Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Kvällskurser i Copywriting och Art Direction i skarpt case

bild

När webbredaktören Tobias Barle sökte till Berghs kvällskurs i Copywriting lekte han med tanken på att skola om sig. Under kursen fick hans klass ett samarbetsprojekt tillsammans med kvällskursen i art direction. Uppdragsgivaren var LRF och några månader senare blev deras idé verklighet.

Skrivet av Berghs School of Communication
Juni 25, 2013

Hej Tobias Barle! Vem är du?

Jag är en 34-årig journalist som till sist förstått vad jag vill göra med mitt liv. Och det är rttt bli copy. Jag bor på Reimersholme sedan två år tillbaka med min tjej och stortrivs på ön.

Du har under våren 2012 läst en kvällskurs i Copywriting Berghs, hur kom det sig att du sökte just hit?

Jag ville lära mig av de bästa och därför blev det Berghs. Jag hade hört mycket gott om skolan av de jag känner som gått här, att stämningen är fantastisk, lärarna är otroligt duktiga och att man lär sig massor. Och Berghs levde verkligen upp till mina förväntningar.

Varför valde du att läsa på kvällstid?

Jag jobbar heltid som webbredaktör och en kvällskurs passade mig bäst rent tidsmässigt. Jag hade gärna läst heltid men det gick liksom inte att få ihop. Det har bitvis varit mycket att göra – men det är ju så jag vill ha det och arbetet jag fick lägga ner kvällstid var alltid så roligt att jag gärna använde fritiden till det. Det har aldrig känts betungande, bara upplyftande och utmanande.

Vilka förväntningar hade du på kursen innan du började här?

Jag hoppades få en inblick i hur det är att vara copy och lära mig grunderna så jag kunde komma ut i reklamvärlden och börja jobba. Jag ville träffa likasinnade och lära mig av dem. Kursen var allt jag hoppats på och mer. Fan vad roligt vi haft! Det var riktigt sorgligt på avslutningen – jag ville ha mer, jag var liksom inte riktigt färdig med skolan och klasskamraterna. Men vi lär ses igen och jämföra var vi hamnat. Eller till och med jobba ihop.

428

Så, berätta lite om kursen, hur har det gått?

Det har gått väldigt bra. Jag har haft himla kul och lärt mig mycket. Dessutom har jag fått bekräftat att jag är inne på rätt spår – att jag är bra på det här. Och det har gått så snabbt, helt plötsligt var vi färdiga. Ett tydligt tecken på att jag haft roligt.

Vad var den nyttigaste lärdomen av kursen?

Att jag jobbar bäst tillsammans med andra kreativa hjärnor. Då kommer de bästa idéerna och alla i gruppen hjälps åt på olika sätt att få idén så färdig och finmejslad som det går. Att det är viktigt att vara ödmjuk och öppen för andras förslag, och inte låsa sig vid sin vision. Det vi gör tillsammans blir mycket större och bättre än om jag gör allt på egen hand.

Inom Berghs heltids­utbildningar blandas studenter från olika discipliner i samarbetsprojekt regelbundet. Detta upplägg skedde även i våras mellan Copy och AD-kursen på kvällstid, berätta!

Det var riktigt bra för utbildningen, jag gillade verkligen att ha lektioner och samarbeta med AD-folket och få nya perspektiv på vad föreläsaren sa. Det tillförde mycket i diskussionerna, eftersom de kom från andra hållet. Hela vår copygrupp blommade liksom ut när vi började samverka med de andra. Vi vågade vara mer öppna i sinnet och tänka större, mer visuellt och inte bara i ord.

Hur fungerade det att arbeta tillsammans med en annan kurs, hur lade ni upp arbetet?

Det gick fantastiskt bra! Vi samarbetade kring allting första halvan av projektet, bollade idéer, koncept, tonaliteten i våra texter, bildmanér, och hade inga ramar alls. Sedan gav vi oss ner på detaljnivå, då delade vi upp arbetet mellan oss. Alla bidrog på sitt sätt med sin kompetens och vi var alla prestigelösa och öppna för förbättringsförslag och tillägg. Vi hade tur som kom väldigt bra överens. Vi klickade med en gång och kunde börja arbeta direkt.

Ni arbetade med ett sk skarpt case – LRF – kan du beskriva vad briefen gick ut på?

Det var en tävling för unga entreprenörer inom mat och energi. Vi skulle komma på ett namn och ett koncept för tävlingen för att locka så många som möjligt att delta.

Vad var den största utmaningen med uppdraget?

Att verkligen förstå målgruppen och hur vi skulle locka dem på bästa sätt. Men också att tänka fritt och stort i våra lösningar, hitta nya vägar för kommunikationen så vi verkligen når fram. Hur är vi lekfulla men ändå allvarliga i vår idé? Varför skulle målgruppen bry sig om det vi säger? Hur ska vi prata med målgruppen? Såna saker. Men när vi väl hittat ett koncept som svarade på de frågorna föll allt på plats.

Hur var det jobba mot riktig kund?

Det skarpa läget höjde nivån och stressen mer än en aning vilket bara var bra för vår del, det gjorde att vi ansträngde oss extra mycket. Och det gav utdelning. Hela tiden kände vi att det här kommer att bli riktigt bra och vi hade alltid som mål att det skulle bli verklighet av våra idéer.

Hur var det att redovisa för kunden?

Jätteroligt! Vi hade övat en hel del på presentationen inför varandra och klockat oss så vi höll oss inom tidsramarna. Jag tror att vi alla tycker om att prata inför folk och med ett sånt här koncept i bakfickan så var det bara roligt att äntligen få presentera det vi gjort, på riktigt inför kunden. Och så var det himla kul att se vad alla andra grupper hade gjort. Det fanns massor med bra idéer där.

LRF blev mycket nöjda, vet ni om det kommer att bli verklighet av er lösning?

Jajemen! Det är tydligen första gången någonsin på Berghs som en kvällskurs får gå vidare i skarpt läge på det hör viset. Det känns skitbra!

I efterhand, när du tittar tillbaka på Copy 1 på kvälltid på Berghs, är du nöjd?

Oj. Ja, otroligt nöjd! Det är nog det bästa gjort, att söka mig hit. Mitt liv har verkligen satts i gungning och har börjat förändras radikalt. Äntligen är jag på rätt väg.
Undrar hur det hade varit om jag inte sökt hit. Hemska tanke!

Om du skulle läsa en annan kurs på Berghs, vad skulle det vara?

Antingen fortsättningen Copywriting steg 2 eller så skulle det nog vara Planning. Men det skulle mest vara taktiska val. Kanske ännu roligare att gå en AD-kurs och utveckla andra sidor!

Vad ska du göra i sommar?

Jag ska ta med min nya gitarr, min tjej och min iPad till sommarstugan och ha sommarlov och göra tjusig solnedgångsmusik. Sen ska jag göra i ordning en fin portfolio som jag kan ta med till byråerna i slutet av sommaren så jag kan börja jobba.