenser
Begreppet kompetens kan delas in i tre delar: mjuka, hårda och dolda kompetenser. Att förstå och utveckla alla tre hjälper dig att säkra din potential och stå ut bättre när du söker jobb.
Mjuka kompetenser
Mjuka kompetenser är inte alltid lika tydliga som hårda kompetenser och utvecklas oftast genom erfarenhet och personlig utveckling. Dessa kompetenser handlar om hur man interagerar med andra, hanterar relationer och navigerar i olika sociala och arbetsmässiga situationer.
Exempel på mjuka inre kompetenser är:
- Självkännedom, närvaro
- Problemlösning, perspektiv,
- Empati, ödmjukhet
- Samverkansförmåga, kommunikation,
- Kreativitet, optimism
Hårda kompetenser
Hårda kompetenser kan mer beskrivas som mätbara färdigheter som är relaterade till en viss bransch, yrkesroll eller uppgift och kan testas eller utvärderas genom praktiska uppgifter eller prov.
Det kan till exempel vara:
- Examen
- Certifikat och intyg
- Språkkunskaper
- Kunskap om digitala verktyg
Hårda kompetenser är viktiga för att utföra specifika uppgifter och arbetsroller och bidrar till en persons professionella expertis och förmåga att utföra sitt arbete på ett effektivt sätt.
Dolda kompetenser
Det finns även kompetenser som kan definieras som dolda. Det handlar ofta om kompetenser som inte är uppenbara eller som vi inte tänker på att lista i vårt CV eller personliga brev när vi söker jobb. Det kan till exempel vara färdigheter från fritidsintressen, olika livserfarenheter eller en personlig egenskap som gör dig intressant. T ex foto, musik, odling, kultur, en idrott, bott i ett annat land, en förmåga eller kanske intresse för en viss typ av matlagning.
Det är en spännande övning att leta fram dessa kompetenser både hos dig själv och även vara nyfiken på de du kommer att jobba med.
Hur utvecklar man sin kompetens?
Att kontinuerligt utveckla och förbättra sina kompetenser är avgörande för att utvecklas. Här är några förslag:
- Utbildning: Ta del av föreläsningar, utbildningar, kurser, workshops etc som är relevanta för ditt område. Det ger dig möjlighet att uppdatera dina kunskaper och lära dig nya metoder och tekniker.
- Feedback och reflektion: Be om feedback från din ledare, kollegor och vänner för att få koll på dina styrkor och svagheter. Försök identifiera områden där du kan förbättra dig ytterligare.
- Nätverkande: Bygg relationer med personer inom ditt yrkesområde och se om du kan hitta personer som kan fungera som mentorer eller handledare. Kanske kan de ge dig råd hur du kan fortsätta utveckla din kompetens.
- Nyfikenhet: Ha en öppen inställning till att lära dig nya saker och utforska nya områden. Var beredd att ta på dig nya utmaningar och ta initiativ till att fortsätta utveckla din kompetens under hela din karriär.
Tips! Genom att skapa en portfolio kan det hjälpa dig att få en bra överblick och struktur på dina kompetenser. Vad kan du? Vad har du gjort tidigare? Vad kan utvecklas? I artikeln 5 tips på hur du kan förbättra din portfolio kan du ta del av våra bästa tips för att lyckas med din portfolio.
Kompetens i framtiden
Eftersom digitaliseringen ständigt förändrar arbetsmarknaden, är det viktigt att försöka förutse och anpassa sig till framtidens trender och utmaningar inom ditt kompetensområde. Ökande möjligheter med generativ AI kommer att kräva nya färdigheter och kunskaper av oss, och det kommer även att skapas helt nya yrkesroller i framtiden. Detta innebär att vi måste vara beredda att lära oss nytt hela tiden för att hålla oss relevanta och konkurrenskraftiga. Att vara nyfiken, öppen för att lära sig nytt och anpassa sig till ny teknik kommer att vara avgörande för att säkra sina karriärmöjligheter.
Relaterade sidor
Kurslista
Här hittar du hela kursutbudet på Berghs.
Relaterade artiklar
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. Här ger hon 5 karriärtips och berättar om sitt jobb och de nya kunskaperna.